AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
646

Inför 1000 milakontrollen!

La
63
Latti
520i, sedan -04
Vad är viktigt att kolla inför 1000-milakontrollen, förutom olje och filterbyte?
Jag har en BMW-92, 525i 24V

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
BMW har inga 1000 mils-kontroller.

Service-schemat ser ut som sådan:

Oljeservice ---> INSPECTION I ---> Oljeservice ---> INSPECTION II

och så börjar det hela om från början.

Olja + filter skall bytas 1 gång per år även om bilen inte har körts 1 meter.

Hur långt det ska gå mellan servicarna räknar bilen själv ut med hjälp av Service-indikatorn. Kör du hårt med bilen eller många korta sträckor så får du kortare service-intervall än om du kör lugnt och har få kallstarter.

Vilka punkter som ingår de olika servicarna hittar du här: Länk

___
Läs begagnatguiden!
Länk
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det stämmer inte med nya bilar för man får inte fritt oljebyte efter ett år utan man måste ha nått upp till antal mil för oljebyte. Då ska man inte byta olja trots att man inte kört en meter på ett år.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det stämmer visst!

Om du kollar i bilens service-bok så ser du att det står att oljan bör bytas minst 1 gång om året oavsett hur lite bilen har rullat. och anledningen till det finns i oljanskemiska egenskaper. Gammal olja är skadligt för motorn.

Sen om BMW byter oljan gratis eller inte är en helt annan sak.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag ska kolla i serviceboken och återkommer..
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det står dock longlife olja på oljorna jag haft på mina två BMW så utvecklingen kanske har gått framåt?
La
63
Latti
520i, sedan -04
Tack för alla tips, tyvärr så fick jag ingen servicebok när jag köpte bilen. Vad står det i den
angående 1000-milakontrollen?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Utvecklingen går framåt, absolut. Har aldrig tittat i en E60 servicebok så jag har inte koll på vad det står där. Men titta och läs noga, när jag kollade i serviceboken till mina föräldrars E39 så fanns den punkten med.

När oljan kommer i kontakt med syre och fukt börjar en kemisk nedbrytning av bindningarna mellan kolväte-molekylerna som finns i oljan. Termisk belastning, oxidering, kondensvatten samt de restprodukter som bildas när motorn är igång påskyndar denna process, vilket gör att oljan snabbare blir korrosiv mot vissa metaller. Med andra ord så börjar oljan åldras så fort man slagit i den i motorn.

Såhär står det i min servicebok:

"Om inom loppet av ett år ingen driftsbetingad service visats, lyser den gula LED tillsammans med textfältet "INSPECTION". Ni skall då utföra Inspektion l eller ll motsvarande den tidigare rytmen i inspektionerna tillsammans med årskonrollen."

På nyare modeller (än min bil) har men separat symbol för årskontroll som ser ut som en klocka. och då kommer den lysa istället för INSPECTION.

Men du kunde inte hitta ngt angående detta i din service-bok?

___
Läs begagnatguiden!
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Latti: som jag sa tidigare så finns det ingen 1000-mila service. Kolla i länken i mitt första inlägg, där står alla punkter som finns i de olika servicearna.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
I min servicebok eller manual står bara att man ska följa intervaller som systemet ger och det är två år om man kört under 2500 mil. Jag har kanske kört hårdare då mitt byte kommer vid ca 2400 mil. Det är som sagt longlife oljor som kanske inte fanns förr.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Service indikatorn för nyare BMW (gäller iaf E39) baserar service-intervallet på antal liter förbrukad bensin.

På vår E39 en 00:a, så är intervallet 2500 liter förbrukad bensin. Gissar på att det är samma system på E60 men är ej säker.

Visst kan det vara så att LongLift oljorna inte bryts ner lika fort som vanliga oljor.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.