AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.860

Strålningsvärdena!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sida 1 av 2
Tja!

Efter mycket ståhej kring Volvos oacceptabla strålningsvärden i cupén i bla 80-, 70- och 60-serier ställer jag mig frågande till hur det egentligen förhåller sig till hos BMW. Vad jag vet sitter batteriet under bagagerumsmattan i 320 ci vilket också borde ge upphov till hög strålning (i Volvos fall var de uppmätta värdena över 80 ggr högre än de tillåtna för arbetsplatser). Hur är det i de övriga modellerna?
Eftersom jag snart hämtar ut min nya bil (318 med bla sportpaket) är jag klart orolig över det här fenomenet. Inte faaaaan vill jag att mina barn skall sitta i en bil som strålar som FORSMARKs kärnkraftsreaktor. Skämt åsido, vad tycker ni att jag ska göra? Hur kan man mäta om bilens strålningsvärden ligger inom gränsvärdena? Kan man göra det själv eller kan återförsäljaren göra det om jag insisterar?

Dominik

DJ
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Mycket skriver om detta i annan tråd, se: Uppgifter i "Vi Bilägare". i forumet för 5-serien.

Mvh, Steaman
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Batteriet sitter i motorummet på 318 och i bagageutrymmet på alla 6 cylindriga e46:or, så du kan ta det lugnt ;) Läs mer under: Länk

Tack för tipset.
:))))))

Inte för att jag blir helt till mig när man läser sådana artiklar, det kommer hela tiden nya rön om det ena och det andra med ständigt olika resultat, men det är ju självklart att man blir lite orolig när man får höra att just sådana strålningsvärden är speciellt olämpliga för små barn(är själv farmaceut så jag har lite humm om vilka förändringar i arvsmassan som kan uppkomma av för höga strålningsdoser). Det känns dock betryggande att i just 318 sitter batteret i motorrummet.

DJ
Don´t worry.
Debatten har schasats upp till oanade höjder i media.
Till att börja med ingen strålning, möjligen ett magnetfält just när det går lite hyfsad ström i batterikabeln. Vid start t.ex.
Isf ett statiskt magnetfält, typ jordens eget magnetfält. Hittills ingen som föreslaget att ta bort detta, men det kanske kommer om tidningar m.fl får lite tid på sig bara.

FP
Folke vad tror du om cykel då för att undvika strålningen?? ( utan dynamo såklart)??
Men se upp för ev. järnvägsspår. Kan gå rejäla strömmar här med ty åtföljande magnetfält. Och cykla INTE under luftledningar, i synnerhet inte i början på månaden och på tisdagar före 9:43. Eller om cykeln är blå. Svarta cyklar är visst inget bra heller, men mest på eftermiddagar och kvällar.

FP
Skall jag säga "hej knekt " och kasta salt över vänster axel med??
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
klä in cykelhjälmen med aluminiumfolie och jorda av den ordentligt...då eliminerar du även risken att utomjordingar tar sig in i ditt huvud och tar över din hjärna......
Sa
61
Sanden
Spanar efter E34 Touring 93-95
eller bara kapitulera inför döden och sätta en kula i pannan.

Allvarligt talat, det är ganska tragiskt att media haussar upp grejer som är obefogade. Jag kan inget om strålningsvärden eller magnetfält (det kanske är livsfarligt!?) men man struntar ju i alla dessa larmrapporter eftersom det larmas om vad f*n som helst. Risken är bara att man plötsligt larmar om sådant som faktiskt ÄR farligt och då skiter man i det med. Å då sitter man där med skägget i brevlådan.

/Henrik
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Den här strålningshistorien är bara för mycket. Jag gissar att risken att skadas i en trafikolycka är några tusen (om inte miljoner) gånger större än att man ska ta skada av ev. magnetfält i bilen. Men varför skriker ingen om att man faktiskt kan krocka med en Volvo (eller BMW för den delen)?

Människors uppfattning om risk styrs inte av sannolikheter utan av psykologi. Och psyket är beredd att acceptera mycket stora risker så länge de är någorlunda kända och frivilligt valda (bilkörning, fallskärmshopp, alkoholintag etc.) Risker som är okända och/eller ofrivilliga har folk däremot etremt svårt att acceptera, t.ex. "strålning".

Min favorithistoria på området kommer från den svenska rymdbasen Esrange i Kiruna. Runt Esrange bor ett antal människor i ensligt belägna byar och de var oerhört oroliga första gången man skulle skicka upp en rymdsond. Man kunde ju få en störtande rymdsond i huvudet (okänd och ofrivillig risk). Rymdstyrelsen, som fattat det här med riskpsykologi erbjöd invånarna i området helikoptertransport (känd och frivillig risk) till annan plats i samband med uppskjutningen. Detta tackade folk glatt ja till och kände sig säkra trots att risken för en helikopterolycka är cirka 100.000 gånger STÖRRE än att en rymdsond trillar ner!
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Det går stora magnetflöden i bilen även under drift och inte bara vid start. Batteriet laddas ju.

Men om ni är oroliga så skall ni sluta köra med stolsvärme. Där snackar vi magnetfält. Glöm inte heller att magnetfältet minskar med avståndet i kvadrat. Med andra ord; x meter ifrån källan ger y mikrotesla, 2*x meter ifrån ger y/4 mikrotesla.

Konklusion: Var rädd om familjelyckan då den ligger rätt nära!!! Använd aldrig stolsvärme
Men laddströmmen blir ju rätt låg efter en stund eftersom som batteriet når upp till 13,8-14V osv. Annars hade det snart kokat torrt. Mät gärna och kolla!
Statiskt magnetfält under rumpan, ja kanske! Men går att begränsa om trådarna dras förnuftigt, fälten tar ut varandra till viss del.
Men prova gärna med detta enkla knepet: Tag en styck kompass av enkel typ, håll den över stolen (eller annan misstänkt del i bilen). Prova sedan att närma kompassen till: högtalarna, motorerna i dörrar och taklucka, telefonlurens högtalare, headsetplopparna som man trycker in i örat mm.
Nu snackar vi (fält)!
Skillnaden är som nämns ovan: Kända accepterade prylar i vardagslivet, ingen fara.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Carnel:
Bilens generatorström går i första hand till de förbrukare som behövs för tillfället om det sen blir nåt överskott så går det till batteriet för laddning.
Det är därför att batteriet tar slut vid kort körningar med hög förbrukning av bla din omtalade rumpvärmare,elbakruta, så sugs batteriet ut sakta i stället.De ggr det kan bli höga strömmer till batteriet
är tex när ett urdraget batteri startas med startkablar
men vid normalt användande så är strömmarna inte höga
utom då till de förbrukare som så kräver och den strömmen kommer från generatorn inte batteriet.
Det är fortfarande farligare att köra bil bland andra trafikanter än att utsättas för de små magnetfält som det är frågan om här.

MVH
Hasso
Frågan om den totala strålningsdosen måste väl ändå ställas. Om nu dessa mnagnetfält är farliga så borde man ju vilja minimera dessa så mycket som det går.

Jag känner spontant att kan man ta bort någon strålningskälla med en enkel sak som att sätta batteriet i motorrummet eller att dra en extra kabel från batteriet så varför inte göra det. På samma sätt skulle jag aldrig går runt och prata i mobiltelefon i flera timmar i sträck.
Ko
663
Koffe
320iC -93
Prata i mobilen i timmar i sträck skulle inte jag heller, men då främst för att det skulle bli så j*vla dyrt...

Men åter till det här med Volvos magnetfält. Det jag snappade upp från P3 igår (förrgår?) var att det förstås beror på den ökade mängden förbrukare i bilen. Volvo var i särklass värst när det gällde detta. Även BMW 5-serien och Mercedes E-klass nämndes som "bilar med strålning", men de låg inte i närheten av Volvos värden.

Jag tillhör dock den skaran människor som inte tror att detta är något att oroa sig för... Men är man orolig får man väl låta bli att köra med stereo, AC, stolsvärme, helljus, dimljus, varningsblinkers och bakruteel på samtidigt =)

//Koffe
Axel
Volvos problem var att man inte hade jordkabeln dragen bakifrån också,det har därimot bmw därför magnetfälten ut sig på bmwn men ej på vovon.

R6 är bäst
Axel, du får allt visa mig den jordkabeln på t.ex E39.
Även om så vore, det går ju i stort sett bara ett par ampére till batteriet en stund efter start.
Ev. fält inne i bilen pga många olika förbrukare lär ju inte påverkas av var batteriet sitter, det är ju generatorn som levererar kraften under färd.

OM nu de olika förbrukarnas kablar skulle avge ett fält som man vill minska så blir det till att dra partvinnade kablar överallt och fram till en "central" i närheten av kraftkällan, dvs generatorn.
Bättre då att fundera på magnetfält från alla permanentmagneter i bilar och hem. Eller ännu bättre, inte fundera så mycket på detta, utan lägga krut på annat mera vesäntligt.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Folke:Det var faktiskt tidningen som påstod att BMW
hade jordkabeln framdragen därav lägre värden.
Jag har inte kollat själv därav ???? efter mitt
tidigare inlägg när jag påstod det med ett: eller hur efter. Nu har det ältats i en massa blaskor och jag vet
inte vilken på rak arm.

MVH
Hasso
Jag förstår.
Man skriver så mycket skit i tidningarna, bättre om man
tog reda på lite fakta.
Här nere har lokalblaskan ofta en s.k. faktaruta där man stolt listar lite "fakta", ofta i samband med nån teknisk notis, men även ang. övriga nyheter.
Dessa faktarutor består oftast av minst 50% felaktigheter.
Då refererar jag bara till sånt som jag själv behärskar och känner till, annat skiter jag i.
Men är det NÅGOT som säger att övriga ämnen skulle vara korrekta och utan fel? Inte som jag ser det iaf.
Det har bara blivit sämre och sämre genom åren, felstavningar, liten bokstav i brödtexter, rubriker och ortsnamn, särskrivningar, felformuleringar mm mm.
Listan kan göras lång, dock är oftast faximilåtergivning av TT-nytt o.dylikt bättre, så det är i mycket ett lokalt problem tydligen.
Jag betalar runt 1500:-/år för min lokalblaska, fan man kan ju inte vara utan... Man lovar bättring, men det blir snarare sämre. Vad göra?

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Folke. Vi gammgubbar är rätt lika i vårt tänkande, har i flera månader liggat i konflikt med ansvarig utgivare
för nerikes Allahanda sedan de tvingade på oss en söndagstidning som "ingen"ville ha , jag gjorde t.o.m
en enkät på jobbet som bevisade att han hade fel.
Söndags tidningen blev som "vänt i Häcken" och Måndagstidningen tunn som ett pålägg.Men erkänns att det var så icke.Sen år det ju fan så jobbigt att behöva gå ut o hämta tidningen på söndagen också
skulle ju helst slippa det:-)men det blir ju ett tvång
det där med psykologi du vet.Hade man haft en valmöjlighet att välja bort söndagstidningen och behållit samma prisnivå hade det väl varit ok.
Har också klagat på alla stavfel och felaktiga ordföljder och ej korrekt information men det har de ju bett om ursäkt för men bättrat sig icke.Att vi gör en del fel, men de är ju proffs på att skriva eller hur.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.