|
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk! Har någon av er erfarenhet av ett liknande fall och vill hjälpa mig med litet information? Det skulle jag vara mycket tacksam för. Jag har hamnat i en tvistsituation med CarPark p.g.a. en parkeringsbot på en parkeringsplats som övervakas med parkeringsskiva. Jag tycker dock att jag kan åberopa ett antal förmildrande omständigheter som betraktade ur en förnuftig och mänsklig synvinkel kunde mycket väl stå till grund för en avskrivning. Det har jag naturligtvis också gjort men bolaget har hitintills visat en orubbad ovilja – men också oförmåga – att ha en resonlig diskussion med mig och fortsätter att trakassera mig. Jag tar för givet att jag kan överklaga boten men vet inte till vilken samhällsorgan jag kan vända mig till. Ha det gott Ellinas | |
|
Har du brutit mot deras regler så har du, är deras inställning. Tyvärr så är de ganska oemottagliga för "mänskliga" argument, är min personliga erfarenhet. Det är endast om de uppenbart utfärdat boten felaktigt som man kan få rätt. Vad du möjligen kan göra är att låta bli att betala, boten går då till Kronofogden, då du bestrider den, sen går den till vidare till Tingsrätten för förhandling. Där tittar man dock bara på faktiska omständigheterna, har du brutit mot reglerna eller inte, oavsett varför. Ta ett gott råd, betala skiten och försök att glömma så fort som möjligt, livet är fullt av orättvisor............. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Överklagan ska alltid göras till polismyndigheten, tror det står det på boten. Tyvärr är det nog svårt om inte boten helt enkelt är felaktigt utskriven. " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
|
ett råd är att betala, så du slipper inkassokostnader, kronofogde, betalningsanmärkning och annat elände. Tror inte "förmildrande omständigheter" hjälper dig, om inte typ fara för liv kan åberopas. Regler är regler... Bevisbördan vid användande av P-skiva är inte så lätt, har man ett kvitto kan man iaf visa att man betalt. Men varför använde du inte P-skiva, det är ju gratis? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Hej och tack för era svar och råd. Jag hade faktiskt en P-skiva i bilen – det är det som är så förargligt för p-boten är på 425 SEK! Skälet till att jag inte använde min p-skiva är självklart inte att jag ville d jävlas, eller att jag av någon konstig anledning vill offra tid åt att sjafsa med CarPark, eller – i det mest bisarra av fallen – att jag tycker att det är roligt att betala böter. Jag vet att det kan låta egendomligt men jag hade bildat mig en felaktig uppfattning om att det var helt fritt att parkera där. Man sa till mig att så var fallet under stressade förhållanden några dagar innan och då ”nöjde” jag mig med det. Ja, ni vet hur hjärnan reagerar ibland när man tar saker och ting för givet, den blir liksom blockerad för den motsatta informationen. Litet skrämmande med så kan det bli ibland. Dessvärre är skyltningen på p-platsen otillräcklig då den inte är iögonfallande från alla synvinklar särkilt då man står på själva p-platsen. Alla skyltar är nämligen vända utåt. Det fanns inte heller något påkallat behov vid tillfället av att se till att parkeringsplatsen utnyttjades optimalt, d.v.s. att frigöra p-platser inom en rimlig tid. När min bil blev dekorerad stod den helt ensam på p-platsen, det var en varm söndag eftermiddag i juli månad och tillströmningen av kunder till närliggande centrum var så gott som obefintlig. Och det är just detta faktum, d.v.s. att den aktuella p-platsen egentligen inte är avgiftsbelagd och att p-skivan per definition används för att reglera beläggning på en p-plats då behov för det föreligger, som får mig att reagera. Att ett övervakningsbolag, i ren ekonomisk syfte, tillåter och uppmuntrar sina anställda genom provision att lappa bilar under andra förhållanden är ytterst omoraliskt. CarPark motstrider dock min argumentation. Med andra ord hävdar man att jag var medveten om kravet på p-skiva men att jag är så dum i huvudet att jag trots det valde att nonchalera det bara för att jag tycker att det är roligt att betala böter! Ha det gott Ellinas |
|
Hawar |
Tyvärr så bryr de sig inte om det är helt tomt på parkeringen eller inte. Utan är det skiva som gäller så måste den ställas. Jag åkte på liknande för att jag glömde ställa fram. Men det var bara att bita i det sura äpplet och betala. // Hawar |
|
Fick också en mindre kul bötesupplevelse förra hösten. Var nyinflyttad i Helsingborg och hade missat detta med vägsopningen. Hade båda mina bilar ståendes på samma sida av vägen. Detta gav mig 500:-/bil i böter, jag lovar att jag blev rasande. Ringde polisen och berättade att jag precis flyttat från Kalmar till Helsingborg och helt missat att det fanns gatsopning här en gång i månaden. Hade hoppats på lite förstående och att man kanske kunnat riva åtminstone ena boten, men det enda jag hörde på andra sidan luren var ett hånfullt skratt... Antagligen var det en försoffad, munkfet gammal polis som bara älskade när en vanlig hederlig medborgare råkade illa ut. Visst hade jag gjort fel och skulle ha böter på bilarna, men polisens bemötande var äckligt.... " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
| carpark är riktiga §$%&$, de tvingade mig att betala nyligen fastän jag hade biljett, biljetten var solblekt sa jag fick böter, de ville ga till rättegang men jag skulle förlora mer pa tiden att ga dit än att betala. | |
|
När du har parkerat din bil är det din skyldighet att kontrollera vilka regler som gäller för platsen, så att hävda att skyltarna inte syntes från där du stod är bara löjligt, hur tror du det funkar i stan? Längs gatorna så gäller den skylt som är närmast bakom, eller framför, beroende på skltningens utförande, det får man leta upp. Att det inte behövdes "saneras" på den plats där du stod är helt utan betydelse, möjligtvis moraliskt löjligt att lappa, men p-bolagen behöver inkomster även på sommaren. Du har ingen som helst chans i världen att vinna någon form av överklagande. Tyvärr. |
|
|
Är det inget fel på själva skyltningen så blir det nog svårt att få rätt. Det jag lärt mig är att det måste vara skyltat vem som bevakar parkeringen och telefonnummer till dom, annars gäller inte boten. BMW CS #5206 |
|
|
Anledningen till att ha krav på p-skiva även på söndagar kan ju vara att man vill slippa att folk långtidsparkerar där hela helgen. Och det verkar ju fungera eftersom alla platser, utom din, tydligen var lediga. Jag skulle inte lägga mer tid på detta om jag var du, bara att betala och ta lärdom. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
VillaRosa: låter enklast och vettigast.... Asken Som snittar en p-bot i kvartalet pga slarv mest Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel... |
|
|
Jag fick 300 för att jag nyttjade en markerad ruta (till ett dagis) där man bara får parkera 15min mellan 7-16 på vardagar. Jag parkerade en söndag eftermiddag. De sex gästparkeringar (p-skiva, 4tim) som finns i området/gatan ockupperas iaf till hälften av de boende i området som inte vill/har råd/whatever att hyra p-plats, hela helgen. Ni kan ju gissa om dom fick nån lapp..... Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Grabbar: När man bötfälls efter att ha begått en förseelse helt oavsiktligt och omedvetet blir man förstås arg och besviken, men då mest på sig själv. Och jag är mer förbittrad på mig själv än på CarPark – det skall ni veta. Jag hade kunnat förhindra det som hänt genom att bara lägga fram min p-skiva men jag har också förklarat varför jag inte gjort det. Men skall ”Människan” straffas för att hon är just en ”Människa”? Skall man acceptera att maktapparaten eller dess förlängda arm förväntar sig att man alltid och i alla situationer skall presstera till 100% som om man vore en dator? Det tycker jag inte. Det måste finnas utrymme för en diskussion och analys av varje enskilt fall då den mänskliga faktorn är boven i dramat, och vi måste kunna ställa krav på att bli bemötta som de människoindivider vi är och att vi inte rent rutinmässigt skall dömas enligt vad regelboken säger. Jag har försökt att nå CarPark för en vänlig diskussion på en mänsklig nivå men fått kala handen – det tycker jag är ytterst beklagligt. Ha det gott Ellinas |
|
|
Car Park är som en egen "myndighet" i sig med följande företag inom samma koncern: CarPark, Automo, Autopark och Svensk P-Konsult dessutom så finns även inkasso inblandat i kjedjan som gör dem mkt. effektiva i sin verksamhet. Har du inte 100% bevis för ditt överklagande så är det tyvärr bara att lägga ner och betala. Medmänsklighet finns inte i denna organisation... Vet själv hur det är och har viss förståelse Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
| I ett sådant solklart fall(som flera påpekat) förlorar du, men överklaga behöver man aldrig göra mot ett privat bolag. Det räcker att bestrida boten så är det deras bekymmer att ta det till domstol. Tyvärr anses ju deras anställda ha högre trovärdighet än deras "kunder" så det är bara vid direkta felskyltningar man vinner. Däremot måste en bot utfärdad av kommunal parkeringsvakt betalas och sedan överklagas om man anser den felalktig. | |
|
"Men skall ”Människan” straffas för att hon är just en ”Människa”? Skall man acceptera att maktapparaten eller dess förlängda arm förväntar sig att man alltid och i alla situationer skall presstera till 100% som om man vore en dator?" Om så var fallet skulle väl alla brott leda till dödsstraff? Nej, jag tror du tar liknelsen lite längre än vad den håller för. Jag köper inte heller snacket om "maktapparaten". Alla myndigheter, företag och organisationer består av människor som tänker, agerar och fungerar som individer, om än med gruppvis gemensamma mål. Särskiljningen du försöker göra mellan "folket" och "makten" finns inte. "Makten" BESTÅR av folket. Att sedan individer kan känna sig maktlösa mot större organisationer (företag, myndigheter) beror på att samhället är konstruerat så. Om det inte gick att utöva kontroll på det sättet så skulle det ju inte finnas några som helst incitament för individen att följa lagar och regler. Att man gör bort sig ibland är självklart. Att man i regel ändå kan vänta sig att bli straffad för ett misstag är lika självklart. Om det bara var att ringa och säga "ledsen, jag glömde" varje gång man felparkerade skulle det inte finnas någon anledning att parkera rätt. Du kanske skulle parkera rätt ändå. Många andra skulle inte det, och därmed rasar alla argument av typen "men JAG är inte sån!". Du begick ett ärligt misstag. Betala dina böter, lär dig av ditt misstag och gå vidare med livet. Ber om ursäkt för den långa utläggningen. Wilhelm Svenselius |
|
|
Tack alla Ni har hjälpt mig att inse att jag gör en större tjänst åt mig själv genom att betala och gå vidare med mitt liv än genom att fortsätta kämpa för att få en upprättelse. Tyvärr är man inte större än den lille maktlöse medborgaren man är. Det kommer dock att göra ont i själen för en lång tid framöver. W2k: Ditt inlägg borde få sin egen tråd! Genom att kommentera mig berör du ett annat ämne av betydligt större dignitet men som kanske inte skulle passa att diskutera i ett bilforum. Nedan för du dock en kort respons från mig: När jag pratar om maktapparaten och dess förlängda arm syftar jag förstås på roller – inte på individer. Alla påverkas vi av vår yrkesroll i samhället och det färgar så småningom oss som privata individer. Och många av oss söker sig till vissa yrken p.g.a. fallenhet och intressen eller vår uppfostran, d.v.s. vi är så gott som fulländade för att placera oss i en roll redan från början. Jag håller med om att ”makten” bildas av individer från ”folket” men jag vill också påstå att dessa individer oftast dras till ”makten” p.g.a. de har ett behov av att tillhöra ”makten” och att i de övriga få fallen uppfostras de i efterhand till att vara en del av ”makten”. ”Makten” är alltså inte ”vanliga människor”. I övrigt tycker jag att ett mer tolerant och mindre auktoritärt samhälle skulle resultera till en större laglydighet. Man behandlar andra som man blir behandlad som bekant. Dessutom skulle både ”makten” och ”icke-makten” må betydligt bättre. Ha det gott Ellinas |
|
|
Det som det slarvas mest med är så kallade slutskyltar de som sitter ut från parkeringen. Måste finnas annars är boten inte giltig. Hör med någon ansvarig på din kommun att slå upp slutskyltar så kan det bli fart på dom. Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.