|
|
|
|---|---|
|
tjena har precis köpt en e36 325. lite problem har uppdagads. hoppas på hjälp av forumet. symptom: ventilationsvärmen kommer först när bilen får ett ryck å stciker upp mot tredje strecket på tempgivaren. då kommer värmen i 20 sek varpå värmen i motorn på 3 sek åkerner till rätt abetstemepratur igen. 1: är detta värmepaketet som e sabb eller ska jag byta termostat? 2: är e36:ans 325 självluftande, eller ska jag lufta vattensystemet kanske? 3: Om termostaten inte "öppnar" kan det då bli så högt tryck så vattnet trycks ut nånstans? (jag hittar inte vatten i cupen å den går klockrent, men vatten försvinner (eller om jag bara ersätter den luft som tidigar var där med vatten) kom å hjälp mig nu =) fråga om ni behöver mer fakta för å ge en korrekt diagnos. | |
parolof |
1: Byt Termostaten för att vara säker. 2: Självluftande är iinte rätta ordet:-) Snarare tvärt om, sök så hittar du info om hur man gör. 3: Svar nej, vattnet cirkulerar bara inom motorn innnan termostaten öppnar, sedan genom kylaren också |
|
tackar så jättemycket för svaret. Men med tanke på ditt svar på fråga nr3; kan inte vattnet förvinna ur systemet om inte värmepaketet elelr toppen e körd?. för min tappar vatten på nåt sätt. finns det inget scenario där termostaten e trasig varpå nåt händr som gör att vattnet försvinner. (typ genom dendär ventilen uppe på kylen? |
|
|
Hej Skulle tippa på att det är din vattenpump som är kass! klassiskt problem som jag själv haft! Orginal sitter det en pump med plasthjul som brukar gå sönder, byt den mot en med metallhjul (impeller), finns på mekonomen! Mvh Per |
|
|
Länk /Per |
|
| hmmm jag har läst en del på forumet å det är många som har liknande symptom som jag. Jag körde 20mil å 1 liter vatten försvann. Nånstans måste ju vattnet ta vägen,,,,,,,är det alltid pumpen? det kan inte försvinna utan att någon del e trasig? | |
|
Vatten "försvann" för mig också, inte mycket men nivån sjönk i alla fall. Vet dock ej inte var. Efter byte av pump termostat så funkade i alla fall bilen perfekt. Mitt plasthjul hade spruckit sönder! Försvinner det så mycket som 1 liter på 20 mil så kan det ju vara lite större problem. |
|
| Kolla om det blir pölar under bilen när den står parkerad. låt bilen stå och gå från kall till varm och se om det läcker någonstans. Min läckte lite vid vattenpumpen... | |
|
ska väl vara ärlig å säga att de va 20 mil på toppvarav =) kanske trcyks ut mer då? Okej tackar för hjälpen. måste fixa lite hjälp som inte är tillgänglig före helgen, så vad ska jag köpa innan dess? temrostat å termostathus är givet. är det värt å chansa på att pumpen är hel å första testa å bara lufta den ordentligt? Det är inte de 600kr pumpen kostar jag vill undvika, det är arbetet =( måste man ta bort termostaten å termostathuset för å ta bort pumpen? för i såfall blir det dubbla arbetet om man inte gör allt på en gång. vore kanon om jag kunde få svar på denna min sista fråga innan mekningen. |
|
|
Du behöver ta bort termostaten för att komma åt pumpen skulle jag tro. Det var en 328 jag hade men det borde vara samma. Dock är jag inte 110% på hur det är med 325... /Per |
|
|
ok tack för hjälpen. kan man provtrycka kylssytemet för å hitta avrt det läcker? kankse värt å gör innan man bröajr riva ner allt? vad kostar sånt isåfall? |
|
| Kolla den lilla plastventilen på expansionskärlet, om det inte är tätt där fungerar inte kylsystemet som det ska och det trycks ut vatten där. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.