|
|
|
|---|---|
|
Mina bromsar börjar bli bra slut, någon av de främre skivorna har nu slagit sig lite med irriterande vibrationer vid kraftig inbromsning.. Funderar på vad man skulle köpa istället, när man ändå måste byta skivorna. Detta har diskuterats för, men många har skruvat en hel del i sina bilar sedan dess. StopTech kör väl D:son på?? Bu, bä eller vadå? Hade jag för mycket pengar skulle det bli G-Powers S85/6 385x32mm skivor med 6 kolvsok.. men >100K kan man ha roligare för... Prisklassen ca 10-15K för skivor och ok känns mer i min nivå. Vad kan man få och hur pass mycket bättre än orginal är det (orginal är ju ganska bra för att vara serieproduktion på M bilarna). | |
|
Nya orginalskivor och rallybelägg är ett alternativ. En kompis fick grymma bromsar med orginalskivor och belägg från GA Motorsport i Hässleholm, på sin Golf GTI. Länk /Fredrik |
|
|
Caspar, Vad ska du med bromsar till ???????????? :) Kolla med PEAN. Pean/Stacke har många trevliga produkter. Länk Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
|
Du vet Hobbe, om man har en riktig motor och inte en källartrimmad symaskin så räcker det inte med att stoppa ut forten och bromsa med träskoklacken... :-) Btw, tack för länken!! |
|
|
Jag har bytt till slitsade brembo-skivor och Greenstuff belägg runt om. Kompletterade med stålspunna slangar och en av Castrols bästa bromsvätskor. Det blev grym skillnad mot orginal. Bättre känsla och bromsfadingen är som bortblåst. Kostnad exklusive jobb hamnade på cirka 5-6000:- Mvh Henrik |
|
| Soda: Då behöll Du orginal-oken eller hur? Annars får jag inte ihop Din kalkyl.. Låter som en vettig idé. :-) | |
|
Greenstuff kan du hoppa över om du ska åka fort. Det bästa du kan få för bra peng är Performance Friktion skivor och belägg. Om du vill uppgradera ok eller inte är en kostnadsfråga. Originalok med rätt belägg, vätska och slangar räcker väldigt långt tillsammans med riktigt bra skivor. En kollega kör med Brembo-ok från SEAT och PF-skivor. Se: Länk |
|
| Glömde, tror skivorna fram kostar ca 6-7000:- om jag inte minns fel. Men då håller det med | |
|
För glida-runt-körning duger original bromsar utmärkt. Att spendera stora pengar på att förbättra bromsarna här känns bortkastat. För bankörning alt. mer "inspirerad" körning så duger det utmärkt med vad som tidigare sagts: Original skivor Original ok Stålomspunna bromsslangar Bromsvätska med högre kokpunkt Bättre belägg, tex Pagid eller PFC Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
|
Nu åker ju inte jag bana varje dag.. För inspirerad körning duger min uppgradering utmärkt. Värdelöst att åka med belägg som kräver värme innan de ger bra effekt på gatan. Klart jag vet att min uppgradering inte är till för bankörning, men det var inte vad jag ville åstadkomma eller vad som efterfrågades heller. Caspar: Ett par bättre skivor och belägg kommer du väääldigt långt med. Mvh Henrik |
|
|
Kollade på skoj upp vad man skulle uppdatera på bromssidan för bra prestanda. Skulle kosta drygt 10 lax att byta ut bromsarna mot samma som man kör med i STCC (ungf samma storlek som org enl mekonomen). En väldigt entusiastisk gubbe talade väldigt varmt för produkten, påstod att det är en bättre uppgradering än större skivor och flera kolvar i oken från tex. brembo. "Enda" som var bättre skulle enligt Mekonomens prislista landa på runt 24 tusen fram och lite mindre bak. Nu minns jag inte namnet på produkten, och jag säger inte att jag tror på snacket om prylarna, hursomhelst :P /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Tog för givet att det handlade om seriös bankörning när han pratar om coilovers och trim till bilen i andra trådar. Testa dig fram. Ingen annan kan säga vad DU blir nöjd med. Det brukar kosta lite innan man vet vad som blir bäst i slutändan. Själv kör jag med Stoptech bromsar. Deras ST40 ok och skivor ligger bra till viktmässigt. |
|
|
Bana eller inte bana, det är frågan?? Körde lite med Hobbe förra året men det har inte blivit av i år. Bilen i för dåligt skick... Coilovers etc ligger varmt om hjärtat, men tanken är att när det ändå är dags att byta så gör jag det till grejer som verkligen håller. Dämparna är för slut för banåka, så det är dags. Ena bromsskivan fram har slagit sig så också bromsfix. Orginalkopplingen orkar inte när man har bra grepp så den måste också bytas. Vad gäller bromsarna så blir det nog Soda har gjort, bättre skivor, belägg, vätska och slangar men orginaloken.. |
|
|
Länk hyfasade priser |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.