|
|
|
|---|---|
|
Har urladdningsproblem med min 525 iAT -02. För ca 3 månader sedan var batteriet plötsligt dött. Min BMW-versksatd mätte upp bilen och kom fram till att den fabriksmonterde telefonen drog ur batteriet. Batteriet var dock OK och verkstaden fulladdade batteriet. Jag kopplade ur telefonen och har inte använt den sedan dess. Förra veckan var batteriet åter urdraget efter att jag suttit i bilen ca 15 min med radion på men motorn och lyset avslagna. Samma BMW-verkstad mätte åter upp bilen och kom nu fram till att den inte drog för mycket ström. De mätte upp 37 mA och sa att allt under 45 mA är OK. Vidare sa de att batteriet är helt och tar laddning som det ska. Ingen åtgärd alltså. Vidare menade verkstaden att eftersom jag har ett s.k. underhållsfritt batteri får jag räkna med att behöva ladda batteriet ordentligt med laddare under ca 24 timmar omkr 4 gånger per år! På min fråga om det då inte är bättre att byta till ett "inte underhålsfritt" batteri menade de att sådana knappast går att få tag på länge. Verkstaden menar alltså att det är helt normalt att en 3 år gammal BMW blir stående utan ström om man inte laddar den 4 gånger per år. Min fråga till forumet är nu: Ska det verkligen vara så? Bilen går omkring 3 mil dagligen och med en del långturer kör vi omkr 2 000 mil per år. Med min förra bil (523 iA T -99) eller med någon annan bil jag ägt har jag aldrig haft några sådana problem. Då vet jag i och för sig inte om det har suttit underhållsfria batterier i dessa bilar. Har ställt samma fråga till generalagenten på (marknad@bmw.se) men ännu inte fått något svar. Vore tacksam om någon med erfarenhet av detta kan säga mig om verkstaden verkligen har rätt och om inte, hur löser jag problemet? joi | |
kilroy |
Det verkar som du har något som ligger och drar ström hela tiden. Om du har möjlighet, gå runt med ett mätinstrument och försök hitta orsaken. Jag har själv inte drabbats men jag vet medlemmar på forumet som haft svårupptäckta elfel som kan dra ur batteriet på några dygn. Underhållsladdning 4 ggr/år verkar i överkant. Min 540, som går året om, underhållsladdas i princip aldrig. Min M5, som inte används på vintern, brukar jag ladda upp precis innan jag tar ut den. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
| Har kjørt 16000 mil med orginalbatteri 520ia -97 modell,har aldri ladet batteri.Men skal bytte nå selv om det fungerer like bra,ingenting varer evigt. | |
|
Jag har också fått mitt atteri tömt ett par gånger men det är tydligen helt normalt enligt verkstaden. Man bör ladda ett par gånger om året för att inte batteriet ska bli urladdat. Varje start-tillfälle kräver minst 3 mils körning för att ladda upp batteriet till samma nivå igen. Kör man kortare blir batteriet allt sämre. Det var den förklaringen jag fick på verkstaden efter batteribyte på en 2 år gammal bil med drygt 3000 mil på mätaren. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Bood: Det var ju intressant att du har haft samma problem som jag eftersom vi båda har 525i Touring årsmodell 2002. Ärligt talat tycker jag det verkar helt absurt att man, såsom våra verkstäder menar, ska behöva ladda en 3 år gammal bil ett par gånger om året. Det kan ju ligga något i att varje starttillfälle kräver en viss körsträcka för återladdning. Men jag använde min förra 523iA T -99 på samma sätt (dvs med samma "körschema") som min nuvarande och med den förra hade jag aldrig några laddningsproblem. Det ska bli intressant att se vad generalagenten svarar på min fråga, om jag nu får något svar därifrån. Jag kommer att vidarebefordra deras eventuella svar hit till forumet. joi |
|
|
Lite intressant batteriläsning av batteriguru folke. Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
Robban_e |
Jag har haft en bmw 523-96 som drog ström, felet på den var att det satt en liten fläkt i klimatanläggningen som snurrade hela tiden, kopplade om kabeln till tändningen, sen försvann felet. Om man satt i bilen o stängde alla dörrar och utan tändningen på så hörde man svagt den lilla fläkten. Det var felet på min e39... Lycka till... -=BMW=- |
|
Kan berätta att det problem som låg till grund för den här tråden nu har löst sig. Eftersom min BMW-verkstad inte var intresserad av att hjälpa mig tog jag bilen till en Mekonomenverkstad. Där konstaterade de att batteriet tog för lite laddström och bytte batteri. Det var för drygt två månader sedan och sedan dess har jag inte haft några som helst problem. Inte heller med märkliga bakluckeelfel som jag skrivit om i tråden "Mystiskt elfel" (startad av "darvel") /Johan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Robban E : Det var inget fel på din bil, det är fullt normal företelse på alla E39/E38 att klimafläkten till cupétermostaten går efter att man stängt av bilen, den går i 16 minuter sedan går bilen ned i sleepmode läge dvs lågförbrukningsläge. Däremot kan du haft fel på sleepmodefunktionen. Om du tex haft eftermonterat larm. joi: Det sitter sk Underhållsfritt batteri på alla E39 om det nu finns underhållsfria batterier :) Ja du måste ladda batteriet 3-4 ggr årligen om du äger en BMW, det kan vi nog vara ense om. ///MVH Hasso Länk |
| Min Merca står ute i vinterkyla i 4 månader o startar utan problem! Ingen laddning under tiden...Blir lika förvånad varje gång. Det är ju en V8 i den med så lite power behövs för att få igång den. Fattar inte hur den kan vara så startvillig. Håller med om att BMW verkar ha ett uselt batteriförsörjningssystem då jag blev stående bara för att restvärmen kördes i 20 minuter...... Ingen varning eller autostopp som det ska vara på bilen!? | |
|
Kolla så att bilen verkligen går ner i sleep mode. En liten orange punkt lyser vid vxl-spaken. Den ska slockna då bilen går ner i sleep mode efter ca 16minuter som Hasso skriver. Racerbilen: Länk |
|
| Jag måste underhålls ladda mitt batteri då och då för att det inte skall ta slut trots bra batteri och låg viloström , nu har jag visserligen 2st slutsteg extra som drar mkt men det har ej spelat roll på tidigare bilar jag haft utan det verkar som om dom E39:or som är fullsmetade helt enkelt drar mer än generator/batteri pallar med. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det beror också på vad BMW kallar "ogynsamm körprofil" vilket så saktliga tömmer batteriet lite i taget och batteriet förstörs om det inte får vara fulladdat i mellanåt. Sedan blir det minusgrader helt plötsligt och då halveras den effekt som finns kvar i batteriet till ingenting. Just därför ska man underhålls ladda då och då. Du kör ju sällan 12 timmar isträck som exemple. Det beror också på bristande kunskap hur ett batteri och laddningssytem fungerar, det går inte att jämnföra och säga att det funkade förr, men äldre bilar hade långt ifrån det effektuttag som BMW har speciellt första minuterna efter start, då räcker inte generatorn till utan får låna från batteriet om bilen går på låga varv. jag har en gammal Merca som körs 6 km om dan från varmgarage till motorvärmar, då märks inte batteriurladdningen så fort, men mäter jag på batteriet så får jag ladda batteriet (BMW 80AH original -00) varannan månad i 24 timmar. När ett batteri håller 12,3V så ska det laddas minst 12 timmer enligt BMWs laddningsrekomendationer. Den nya generations batterier lämnar högre uteffekt vid start än vad de äldre i motsvarande AH, vilket gör att det tömmer batteriet fortare och tar också längre tid att fylla på. 745 och nya BMW har en stor laddningsövervakningmodul vid batteriet som sköter allt, inklusive regulatorfunktion, den stänger automatisk av förbrukare om batteriets spänning sjunker under en viss nivå för att säkerhetsställa att bilen startar vid näst tillfälle. Stänger även av all förbrukning om inte bilen används på ca 3 veckor för att inte tömma batteriet. ///MVH Hasso Länk |
Robban_e |
hasso: jo jag vet att den ska snurra ett tag, men det var nog fel på sleepmodefunktionen för den stannade aldrig, så jag fick koppla om den till tändningen sen funkade det som det skulle... Mvh Robban |
|
Konstiga verkstäder som skyller på att underhållsfria batterier skulle behöva laddas mera än konventionella. Det enda som är underhållsfritt är att vattenförbrukningen är noll eller mycket låg, detta kan uppnås på olika sätt rent kemiskt. Samma sak med att en start innebär 3 mils körning för återladdning, vem har hittat på allt? En normal start förbrukar nånstans från 0,05-0,1Ah eller däromkring. Räkna själv på 200-300A under 0,5-1,5 sek (normal start), det går 3600 sek på en timme... Förutsatt att laddning osv är OK (vissa V8 har för låg tomgång för att ge tillräckligt vid tomgångskörning och kraftiga strömuttag) så tar bilen över all försörjning så fort motorn är startad. Problemet är förbrukning vid frånslagen motor, inkl. bilens ständiga tomgångsförbrukning som ligger runt 20-40 mA vilket är normalt. Detta ger runt 20Ah förbrukning per månad (vid stillastående), och man kan även lugnt räkna med att ett nytt batteri på t.ex 80Ah har tappat lite av sin maxkapacitet redan efter några månader, dvs även fulladdat kanske det "bara" presterar 70Ah osv. Att tömma ner ett batteri till mer än c:a hälften (annat än helt kortvarigt) inverkar menligt på livslängd och prestanda. I ovanstående exempel innebär det 35Ah, och i realiteten kör man nästan aldrig med fullt laddat batteri, då blir reservkapaciteten motsvarande ännu lägre. Därav anledningen till att man bör ladda nåt dygn i mellanåt, detta är egentligen ingen kvalitetsbrist. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.