|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Sitter just nu och funderar på om jag ska köpa en M3 E46 långmilare (12000 mil) jag har blivit erbjuden. Som vanligt tänkte jag kolla efter lite bilar att jämföra med, men till min förvåning fanns det INTE EN ENDA M3 E46 som hade gått ens 10000 mil till salu på blocket! Hur sannolikt är det? De tidiga börjar ju faktiskt bli 5 år nu, och NÅGON bil måste väl ändå rulla 2000 mil per år eller mer? Så vad tror ni? Är det bara att lägga ner att ta in en ärlig långmilare i mycket fint skick bara för att konkurrerande bilar skruvas ner till halva mätarställningen? Jag säger ju inte att alla är skruvade, men sannolikheten säger att det åtminstone borde finnas någon som gått långt.... mvh Johan |
|
Det beror på priset, så klart. Men helt klart är det märkligt att ingen E46a rullat mer än 10.000 mil per år. Speciellt om man betänker att det knappast är de absoluta lågmilarna som tas in till Sverige. |
|
|
Johan. Personligen, tycker inte det är särskilt troligt. Jag vet bara en som har åkt (som jag har sett oxå för den delen) som har åkt över 10 000 mil. Det va en polare som hade den, den är ioch för sig såld nu. Men nu när du nämner det, det är fan jävligt konstigt...Misstanke, misstanke.. |
|
|
Sökte på autoscout24, det fanns 9 stycken M3 E46 med över 100tkm, den som rullat längst var en 7/01:a med 169tkm, det fanns även en 3/03:a med 129tkm, så speciellt ovanligt med långmilare är det inte, kanske annorlunda i Sverige, åtminstone på mätaren?! Mvh Stephan |
|
|
Johan: En god vän till mig såld sin m3 med all utrustning som man kunde välja till på 2001 för a: 1år se. Då hade den gått året runt med 90% långkörningar 10%stads körning, vanlig service och byte av bkaxel del(något med 01 bytes ut kommer inte ihåg var vad det va). När han sålde den hade den gått 9500mil och var i bra skick så visst finns det M3 som har rullat långt i sverige, denna var en importerad M3 när den i princip var ny. Har sett en i Sverige med ca:8000+ till salu i sommras men det är väl lite som du säger att det är inte många som har rullat så långt enligt mätaren i alla fall. |
|
| Har själv en som rullat 7000 mil. Betänk att många inte använder sin M3:a året om, utan enbart kör sommarkörning här i svedala. Jag använder min året om, men sedan ser jag den som en rolig, jävligt dyr bruksbil :) | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag tycker mest det är sorgligt, som det har blivit. lågmilare är fruktansvärt dyra i Tyskland. faktiskt mycket dyrare än prisbilden i Sverige. Tex fick de in en M3 -02 som var "fullutrustad" (navi, SMG, lucka, 19" mm mm), 7000-milare på BMW som de erbjöd mig för 34000 euro. Det tyckte jag var billigt i Tyskland, men när jag skulle kolla upp den dagen efter så var den såld! Så det skulle vara mycket intressant att veta vad de billigaste på blocket köptes in för, och framför allt hur långt de har gått! det som är sorgligt är att jag uppenbarligen inte kan ta in en ärlig okrockad M3 E46, eftersom det inte lönar sig pga att prisbilden är helt förstörd i Sverige. jag får se om det går att hitta en svensksåld istället! vad tror ni förresten om andrahandsvärdet? går de ner 50 papp om året, eller är det mer/mindre? mvh Johan |
|
Skulle jag köpa en M3e46 skulle jag ringa på dom 10 billigaste på blocket. En gissning är att hälften av dessa är nyimport (mindre än 6 månader). Dessa går bort direkt. Ytterliggare ett par har säkert några andra brister eller klent utrustade som framkommer redan vid telefon kontakt. Kvar blir kanske 2-3 st som är värda attt kollas upp och prutas ner 10-20'. Nån enstaka kanske t.o.m. är svensksåld. Summa sumarum tror jag att de flesta kring 300'-strecket ligger i den prisklassen beroende på att de inte är värda mer (skum historik, dålig utrustning, krockade mm). Men några enstaka är säkert bra exemplar som kanske borde kosta 350 istället. Du med din erfarenhet av bilar och BMW borde kunna hitta dessa "fynd". Att en sån bil skulle sjunka 50' om året finner jag osannorlikt. Snarare 20-30'. Racerbilen: Länk |
|
|
OBS! Det jag skrev ovan är inget generellt råd utan mer riktat till bilspekulanter som har kunskap och erfarenhet att kolla upp en bil ordentligt, vilket jag är övertygad om att bla Johan har. Alltså givetvis finns ökat risk för skumma bilar då man letar i de nedre prisklasserna som man måste kunna hantera. Racerbilen: Länk |
|
| 20 låter osanolikt 30.000, kanske om du gör ett fynd. Med tanke på att det är ungefär vad de mindre e46orna sjunkit det senaste året. Jag tror att E46 M3 kommer fortsätta ner i pris i ganska rask takt i två år till innan det stabiliseras något. Desto nyare och dyrare desto mer kommer bilen falla. | |
|
Acey, jag skrev nog lite fel/otydligt. Själva värdeminskningen är nog säkert 30' eller kanske något mer. Men om du gör en bra affär kanske förlusten kan stanna vid 20' om du behåller bilen nåt år. Jag hade några M3e36 på den tiden de kostade nästan som M3e46 gör idag. Dessa bilar sjönk också ganska fort då direktimporten tog fart. Men genom att köpa rätt bilar till rätt pris kunde jag åka en sommar och istort sett få tillbaka pengarna. Racerbilen: Länk |
|
|
BjörnB: Jag är helt enig, dock tror jag det blir svårt att "åka gratis" ett helt år. Möjligtvis kan man klara köpa ny och inte förlora allt för mycket till våren. Men köpa september sälja nästa september utan förlust blir nog omöjligt. Men som sagt, köper man rätt bill, vid rätt tillfälle, till rätt pris så kan man klara sig på 20-30.000. Tyvärr är det lite för många om och men för att de allra flesta ska lyckas med detta :) |
|
|
Frågan är väl också om det inte är värt att lägga till dom 30-40´ och få en som min tex. 3712mil exakt idag... MVH Patrik |
|
|
Länk Här har du en bil... |
|
|
Ta en titt under www.bmw.de och "gebrauchwagen". Priserna är helt OK... M3/// Mullret |
|
|
Johan, det finns en silvermetallic 02:a till salu i Västerås om du kollar på blocket. Den är dock importerad. Det är en kund till mig som har den. Skulle tro att den är i väldigt bra skick, med tanke på hur väl han tar hand om sin buss som han använder i jobbet. Har pratat med honom om bilen och det lät som att den i stort sett är fullutrustad förutom navi. Tycker priset han har satt verkar väldigt bra också (310000). //Daniel |
|
| Johan (AP) du har mail... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.