AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.599

Fyrtaktsmotorns uppbyggnad, kylning, olja, packingar..

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej!

Har letat lite på nätet efter en bra beskrivning över hur en fyrtaktsmotor är uppbyggd. Det är ju ofta det skulle vara bra att veta hur vatten och olja kan förbrännas, försvinna, öka etc. Många har ju problem med rök av olika slag och försvinnande vätskor. Skulle vara kul att kunna tala om vad olika fel beror på till sina vänner och bekanta med såna problem!

De flesta vet ju att vit rök orsakas av vatten i förbränningsrummen, blå rök av olja i de samma. Men vilka vägar kan dessa vätskor ta, hur fungerar det? Blockpacking, sprickor, kolvringar etc..
Det skulle också vara fint med en korrekt beskrivning/benämning av de olika packingarna och delarna i motorn.. vissa kallar kanske ventilkåpan för topplock, andra toppen för topplock.. och toppackning för blockpackning etc. en salig röra kan det bli =)

Kan någon erfaren motorskruvare beskriva hur allt hänger ihop? Kanske länk till någon bra sida på nätet med bilder och beskrivningar.

Tror att väldigt många skulle vilja lära sig mer om sånt här!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lite förenklat men helt OK:

Länk Länk Länk

Mvh
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Tackar för länkarna. Det mesta var dock ganska grundläggande som man redan visste. Ställer lite frågor för att det ska klarna mer!

Motorns uppbyggnad:

Motorn har ett block och en topp - därimellan en blockpackning/toppackning (båda benämningarna borde stämma?) Är det denna packning vissa kallar "topplockspackning"? Ordet topplock tycker jag är lite konstigt.. Jag förknippar det med ett lock ovanpå toppen - vilket jag hellre skulle benämna ventilkåpa! Packningen mellan ventilkåpan och toppen skulle jag kalla ventilkåpspackning.
Är jag helt fel ute om jag skulle vilja "förbjuda" / "avskaffa" orden topplock och topplockspackning i samband med fyrtaktsmotorer för att inte skapa förvirring?

Så det här med vätskor:

* Olja alternativt bränsleblandning/avgaser kan ta vägen upp resp ner genom kolvringarna.
* Kylarvatten kan komma in i cylindern via toppackningen, lika så kan bränsle/avgaser komma in i kylarvattnet på samma sätt.
* Om både kolvringar och toppackning är dåliga kan vatten även hamna i oljan, alternativt kan olja (+avgaser/bränsle) hamna i kylarvattnet.

Är detta korrekta påståenden?
Kan dessa vätskor beblandas på andra sätt än de jag beskrev ovan? Kan vatten tryckas in i oljan utan att gå via förbränningsrummen?
Är det kanske så att olje och vattenkanaler kan ha förbindelse via en trasig toppackning, utan att samma packning är sönder närmast förbränningsrummen? Kan olja komma in i förbränningen på annat sätt än kolvringarna? Via toppackningen? Via ventilerna?

Mycket funderingar, men jag är övertygad om att många kan känna sig något osäkra på en eller flera av mina frågeställningar. Så det vore kul om någon lärd människa kunde bringa lite klarhet! =)
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
eller cylinderlockspackning.

Länk
kilroy
Den här länken ger väl inte svar på alla dina frågor men är väl ganska informativ för nybörjaren.

Länk

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Ha
39
Hagman
325i-88
jä....la bra sidor, gott om läsning iaf
Som alltid cirkulerar en del skrönor eller halvsanningar runt motorer. Om man tänker lite logiskt på de olika trycken inne i en arbetande förbränningsmotor så är det kanske lättare att förstå sammanhangen. Kylvätskans tryck är lägst, runt 1,5 bar vid en driftsvarm motor, oljan härnäst kan väl ligga runt 3-4 bar, kompressionstryck innan förbränning runt 10-12 bar och förbränningstryck runt 40-60 bar. I vevhuset brukar ett svagt vacuum råda pga förbindelse med insuget för att ta hand om läckande förbränningsgaser och ångor från skummande olja, kondens osv. Detta kan ge en fingervisning runt vilka vätskor som kan tränga in var och vilka gaser som kan tränga ut var osv.
Sprucken topplockspackning kan innebära att t.ex en kylvätske och vattenkanal förbinds, att en kanal in till förbränningsrummet bildas och/eller diverse kombinationer av dessa.
Trycken ovan indikerar vilka media som förflyttar sig vart, dock kan små mängder kylvätska eller olja blandas eller ta sig in i förbränningsrummet vid stillastående motor, i synnerhet innan motorn svalnat.
Förbränningstrycket regerar så klart och trycker ut gaser i både olje och kylvätskekanaler, förbindelse mellan olje och kylvätskekanaler innebär olja i kylvätskan. Att det tränger in olja eller kylvätska i förbränningsrummet under drift är mindre rimligt, mer än det som ev. samlats vid stillastående motor. Dåliga ventilstyrningar är undantaget, då tränger en del olja ner och sugs in i motorn och förbränns, resp ut i grenröret när man släpper upp gasen, resultatet blir blåvita stinkande avgaser.
Direkt efter start kan vita eller grå avgaser (vattenånga) förekomma pga vatten i något förbränningsrum, men knappast på driftsvarm motor. Det förekommer (har förekommit) en hel del motorer med vatteninsprutning direkt i förbränningsrummet (SAAB bl.a), det uppstår inte det minsta vattenånga pga detta, temperaturen är alldeles för hög. Om en cylinder är helt disablad, och tar in mängder med vatten och skyfflar ut i avgassystemet så kan det bildas ånga bakom bilen, annars är det mest kondens i senare delen av avgassystemet som kan göra detta, och det kan finnas rätt stora mängder kondensvatten i ljuddämpare osv.
Dessa avgaser luktar inget särskilt extra jämfört med vanliga.
Hoppas det kan vara till nån fingervisning i bryderierna

FP
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Det här var intressant. Jag har nämligen ett problem på MC'n (inte ens en BMW, så den hör egentligen inte hit, men det är ju en 4-taktare...). Den ddrar hhiskeligt med olja, men läcker inte, så jag är ganska säker på att den brinner upp. Enligt Folkes resonemang (som verkar logiskt) så kan oljan inte rinna in i förbränningsrummet under gång, så vart tar den vägen då?
Några förslag?

"Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt"
Hagbard Handfaste
Jag tror den tar sig in i måttliga mängder i förbränningsrummet, via kolvringar, ventilstyrningar osv. Måttlig mängd skapar inte blå avgaser, möjligen lite moppelukt bakom. Kanske det läcker lite ändå vid körning men inte när den står stilla?

FP
ta
76
tax
M5 Touring -94
Klart det kan komma in kylarvätska i förbränningsrummet, det är ju undertryck under insugningsfasen. Hade en Porsche 944 med dålig topp-packning. Rök som ett ånglok men gick fint på alla cylindrarna.
Beror lite på. En smal kanal, spricka i en packning eller topplock hinner knappast dra in mycket under det förhållandevis svaga vakuum som blir under ett halvt varv jämfört med stort tryck under nästan ett och ett halvt varv (det är runt 4-5 bar när avgasventilen öppnar). Det kan knappast dra in mycket jämfört med vad den trycker ut eller hur, däremot kan olja dras in, det ryker bra vid små mängder. Blir det några större mängder vatten så slutar stiftet gnistra pga att vattnet leder ström, motorn går knappast bra då.

FP
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
En kompis 240 TIC drar in så mkt vatten i en av burkarna att den går bara på tre, dessutom trycks det ut vatten och ånga kring grenröret, plus att den bolmar och gör finfina rökringar från utblåset där bak. Tur det är lätt att byta packning på en sån =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.