AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
725

"ta isär" airbagen/klä brädan

Har lite planer att klä om instrumentbrädan då min har en väldigt motbjudande färg, och har upptäckt att man lär öppna på locket till airbagen för att komma åt att få in nytt skinn där.
Vet någon hur man gör, om det ens går utan att den löser ut så att säga?

MVH Kalle

Är det inte enklare att försöka få tag på en instrumentbräda i trevligare färg på skroten?

/Fredrik
Nej det tror jag inte.. ifall det nu går att komma in i airbagen.
Finns ingen originalkulör jag vill ha i min.

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Var på BMW igår och instrumentbrädan (för vi pratar väl om del 1 på denna bild Länk kostar 8400:- HUGA!!!!

Jag låter verkstan lacka den befintliga istället samtidigt som mittutblåset och konsolen kring stereo och mitteninstrumenten samt den kring växelspaken (som redan är hemmalackade men skall fixas ordentligt). Dvs den plasten som har annan för vid Bi-Color klädsel. Visuellt lär det se ut som om huvet blir ännu längre och sträcker sig in i bilen ända till skinnet tar vid..
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Caspar: Har oxå tänkt uppdatera plasten, för mig blir det Alcantara i stället för färg. När man ändå håller på så blir det nya damasker i samma mterial =)Länk

Z MMM Coupe
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Skall bli spännande på vårmönstringen nästa år. Hoppas bara jag hinner få ihop allt innan 1 maj...
Jag skulle kunna tänka mig min instrumentbräda helt i Alcantara...

/Fredrik
Mycket svar om vad ni ska göra med era brädor, men HUR får ni isär allting? ;)
Lyfter ni ur hela brädan i ett stycke eller delar upp i smådelar?
Är det mycket kablage som man måste koppla ur o.sv?
Även om det ska lackas så måste ju brädan ut ur bilen och airbagen öppnas.
Är det nån färg som fäster på skinn du ska köra eller?
Var hittar du den färgen i så fall?
Eller ska du plasta allting först och köra vanlig lack?

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Varför inte satsa på riktigt skinn direkt isåfall om man ändå gör sig besväret att montera ned konsoller ?
Har du kollat här? Det du ser är bara ett lock ovanpå airbagen.

Länk

/Fredrik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det är inte skinn på min bil utan grå plast (Inredningen är Bicolor ljusgrått/svart). Demonteringen sköter lackfirman! :-)
Jag tog bort min airbag för montering av ratt inlägg i avikande färg. Här har du intruktion hur jag gjorde: Länk
Ahh.. bra fakta & bilder!
Tack för det! Ska titta lite närmre nästa gång i garaget, men då borde man kunna pilla bort locket till passagerar-airbagen utan att den löser ut antar jag.
Verkar som själva paketet sitter under.. men kopplar nog bort kablaget först för säkerhets skull.

OH Ja, koppla bort batteriet innan du gör något över huvudtaget. Låt gärna bilen stå 5 - 10 minuter innan du börjar. Jag var rätt våldsam när jag bytte min ratt och fick inte den airbagen i näbben så du behöver inte vara särskilt orolig att den löser ut.

Koppla sedan inte på strömmen igen förrän du monterat tillbaka allting så slipper du en resa till BMW för att återställa systemet.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.