|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett problem med en bil som jag har köpt. Radio och cd fungerar inte, Färddatorn fungerar som den skall, Alla lampor och sånt syns och fungerar, Det går att stoppa in cd och och ta ut. MEn Den går inte igång varken cd eller radio. Någon som vet!!!! Väldigt tacksam för svar. | |
|
Ta ur radion och färddatorn och kolla kabelanslutningarna bak. |
|
|
Tack, det har jag redan gjort, allting sitter på plats. Det konstiga är att det är den nedre enheten som styr radio och CD, men färddator fungerar doch inte radio och CD. Jag har plockat isär enheten inga chip som har brunnit eller inga lösa kablar heller. BMW i sundsvall vill ha 600 kr för ett test och det är dyrt. Är det någon som vet vart man kan köpa skall så att man kan stoppa in en vanlig stereo |
|
| har du ingen kompis med samma cd spelare så kan du testa med den | |
|
Jo men frågan är om han vill att man pillar på han beemmmmmer, man vågar ju inte ens luta sig mot den innan han får non bryt, kanske jag ska lämna in den till bmw så får jag mil talet kollat på en och samma gång. Men har någon ide så vorde det bra. |
|
| har du inte frågat det skulle jag i alla fall å skulle det va en riktig vänn så skulle han hjälpa till med att ta bort den själv på sin bil.ja det tar 4min om man är försiktig när man tar bort cdn. | |
|
jag ska fråga, men jag tror att enheten är paj och funderar på att sätta in en vanlig stereo, jag använder ju aldrig färddator ändå. ................................................. |
|
zupra1 |
En gammal tråd men... jag har råkat ut för samma problem. Radion... cd-spelaren är helt döda. Den tar emot skivan och spottar ut den. Dessutom funkar inte klockan heller. Hela mittpanelen är stendöd verkar det som. Har kollat alla säkringar och dom är ok. Vet iofs inte om det finns fler säkringar än dom som finns i handskfacket och vid batteriet där bak? Har inte lyckats hitta någon lösning på det. Störigt. |
|
Hej Jag har råkat ut för ett liknande problem på min e39 530AT-01. Radion slutade fungera igår efter att jag startat bilen med startkablar. Bilen stod så till att jag inte kunde komma åt under huven så jag anslöt direkt på batteriet i skuffen. Plussladden på pluspolen förstås och minussladden satte jag på bygeln över batteriet. Kanske lite dumt att inte sätta direkt på polen? När jag till sist anslöt minus på det friska batteriets chassi kom det en rejäl strömrusning. Det ajg är orolig för är om strömmen tagit en annan väg en direkt till minuspolen när jag inte ansöt direkt på minuspolen? Allt annat verkar fungera och alla säkringar verkar vara hela. Finns det interna säkringar i radion eller Subwofern? Subwofern sitter direkt monterad ovanför batteriet. Tacksam för kommetar. Hälsningar, Håkan |
|
|
Det brukar sitta en säkring direkt i stereon/radiodelen också. Vid helt urladdade batterier eller vid ev. kortsluten enstaka cell i det sjuka batteriet så blir det en rejäl strömrusning när man kopplar på det friska batteriet. Det hade varit bättre i detta läget med anslutning direkt från plus/minuspolerna på det sjuka batteriet. Ett sätt att begränsa strömmen lite är att använda lite klenare startkablar än de som man egentligen rekommenderar, och låta den friska bilen ladda upp batteriet en kort stund innan man provstartar. FP |
|
|
Hej Folke Har du någon koll på var säkringen i så fall sitter på Radiodelen? Jag har radio och TV/navi med 16:9-bildskärm där man vinklar ut skärmen vid byta av kasettband. Dessutom sitter det CD-växlare bak (är också död, skivor kan ej bytas) och sub ovanför batteriet. Vilken del ska jag angripa? Håller med om det var dumt att koppla som jag gjorde. Att man är utbildad elkraftingenjör märks inte alltid:) Ska resa till fjällen imorgon och det vore trevligt att ha radio: |
|
|
Har aldrig kollat på just din kombination av utrustning men själva radion/förstärkaren sitter bak i skuffen till vänster har jag för mig. Några delar sitter även i anslutning till reservhjulsbaljan vill jag minnas. Det sitter en rad med säkringar över batteriet tillsammans med några reläer, kolla noga på dessa också. I mektipset elsystem mm E39 finns en beskrivning över bilens alla säkringar och deras placering. FP |
|
|
Hej igen Nu har jag kontrollerat alla säkringar enligt Hassos lista på Mekhjälp men tyvärr inte funnit någon trasig. Finns det möjligtvis interna säkringar i Radio-/förstärkardel? Hur kommer man i så fall åt dem? Tacksam för tips! Hälsningar, Håkan |
|
|
Jag har samma problem nu, startade bilen som vanligt, innan dess var radion på. När jag startade bilen slocknade radion. Alla säkringar är hel. Även jag har TV/navi med 16:9-bildskärm. Håkan du har inte hittat felet? Blogg:M3Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Gör en reset, lossa bägge batterikablarna , lägg ihop dom ett par sekunder, vänta sedan 20 minuter innan du skruvar tillbaka kablarna på batteriet. Se till att batteriet är ordentligt laddat, minst 12,7V, din bil har ju stått på verkstad, så det kan ju tänkas att de öppnat o "stängt dårrarrna:) " flertalet ggr, så det tärt på batteriets kapacitet. Det finns ett servicemeddelande som beskriver ditt fenomen och orsaken är spänningsfall i samband med start om radion är på. ///MVH Hasso Länk |
|
Abbe Jag har inte hittat felet. BMW i Västerås felsökte i samband med annan reparation utan att hitta felet. De rekommenderar att jag lämnar in den för ytterligare felsökning mot timdebitering. Undrar var dett kan sluta på i kostnad? Abbe. Hur har det gått för dig? |
|
| Har samma problem som många ovan. Letade igenom alla säkringar i vanöiga boxen först och några hade brännt av. Kollade vidare och hittade en bak på växlaren men trots byte får jag inget ljud. Hur har ni gått vidare? 328 99 med Harman Kardon.... | |
|
Min E39 beter sig lika och det är bara ett resetta radion genom att lossa radisäkringen i bagaget och trycka dit den så hoppar allt i gång igen. Helt sjukt men det fungerar! Visa bara klocka och vägar ta cd´n när felet uppkommer. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Nu har jag hittat och åtgärdat felet på radio och CD. Både säkringen på CD-modulen och Radiomodulen var pajade. Nya säkringar och vips så funkar allt:) Strömrusningen vid start med startkablar gjorde alltså att säkringarna gick. Tack för hjälpen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.