AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.222

[E32] Funderingar kring 740

Sida 1 av 2
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Går och är sugen på att köpa annan bil. Har titta runt på annonser på olika modeller, även 5-serien. Det har också blivit ett par timmar läsande här på forumet.

Det som gör mig mest osäker på 740 är oljepumpsbultarna och plastkulorna i lådan. Men i övrigt, skiljer det mycket på driftsäkerhet jämfört med M30? En rak sex är ju just en rak sexa. Enligt er mening, ska man satsa på en 740 E32 eller en E38? Priset skiljer ju inte fruktansvärt mycket. Personligen tycker jag att det känns som om E38 skulle innebära mer problem än E32.
Är det dyrt att få kollat oljepumpsbultarna och plastkulorna på verkstad? Vad jag tänker att kanske försöka få ägaren till att göra detta innan köp.

Jag har inte direkt någon superekonomi och jag borde kan helst välja en bil med M30. Men dessa är ju så förbaskat trötta och då är det något annat märke som blir aktuellt.

Som jag skrev ovan har jag också sneglat på E34, men dessa känns väldigt små och dessutom omodernare i inredningen.

Vad har ni för synpunkter?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Magnus Lindberg

Finns det andra bilar än BMW!?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag anser att M60 motorn är en av BMW mest driftsäkra motorer och det är min uppfattning att M60 har mindre problem än M30.

Dock finns det alltid M30 fans som blir upprörda när man säger att ngn annan motorfamilj är bättre :-)

Att kolla oljepumpsbultarna, är varken svårt eller dyrt. Tar ca 1h att göra det själv om man är någorlunda van vid att meka. kontroll av bultarna görs lämpligen i samband med en oljeservice. Kan tänka mig att en verkstad debiterar kanske en 45 min extra arbete för kontrollen.

E32 har inte mindre problem än E38, utan jag skulle vilja säga båda modellerna har samma eller liknande svaga punkter, men mycket beror ju på det enskilda exemplaret.

Vad gäller plastkulorna, så kan det bli dyrt om man har oturen att råka ut för att plastkulorna behöver bytas. Ett tips är att satsa på en 530 / 730 V8 som har den mindre ZF5HP18 lådan som INTE är drabbad av plaskuleproblemet.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Tack för dina synpunkter!

Kan inte tänka mig att V8:an i 730 skulle kunna kännas piggare än en 24-ventils M30 på 3 liter. Det är bottenvridet jag vill åt, tycker det är absolut trevligast när en V8 arbetar på låga varv. V12:an å andra sidan är ingen V8 så den kan ju uteslutas direkt.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Du ska inte satsa på en manuell 740i E38 då? Du slipper automatlådeproblemen och den är dessutom den snabbaste E38:an bortsett från Alpina B12.

Viktigast är det enskilda exemplaret, det avgör hur mycket som behöver läggas på reparationer, var öppen så kommer den perfekta bilen uppenbara sig, men som sagt 740i E38 6vxl är den mest ekonomiska/roligaste valet?! Hur mycket hade du tänkt lägga? Kan du tänka dig importera?

Mvh Stephan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
M30 har 12 ventiler.
M60B30 är mycket starkare än M30B30, går till och med lite bättre än M30B35.

730 V8 jämförs bäst med 735 M30.

Jag har lagt ut vridsiffror på autopower innan, ska se om jag kan leta upp dem igen.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Lite siffror:

530i (V8)
Varvtal / Vridmoment:
1000 rpm / 200 Nm
2000 rpm / 220 Nm
3000 rpm / 250 Nm
4500 rpm / 290 Nm
5000 rpm / 280 Nm
6000 rpm / 230 Nm

540i (V8)
Varvtal / Vridmoment:
1000 rpm / 280 Nm
2000 rpm / 320 Nm
3000 rpm / 350 Nm
4500 rpm / 400 Nm
5000 rpm / 280 Nm
6000 rpm / 320 Nm

ska se om jag kan få fram lite siffror på M30 motorerna.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har hittat lite siffror om M30B35

735i - 88 M30B35
Varvtal / Vridmoment:
1000 rpm / 210 Nm
2000 rpm / 260 Nm
3000 rpm / 280 Nm
4500 rpm / 300 Nm
5000 rpm / 280 Nm
6000 rpm / 230 Nm

har dock inte några siffror på 730 M30.
Så av siffrorna att dömma så har 735 något bättre bottenvrid än 730 V8.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Kan inte annat än att hålla med Stephan735i. Är förvisso jävig då jag själv kör en 6vxl 740 E38. Kan inte annat än att säga att det är underbart! Skulle inte vilja ha en automat för allt smör i småland! Även om jag kanske kan förstå varför somliga tycker att det "ska va det" i en 7serie.

Men jag tycker inte att "någon annan" ska få bestämma när jag ska växla ;), och att snitta 0,88/mil tycker jag är ganska bra med en 740. Det va iofs mest motorväg men ändå!

Så sälla dig till den lyckliga skara som fått vantarna på en av dem få som finns. Om jag har koll på nuffrorna så vad det bara 5% (rätta mig om jag har fel) av 740i E38 som lämnade fabrik med 6vxl-låda.
Paap Reeder
... he, he .. vem växlar på en F1:a??

MVH /// Paap R
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Mina erfarenheter:

Manuell i 7:a = osäljbart! (finns inte på kartan)
Det är ingen "sportbil" i den bemärkelsen, utan blir bara konstig på alla vis!
Automat = säljer på en kvart!

De som köper 7:a, vill ha en komfortbil, alltså med automat!

BTW, manuell som företeelse är på fallrepet, nu är det Sensodrive, Steptronic, Sensonic, SMG mm, mm som gäller! Manuell växellåda är fullständigt utdaterat vad gäller bruksbilar, framförallt i stadstrafik! Vem i helvete vill sitta med koppling, i tex. Stockholms stadskärna, i en "vanlig bil"???? INGEN!

Ren sportbil = Manuell
Vanlig prestandabil = AUTOMAT, alla gånger!!! Du får mer för den vid försäljning!

Jag säljer bilar till yrket, o om Ni bara VISSTE hur många som efterfrågar automat, så skulle ni "baxna"!

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
KRAFTWERK > Det du säger backar du säket upp med erfarenhet av försäljning etc och det stämmer antagligen mycket bra. Och som du säger, dina erfarenheter.

Men....

"Manuell i 7:a = osäljbart!"
Jaså? Jag köpte en...

"De som köper 7:a, vill ha en komfortbil, alltså med automat!"
Ja den absoluta merparten vill det. Men måste det ena utesluta det andra. Inte i min mening.

Håller med om att åka i köer är inget vidare med en manuell bil. Och en 7a med manuell låda har en betydligt mer begränsad kundkrets. Men den finns, absolut! Jag älskar att köra min 7a, inte åka i den! Det är en skillnad.
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Använder min 740IA -93 som vinterbil nu över 32000 mil UTAN problem med varken motor eller låda fast MED servicebok...

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Skulle utan tvekan betala mer för en 7'a med manuell låda, jag älskar den manuella i min 735 och ogillar automaten i 740. Automat är ju kungligt i köer men jag kör nästan aldrig i köer utan gillar känslan av kontroll man får med en manuell låda. Automat känns som någon form av gummiband mellan vägen och motorn.

//Magnus

Till rätt pris går allt o sälja, och manuella E38:or har oftast rätt pris, finns vettiga från ca 50tkr, jag sålde min manuella 735:a dagen efter jag satte upp lapparna på rutorna, köparen nämnde inte med ett ord att han hellre ville ha automat, i stället gillade han att det var manligt hård koppling;) så det är kraftigt överdrivet att säga att manuell inte går att sälja, om jag var ute efter en E38, kan alla glömma att försöka sälja en automatväxlad till mig, om jag så får den blir det ingen affär, jag ratade en automatväxlad 735iA-91 enbart för växellådan, det blev en manuell 540i E34 i stället, det enda jag saknar är 7:ans större kaross, nästa gång vill jag ha en 735i E32 5vxl eller en 740i E38 6vxl.

Alltså en manuell E38:a står ut från mängden, och för att kunna sälja en bil i dag, speciellt när köparna är färre än säljarna, och driftskostnaderna är lägre för en manuell än för automat, det bör uppskattas om man vill åka lyxbil på 5 serie budget.

Jag respekterar att många vill ha automat i sina bilar, men jag och några till vill absolut inte ha det, och så mycket större är inte 7 serien jämfört med 5 serien, min 735:an kändes som en stor GTibil, och med diffspärr var den till och med roligare än mina 540:is.

540i E34 med 6växlade låda kostar i regel minst 10tkr mer än motsvarande automatväxlade, den utvecklingen har även 540i E39, och kanske samma gäller 740i E38 för antalet tillverkade är maximalt 508st med M62 motorn och 1912st med M60 motorn, att jämföra med sammanlagda antalet tillverkade 740i E38 på 88853st.

Mvh Stephan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Magnus18:

Tänk på att reservdelar ofta är billigare till E34 än E32, dessutom väger E34 lite mindre.

Manuellt ska det vara! =) Länk

Mvh
Ni
21
Nicke 730
730iA -92
Håller också med om att det är kalas att ha manuell låda i en 730,tror inte alls det är osäljbart,ska prova snart då jag ska sälja min 730 -92
Många människor som köper en 7a är INTE entusiaster och ser därför inte charmen med manuell låda i lyxbil
Visa användare
102
miklagard
523 touring - 00
Volvo v70 -05
Manuell låda i en 740 vore inte dumt. Men priset måste vara rätt. Den skall ju säljas en gång. Nu när jag skall till att byta bil tycks det inte finnas något vettigt i Stockholmsområdet. Skall du sälja kan jag vara intresserad ! Upp till 20 mil från Stockholm är OK.

Smid medan järnet är varmt !
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Visst, det är ovanligt med manuella lådor i 7:orna, o säkert finns det entusiaster som vill ha dem, o det är bra! Vad gäller 540, så är naturligtvis en manuell mer eftertraktat, o det tillverkades endast 8% med manuella... Jag vill gärna ha manuell, i en M-utrustad 540! GÄRNA en iS, från Kanada! M5-Copy...! MEN, det är som det är..."AUTOMAT rules" Framförallt i STORA bilar! O nu kommer SMÅBILS-fantasterna...de RATAR manuell... Nissan har släppt Micra 80PS automat, o vi har KÖ... De som köper C5 VILL ha automat, mm, mm, mm...SÅ var tror ni pengarna kommer att betalas??? Det är ju så, att man har mer koll, om man bara behöver KÖRA, inte växla, vilket borde kunna skötas PERFEKT av elektroniken, o så görs det...Dessutom, finns det nåt mer osexigt!!! än en 7:a, som hostar till litet när man glider iväg från balen, när chauffören missar 2:an!!??? Det får inte förekomma! Det skall bara GLIDAS iväg, med KRAFT! Automat, säger jag bara... manuell är ju "billigt" i aristokratins ögon, o i mina också.... Dessutom, när man kör en 7:a, så skall man ju kunna göra en hel massa annat samtidigt, som tex. kyssa flickvännen, SMS:a, äta, dricka, läsa kartan, fibbla med stereon, tala med medpassagerarna, mm, mm, o bilen skall bara GÅ framåt o göra som man säger, (som jag alltid kör, när jag kör bal, bröllop, student, Frimurare, mm.. (är f.ö. själv Frimurare)...) Jag förespråkar automat i stora bilar.. man måste ju kunna hålla flickvännen i handen, när man "mosar" om en räcka långtradare... tex :-) då hon kan tendera att bli litet rädd... Då är BMW:n trygg o säker, tots att man ägnar henne uppmärksamhet...

;-) Ta detta rätt...men jag är stormförtjust i automat, o detta är mina kriterier, varför jag tycker om denna...!

/Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Ja, oj nu blev det en tråd om Manuell VS Automatlåda istället för vad trådskaparen kanske i första hand avsåg. Nåväl, får hoppas att det kan vara till någon vägledning i valet... :)

För att summera kan man kanske säga att antalet manuella 7or är i paritet med antalet hugade entusiaster, för visst är det en entusiast som letar upp en manuell 7a! En oortodox kombination, manuell och lyxbil. Kanske därför lite extra intressant för somliga?

Förresten, en manuell bil med en V8 är praktiskt taget automat. Lägg i 3an och gasa, med den klarar man både att starta och ligga på motorvägen och kryssa. Inte riktigt, men nästan. :)

Själv vinner jag tid att spendera med min tjej när jag slipper ligga i garaget och bråka med en automatlåda som inte funkar... ;)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kör man bilen som chaffis så förstår jag fullt ut att man vill ha automat, lika så om man mycket i stan. Själv finner jag en njutning i den där perfeka nedväxligen till trean i 80 för att blåsa en långtradare eller två med växling till fyran på vägen till jobbet. När man sedan vill glida runt gatuhörnet i centrum med lagom sladd i snömodden känns det bra att växellådan har en viss växel i och inte hittar på nått fuffens. :-)

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.