|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett knackande ljud i bilen, det bärjade för ett år sedan med ett svagt tickande, har p.g.a. div. orsaker aldrig haft tid att ta i detta förrän nu, när motorn är kall låter ingenting, när den blir varm övergår det till ett starkt knackande ljud, motorn går jämnt och fint, har inte rykt överhuvudtaget tidigare men har nu börjat svartryka mer och mer när man gasar på. Har lyssnat med stetoskop men lyckas inte lokalisera ljudet. Låter inget från motorblocket, inget från ventilkåpan, hör det någorlunda från oljefiltrets lock !? Kan vara resonans iof. Misstänker att pumpen inte står rätt ställd, kan det vara pumpeländet som behöver ställas in eller...? | |
|
Fick nyligen ett liknande ljud på min M5 E34...Ett "knackande" ljud som kom ibland men inte alltid...I mitt fall visade sig att det fanns ett litet men fullt kännbart glapp i servopumpen... Ett tips kan ju vara att plocka rem efter rem o höra om ljudet kvarstår eller försvinner...Kör dock inte motorn alltför(15-30 sek kanske) för annars kokar den, o det vill man inte... |
|
|
Tack för tipset, i mitt fall rör det dock sig troligtivs från motorn, när knacket väl kommit så knackar den på tomgång och det ökar med tomgångsvarvtalet. Om inte det framgår så är bilen en tds-96:a |
|
|
Jag var oxå rätt säker på att ljudet i mitt fall kom från motorn då det oxå följde motorvarvet slaviskt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.