|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 530ia-93 import. Den får enligt regbevis bara dra 1500 kg med E-kort. Jag har läst här att man kan typa upp det. Frågan är hur man gör det, villka intyg behöver jag? Monteringsanvisning o fakta på draget har jag förstått men vad behövs mer? Behövs det ngt papper på hur mycket bilen får dra? | |
|
I fordonsdata anges bilens av tillverkaren angivna maximala släpvagnsvikt. Är både denna och kopplingsanordningens maximala släpvagnsvikt högre än 1500kg finns möjligheten att få en högre släpvagnsvikt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Fordonsdatan? Vart hittar jag den? I Instruktionsboken? |
|
|
Max släpvagns vikt på en 530 touring är 1900kg om det är orginal drag på bilen.Man måste dock visa upp monteringsanvisningen som visar klassningen på draget vid reg-besikningen annars får man automatiskt max 1500kg i dragvikt. Du får skicka ut en blänkare här på forumet och fråga om det finns nån vänlig själ som kan skicka en kopia på en monteringsanv. /Micke |
|
|
Tack för hjälpen gott folk. Jag har hittat krokens hemsida på nätet där alla monterings anvisningar finns. Hoppas Besiktnings mannen klarar Tyska! :) |
|
|
TomasF: Vad står det för maximal släpvagnsvikt i monteringsanvisningen? Vad står det för provningsnorm angiven i monteringsanvisningen? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe. Den har en Maximal släpvgns vikt på 2100kg eller ev. 2300kg. Provnings normen kan jag inte garantera, men det står: Tyska reglementet (StVZO) ISO 3853 och Svensk standard SS 3501. Den är testad med 10,8 kN. |
|
|
Jeppe: En fråga till. Det står i Monterings anvisningen, (Engelsk): "Tested to 10,8kN corresponding to a towed load of 2100kg and a permissible total load of 2300kg." Villken vikt är det som gäller? Mvh Tomas F. |
|
|
TomasF: 10,8 måste vara ett D-värde, alltså ett värde man fått fram genom dynamisk provning. Är kopplingsanordningen dynamiskt provad borde den vara provad enligt EG 94/20? Hur som helst räcker SS3501 för en bil som inte är helfordonsgodkänd, så det ska inte vara några problem. 2100kg är släpvagnsvikten, och 2300kg är bilens totalvikt. Dessa vikter ger D-värde 10,8. Har du en lägre släpvagnsvikt tillåts högre totalvikt och tvärtom, detta är fördelen med dynamiskt provad utrustning. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
På min står det d 10,38 kN dragvikt 1900 kg och 2390 kg på bilen enl eg 94/20.Vad kan jag typa upp den till ? Beam me up scotty!!! ay ay sire!! |
|
|
Jeppe: Vart ska det stå om EG 94/20? i Bruks anvisningen eller? Så du tror att jag kan få högre släpvgns vikt? Ska dom hos min bilprovning automatiskt veta detta om jag bara tar med bruksanvisningen? Mvh Tomas F. |
|
|
KIRK67: Det som begränsar är det lägsta värdet av kopplingsanordningens maximala släpvagnsvikt/D-värde och bilens av tillverkaren anvigna maximala släpvagnsvikt. TomasF: Är den provad enligt EG94/20 står detta angivet som provningsnorm i monteringsanvisningen. Förutsatt att bilens av tillverkaren angivna maximala släpvagnsvikt är högre än den släpvagnsvikt du har idag ser jag inget hinder för att få en högre släpvagnsvikt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.