AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
673

Glapp varvräknare

ha
25
hate
520iA Touring -02
518i -90
Har en 518i -e34 och under körning och så kan plötsligt service lampan börja blinka och samtidigt så slutar varvräknare och förbrukningsmätare att fungera. felet varar olika länge ibland ett par timmar och ibland nån minut.
har svårt att tro det skulle vara backup batteriet tror hellre på dåliga lödningar eller avbrott på kort.
någon som varit med om liknande?
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Har samma problem och jag tror det beror på kodpluggen, mitt fel uppstod nämligen när jag bytte till en begad kodplugg (hade 6-cylindrig kodplugg innan så varvräknaren visade för lite, men funkade alltid).
ha
25
hate
520iA Touring -02
518i -90
Jag har aldrig bytt kodplugg, och min räknare slocknar helt när det blir avbrott, alltså den ramlar rakt ner från tex 4000rpm till noll och där stannar den, och kan komma igång efter en kortare stund eller en längre stund.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Så uppför sig även min, har även mätt upp batterierna och dom var det inte fel på. Och när jag rekar i kodpluggen så börjar räknaren fungera igen och går då tills jag stänger av bilen, men då jag ska starta igen är den död.
ha
25
hate
520iA Touring -02
518i -90
Jag har inte tagit ut instrumenteringen än, tänkte undersöka vad jag skall leta efter först men det verkar just nu vara kodpluggen som är hetaste spåret.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Hur går det för dig? Hade tänkt fixa min nu då jag ska sälja bilen. Hade kvar min sex-cylindriga kodplugg och med den funkar allt direkt. Har rengjort original kodpluggen och kollat efter brott på själva kretskortet men icke.

Det måste vara nåt glapp eller fel i processorn eller vad det nu är som sitter på kretskortet i kodpluggen.

Ny kodplugg misstänker jag är dyr så ska försöka laga så gott det går!
var är kodplugg? var finns den?
Kodpluggen sitter på baksidan av mätarhuset om jag itne minns helt fel, du kanske har sett att bmw har samam mätare i alla sina bilar, självklart olika på olika årsmodeller men ja ni fattar vad jag menar, kodpluggen är den grej som tallar om för mätaren om det tex är den 4,6 eller 8 cylindrig motor,
su
198
surre77
523-00 M
Jag har samma fel på min varvräknare samt förbrukninsmätare. Någon som löst det hela än? Är det kodpluggen som är boven i det hela????
su
198
surre77
523-00 M
Ingen som löst det hela än?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.