AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.203

Problem med DTA P8 Pro sprut

Tja, detta sprut sitter visserligen på en 5 cyl Audi Q men det finns ju även på en del trimmade Beemers med så.
Problemet är följande:
Systemet styr 4, 6, 8, 10, 12 cyl och upp till 8 sekventiellt.
Med lite trixande kan man få dom att styra flera typer också.
För att få det att styra 5 cyl sekventiellt görs som så att man skriver in att 6 cylindrar används, sen går man in och skriver att man har olika grader mellan tändning och "kastar" bort den 6e tändningen.
Ex: på 5 cylindrig blir det tändningsgrader 0, 144, 288, 432, 576 och sen på den 6e skriver man ett värde mellan 576-720 grader och kastar på så vis bort den. 6e stiftet på boxen ger då en signal men ingen kabel är ansluten att ta emot den. Detta sätt rekommenderas av DTA själva efter att nån smart privatperson kommit på det. Iaf så är problemet det att ingen tändning fås på 3-ans cyl, alltså 5ans utgång på boxen (tändföljden är 1-2-4-5-3)
har provat ALLT, verligen ALLT, bytt tändstift, kablar, kabel till boxen, kollat så boxen får korrekta signaler kollat så de andra tänder vid rätt tillfälle, etc etc etc etc, 1000 grejer till typ.
Det lustiga är att att om jag gjorde som så att jag skrev istället att jag hade 8 cyl och använde 576 grader (3-ans cyl) på 7ans utgång och kastade bort utgång 5, 6 och 8. Ja då funkade det helt plötsligt, alla tände kanon. men snart var den utgången ej fungerande den heller. provade då att skriva in 576 grader på 6ans utgång. Funkade kanon ett tag sen samma visa igen.
Tar man ur alla stift och kollar tändningen på dom så tänder alla dom första 4 hela tiden och sista är heldöd. Tills man slutar köra på startmotorn, när motorn stannat kommer en gnista på den sista, helmysko. Har testat allt från A-Ö och är tämli trött på det nu.
Nån som använder sig av DTA P8 Pro?
Varit med om liknande?
Tacksam för förslag då jag nu är helt tom på idéer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.