|
|
|
|---|---|
|
Hej hopp alla glada, har en 320 från 89 utan servo styrning och en 318 87 på väg in i bilhimlen med servostyrning. Vilka problem kommer jag att stöta på om jag nu vill sätta servot på min 320 istället? Jag sätter min tillit till Er alla superduktiga människor därute i vår härliga nord att ni kan hjälpa mig med detta "enkla" problem. Tack på förhand, Per | |
|
Men men men är det verkligen ingen som har eftermonterat servo på sin bil. Erfarenheter efterlyses......... Men mest vill jag veta om själva pumpfästet är olika? |
|
Hälge |
Tvivlar starkt på att lilla lätta 318:ons styrservo, pallar för betydligt tyngre 320i med tunga sexan vilandes på sina axlar. No way. Ska du nu byta till styrservo som är mkt lätt gjort, så föreslår jag dig att först hitta en styrservo som är avsedd till din bilmodell: 320-325i. |
|
Styrservon är identiska i både 318 och 320 iaf 318 med m40 motorn, tror att det inte skiljer sig på m10 heller. Dock så skiljer sig servopumparna. iaf BMWs artikel nummer skiljer sig. Beträffande vilande tyngd så tror jag att det har en mindre betydelse. M20 motorn vilar ju inte på själva styrservot, utan den sitter ju fast i motorkuddarna som i sin tur sitter monterade i själva framvagnsbalken. |
|
|
Edit: Jag var och tittade på en bil i går där dom hade bytt från en 318 motor till en M20b20 motor. Där hängde själva Servopumpen på sidan då fästet till motorn saknades, men det var 318 styrservot iaf. Jag har fästet till servopumpen till M20 om du är intresserad! |
|
|
Ja jag tror inte heller att tyngden har något med det hela att göra då den vilar i ramen. Det rör sig knappast om så många kilo heller. Jasg skulle gissa på en 70 kilo kanske. Ja jag är intresserad av servopumpsfästet. Hur får vi kontakt? Per |
|
Hälge |
boper67: Glöm ej att även byta den nedre rattstången samt tillhörande knut, det är annorlunda till modellerna med servostyrning. Vill minnas att även de yttre styrlederna är av annan modell till servostyrning. Ett tips: Du vet väl om att servostyrningens remskiva tar ca: -5hk från motorstyrkan. Bilen blir klenare efter bytet. |
|
Tjena Boper67. fick ditt mail! Har inte haft tid att svara under helgen! Jag ringer dig senare i veckan! |
|
|
Tack för tipset med rattstången, jag hade nästan det på känn att den skulle bytas oxå. Vad det gäller motorstyrkan så får jag leva med det, har kommit i den åldern nu att slöhet går före...... :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.