AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
952

Bromsbeläggsgivare smarta tips..

Hallå!

Killen jag köpte min bil från hade precis bytt belägg runt om men inte ersatt den utlösta beläggivaren och jag tänkte göra detta nu. Finns det nått smart sätt att se eller mäta sig till vilken givare det är som har löst ut? .. Går det byta dom utan att ta väck däcket tom vore ju kanon, har femekrade 18" bmwfälgar så man kommer ju åt en del att pilla iaf. Antar att beläggen fram är dem som slits mest så det är störst chans att det är där det har löst ut men jag är som sagt tacksam för tips och vad jag ska tänka på .... tack på förhand

mvh // Micke
Wa
36
Walden
325ia cab -94
530i -93i
Vet förstås inte hur det ser ut på E36, men på E30 har jag för mig att det satt en givare v-fram å en h-bak. det finns en kontakt isåfall som ska byglas, för den metoden va iallafall att när kabeln hadde nötits av så lös lampan. (om jag inte minns fel) men det borde vara nå liknande på E36
Släpa dig under å glo, eller sök kabel innanför fälgarna
Alltså jag vet hur det ser ut, är ju en kabel med en engångsgivare som löser ut. Sen får man byta hela kabeln. Man köper dom ju i par fram och bak... kostar olika mycket så jag vet inte om det är nån skillnad på dem bak och fram.. nån som vet? ..

Mvh// Micke
Själva kabeln är lika fram och bak, iaf på E34.

///Micke
Touringklubben: Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
För att komma åt givaren måste demontera både däck och bromsok så att du kommer åt brombelägget. Sitter en givare på ett av bromskivorna fram och en givare för bromskivorn bak. Du kan även bygla ( men det vill du givetvis inte?).

E

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Det är troligen olika längd på sladdarna till givarna fram occh bak, iaf är det olika artikelnummer. En ny givare är ca en cm tjock, kolla dom du har, den som är tunnast är den som är slut. Tror inte du behöver demontera oket för att byta givare. Dra rakt ut, sladden kan gå av, men en plattång edyl bör fungera. Sen är det bara att trycka dit den nya.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Nej bygling och fusk är inte aktuellt, har ju gett mig tusan på att fixa minsta lilla pryl i bilen så allt funkar och är helt. Har ju fixat nästan allt nu bara lite smågrejjer kvar..

Tack för alla tipsen iaf ska ge mig på detta i helgen, vore väldigt tacksam om nån visste länken till en sprängskiss hur det ser ut innan man börjar. Hittade en till e-39 men det kanske skiljer en del..

Mvh // Micke
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Länk

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
tackar, tackar villarosa det var precis vad jag letade efter. Nu är det ju bara att sätta igång. Detta forumet är guld värt både för min bmw och för plånboken :) ...

Mvh // Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.