AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
808

GPS mottagare med 20 satelliter

be
47
bemu
520dA Touring -08
Är sugen att ha navi i bilen jag också, Har redan tagit det första steget åt det hållet för har en iPAQ HX4705 (600 MHz/4"TFT, plats både SD- och CF-kort, blåtand och Wi-FI mm).

Nästa steget blir ju att skaffa en GPS-mottagare. Den vanligaste varianten är väl för 12 satelliter, som i praktiken lär ta emot signaler från ca 8 satelliter, åtminstone i Norden.

Det finns till salu enheter för 16 satelliter eller tom för 20 satelliter. Finns det någon praktiskt nytta att ha en mottagare, som klarar så många satelliter eller klarar man bra med de enklare modeller?

---
Min första BMW
GPS-systemet består av minst 24 ( USA är ju lite hemliga om detta..) operativa satelliter i 6 banplan runt jorden. Detta gör att vi alltid har fyra satelliter över horisonten var vi än befinner oss på jorden. Oftast har vi dock 7–11 satelliter över horisonten, och mottagaren kan då välja de satelliter som ger mest exakt position (de med störst vinkel mellan varandra).

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
be
47
bemu
520dA Touring -08
Om man enbart har '7–11 satelliter över horisonten', vad är då poängen att ha en mottagare med 20 kanaler?

Har kollat lite denna mottagare: Länk

---
Min första BMW
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Det kan vara bra eftersom de skickar upp nya med jämna mellanrum. Fast det är klart att 20 st kommer du nog aldrig ha någon nytta av i bilen.

Jag kommer inte ihåg hur många kanaler TomToms har men det är förmodligen 12. De räcker till 99,8% av mitt behov.

Det är synd att det inte finns kombinerade mottagare för GPS och Glonass (den ryska motsvarigheten) för "privat" bruk. Men de hade nog blivit för stora i formatet. Annars ligger de ryska längre norrut och gör större nytta har i Skandinavien.

Antalet satelliter är inte hemligt. De sänder ständigt sin id så det är bara att räkna in dem ;) Möjligen har USA fler som fortfarande är låsta till militärt bruk men det tror jag knappast.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag vet inte hur många satelliter BMW:s navi tar inn men den visar ju rätt sånärsom på några meter och det funkar utmärkt. Det kanske är lika viktigt med kart materialet du matar den med.
Lite info finns här under GPS: Länk
be
47
bemu
520dA Touring -08
Efter att ha läst ett några recensioner på webben, så blev det just denne mottagare.

Sista steget är då att inskaffa ett bra program, TomTom 5 och Destinator 3 verkar vara populära här.

Länk Länk Länk Länk och
Länk

---
Min första BMW
be
47
bemu
520dA Touring -08
Kanske inte så klokt att använda kommatecken mellan länkar .)

Länk Länk Länk Länk och
Länk

---
Min första BMW
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Fler satelliter blir det...
Länk

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Robsarve
Problemet med GPS i bil är ju de tillfällen när man inte kan få kontakt (höghus/tunnlar), inte antalaet sateliter. Därför har fasta system som BMW´s navi avkännare på hur långt bilen rullar oxå...

tycker Erik
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Jag har en Bluetooth GPS som stolt hävdar att den klarar många fler
satelliter (än den någonsin hittat). Det känns som lite onödig teknisk
prestanda med säg 16-20 "potentiella" satelliter? När den ändå alltid
hittar/använder max 6-10 st? Det fungerar ju onekligen bra ändå?
Man glömmer lätt: Antalet synliga satelliter över horisonten är sällan mer än 8-10st, oavsett om mottagaren klarar 12, 16 eller 20 kanaler (inte satelliter). Jämför med en vanlig radio vilket ju en GPS i grunden är, satellitena sänder runt 1450Mhz. Man kan inte i en normal FM-radio höra fler kanaler än vad det finns sändare i regionen, oavsett hur många kanaler radion kan ta in.
Även om de sänder upp flera satelliter så ligger dom ju inte och trängs över Norden precis...
Noggrannheten är ju redan idag helt OK för bilnavigering, många har ju antennen i framrutan och skuggar därmed en del bakåt, det hjälper då ännu mindre att kunna ta in flera kanaler osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.