AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
858

Pratar BMW och Castrol samma språk?

Lasse Karlsson
Tjena BMW-freaks!

Nu är det dags för första servicen på "älsklingen" (olja), BMW M5-02. Läst mig halvt fördärvad här på forumet vilken olja jag ska ha till kärran. Castrol 10W-60 TWS verkar vara det de flesta åker med och det som rekomenderas av BMW till dessa maskiner.

Men går man in på Castrols hemsida så är den oljan endast rekomenderad på M5 E39 fram till 02 2000, sedan är deras förstahandsval RS Formula 0W-40 helsyntet.

Vad jag förstår, är det hur man utnyttjar bilen som avgör vilken olja som bör änvändas, om den körs stenhårt på bana tex, om den används vintertid osv, osv.

Castrol 10W-60 TWS finns inte med bland Castrols 3 första val av olja till min bil, och då till frågan: varför rekomenderar BMW-verkstäder Castrol 10W-60 TWS till M5-or om inte Castrol själva gör det? Är det bara för att få sälja dyrare olja? eller pratar inte Castrol och BMW samma språk?

Har funderat som fan vad jag ska välja! Några svängar ska det nog bli under vintern, och då känns det ju kanske lämpligare med 0W-40 vid kallstarterna, men det blir sparsamt körande, och Castrol rekomenderade 10W-40 vid temp mellan -20 och 20 på hemsidan, så väljer man bara att ta ut "henne" lite finare(varmare) dagar, och inte så ofta , så borde det ju vara lugnt med 10W-60 TWS, så har man ju bästa oljan när sommaren kommer och bilen ska användas på riktigt!

Så får det nog bli i år, men kommer man på att köra mer vintertid kommande år, blir det nog byte till RS formula 0W-40 kommande år!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
From 03/2000 rekomenderar BMW Castrol SLX 0W-30 även till S62 motorn
det gjordes en förfining av cylinderloppen för att minska oljeförbrukningen mm.
Så TWS oljan är den enda som gäller fram till 02/2000 enligt BMW.
Formula RS finns inte med som godkänd olja för din motor i BMWs lista därför och de har den inte i sitt lager , godkännandet kostar väl en del slantar.
Därför skiljer det på Castrols och BMWs rekomendationer, men det går utmärkt att följa Castrols rekomendationer också för motorer efter 02/2000.
Men använd du TWS- oljan om du bara ska köra vid normala temperaturförhållanden och inte kalla dagar

///MVH Hasso
Länk
fr
122
fredrik95
M3 -02 med SMG, Carbonsvart.
Varför skulle man inte kunna använda TWS-oljan vid kalla dagar? Viskositeten är ju från 10-60?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
fredrik95:

En 10W-60 är ju vinterklassad men är ändå så pass tjock att den bara passar på sommaren, Johan B har gjort en lista på olika syntetoljors kall (+40´C) och varmviskociteter (+100´C). Länk

Eftersom du förstår att 40´C inte är att jämföra med en kallstart i minusgrader så är en 10W-60 inte lämplig som vinterolja.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.