AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.221

[E32] Funderingar kring 740

Sida 2 av 2
Paap Reeder
... ? !

Jag har som sagt kört en E 3 - 3,0 SA, två st E 12 - 528iA, min nuv E 28 - M535 först man ..... men som jag sedan byggde om till aut samt och så min M 70.

3,0 - 30 Kmil
2/528 - 15 + 15 Kmil
nuv 535 i aut version - 15 Kmil
V12 - 3 Kmil
.... ALDRIG haft så mycket som ett uns av fel på ngn låda och då gäller för min körstil: "You got to step on it man!" ... och regelbundna "koka olja starter" från rödljus.

Att aut skulle hålla sämre än man ställer jag mig ytterst tveksam till.

Dessutom är det så att när jag förr drog upp båten med min man 535:a så var rampen så jäkla tvär att så mycket power behövdes att kopplingen inte lyckades "förmedla en fullgasdragning med bakvagnen nere på stötdämparbussningarna".
Jag lovar grabbar att när jag satt dit en 4 hp 22 och i samma läge drog upp båten så burnade bakhjulen trots nedpressade stötdämpare.

Nåväl ... nu är jag som jag är och att köpa en man 7:a annat än till att plocka reservdelar från är otänkbart för min del.

... och 944 Driver ... det där går exakt lika bra med en aut .... och snökvastarna kommer inte ens att få nått avbrott när lådan stegar från 1->2.

En sak går dock bättre med en manuell ... och det är när du skall fickparkera på andra sidan en smal gata genom att göra en halv "Donut" ..... (istället för att först åka och vända på exvis en vändplan för att sedan göra en körskolefickis enligt boken ..... då har jag redan fått min pizza när övriga parkerat klart ...).
I just det läget vill man ha mera "direktkontroll över utvecklingen" ... och då särskilt om vi talar om torr asfalt.

Om 10 år kommer manuella bilar inte ens att vara tillåtna p g a trafiksäkerhets- och miljöaspekter .... sådeså!

MVH /// Paap R ..... he, he ... kör således helst aut.
Jag vet att jag nog seglar lite i motvind när jag förespråkar manuella växellådor i 7serie forumet men jag vidhåller min ståndpunkt. :) Och det handlar ju mest om smak när det gäller automat eller manuell.

Att 5HP30 autmatlådorna som gäller aktuella bilmodell sitter i
540iA E34 1993 - 1995
740iA/740iaL E32 1992 - 1994
840ciA E31 1992 - 1996
850ciA E31 1994 - 1998
740iA /740iaL E38 1994 - 1997
750iAL E38 1994 - 2002
har ett generellt problem med plastkulorna kan vi kanske alla kan enas om, intesant? Något sådant problem finns inte med dem manuella dito, även om självklart dessa kan behöva byta koppling etc beroende på om brukaren kör som en biltjuv eller en tant.

Och att det ur miljöaspekt skulle bli otillåtet...? Ska vara om automatlådorna blir helt hysteriskt bra och drar extrema mängder mindre bränsle genom sin enorma förmåga att veta när 1-2-3-4-5-6 ska ligga i. Må så vara, men återigen aktuell bilmodell skulle jag vilja påstå går att köra billigare med manuell låda. Och det är ju den modellserien som inlägget gällde eller hur?

Om man inte klarar av att hålla en fullgod trafiksäkerhetsnivå vid framförandet av sitt fordon bara för att den är befattad med en manuell låda så anser inte jag att man hör hemma i trafiken över huvudtaget.

Men den dagen då jag är på min åldershöst och inte är kapabel till den enormt ansträngande handligen att trycka ned kopplingen och flytta en spak så ska även jag masa mig iväg och be om att få en handikappanpassad bil. ;)

För mig så förtar autmatlådan mycket av den kontakt jag känner att man får med fordonet när man framför det. Visst, automat är oslagbart i köer eller stadstrafik där njutningen kanske ändå är något begränsad.
Paap Reeder
...OK Zlurc.... kan väl i stort hålla med dig ...

Kikade nyss på TV 4 och några som körde rally i små japanska 4-cylindriga familjebilar + en och annan peugeot och renault.
Ibland visades "interiörbilder" när man såg kartläsaren och föraren.

Tyckte det påminde mycket om när jag passerar brommarondellen ......
.... inte kopplade och växlade dom så mycket vad jag kunde se utan det kom upp litet olika siffror framför näsan på föraren och det var väl vilken växel som låg i kan jag tänka.

... men det klart att är man ute och cruisar med en 740 / 750 spelar det väl inte så stor roll vilken kugge man rullar fram på.

MVH /// Paap R
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Kan hålla med KRAFTWERK o en del andra talare, att stora bilar SKA ha autlåda, jag kör aut i min E38 o det är sköönt
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Rallyfolket på högsta nivå trycker/drar väl lite på knapparna/reglagen i ratten så dundrar den sekvensiella lådan i nästa växel utan frikoppling. Troligtvis bryter man tändningen just i växlingsögonblicket också för att spara lite på prylarna. Kopplingen är bara till för att starta med.

Angående automat eller manuell kanske vi kan enas om att smaken är som baken?

//Magnus

Ja, somliga gillar manuell andra föredrar automat. Alla verkar dock vara rörande överens på en punkt... Det vi själva kör är mest bekvämt, roligast eller mest ekonomiskt. Underligt.... :)
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Stephan735i:

Jag är inte säker på att jag har råd med en E38. Det beror på vad som dyker upp.

Visst är det både fördelar och nackdelar med automat. Automat är skönt i en hyffsat stor bil. Manuell är också trevligt, det kan jag inte förneka.
Väljer en manuell slipper jag visserligen bråkande plastkulor, men då har jag kopplingen. Är inte den dyr till V8:orna?
Inte för att jag sliter koppling mer än normal person men om den kostar mycket så kan det var ganska tråkigt att helt plötsligt behöva slänga ut en massa pengar.

Jag är mycket i kluven i "automat vs. manuell"-frågan.
740 E32 är väl mycket ovanlig med 6 vx manuell?

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Koppling/svänghjul är dyrt, ca 8-9000kr betalade jag 2002 i material, "detta för kopplingen + svänghjul" dock verkar priserna gått ner, kikade på realoem.com, där priserna brukar bli Svenska om man lägger på en nolla, $593,60 för koppling+svänghjul, $428,40 till 3 liters, byter man i tid slipper man kostnaden för svänghjul, som var drygt hälften av materialkostnaden, finns numera en delning i kopplingsdelen på själva koppling och clutchrelease, har dock inte min faktura här så att jag kan jämföra med realoem "är tillbaka från Tyskland där jag hade det tråkiga erfarenheten att spenderar 3,5 timme vid en 8 filig Autobahn när min kompis nyinköpta bil fick motorras, av det blev jag förkyld och vilar nu upp mig hemifrån" dock sker slitage på den väldigt snabbt på 4 liters, så det är lätt att förstöra svänghjulet, har ingen erfarenhet av 3liters på den frågan, jag råder alla att byta efter 15000mil på 4 liters för att vara på den säkra sidan, 735 har en mycket hållbarare koppling, med största sannolikhet hade min 32000milare originalkoppling, till M30 är/var kostnaden även hälften på koppling än 4 liters, så där är manuella ett ännu bättre val ekonomiskt.

Mitt råd om man kan tänka sig båda växellådorna är att köp efter exemplar, ett dåligt exemplar kan bli hur dyrt som helst och inbringar liten ägarglädje, medan ett bra är ett sant nöje att äga/köra.

740i E38 6vxl bör vara möjlig att hitta bra exemplar av för 45-60tkr, även övriga E38:or bör gå att hitta för samma pengar, eller kanske ännu lägre för 730, men dom är ovanliga och om man dessutom kräver viss utrustning/färg kan det ta tid, alternativt behöva åkas långa sträckor för att hitta en bil.

Om jag hade möjlighet, skulle jag äga stora mängder fordon, i det läget vore det enklare i frågan automat/manuell för då kan jag ha flera av varje typ, för visst har automat klara fördelar, fars 530iA E39 är riktigt trevlig, med nästan perfekt växling.

Mvh Stephan

nybeemer
Har en 730 manuell och kan bara konstatera att när jag köpte bilen och använde den i köerna till jobbbet varje dag så förbannade jag mig själv att jag inte köpte en med automat. Nu åker jag tåg till jobbet och använder i princip endast bilen på helgerna vilket gör att det är en njutning att få köra bilen och inte låta halva nöjet skötas av automatik!
Om man får en 6vxl 740 e38 i bra skick för 45kkr så köper jag nog en till!
Skulle nog hoppas att bilarna är värda lite mer än så. Om vi snackar ett bra ex då såklart. 60kkr är nog mer realistiskt.
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Har letat runt lite bland annonser men ännu inte hittat något.
Dock hittade jag idag en E32 740 med 32k mil på mätaren.

Och då dök det upp lite nya frågor.

Vad kostar det i material för att konvertera 540/740 till manuell?
Och vad behöver jag byta?

Hur länge håller plastkulorna?

Jag vill ju gärna ha V8, men jag inte bli stillastående för den saken.
Dessutom blev min budget mycket begränsad.

Med vänlig hälsning
Magnus Lindberg

Finns det andra bilar än BMW!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.