|
|
|
|---|---|
|
Någon skrev i en tråd om en 645Ci till salu att: "Är man så rik att man kan köpa den för 695.000:- då har man flera andra alternativ dessutom så kanske väljer de att köpa en helt ny iställer för en begagnad!" Själv har jag funderat gällande E46 t.ex. att vem skulle köpa en E46 som min t.ex. för 250tkr när man får en ny för 400tkr (ganska extremt exempel), men låt oss säga såhär. Mr X har 320tkr att spendera (troligen med lån etc.) på en bil. Väljer man då en splitterny Audi A4 2.0T eller kanske en nästan ny 325 eller kanske en ny E90 320 ? Igentligen kvittar det vad Mr. X väljer ovan, frågan blir främst vem betalar 250tkr för en 1år gammal bil som rullat 3000mil ??? Personligen tror jag att endast kring 150tkr existerar det en "frisk" begagnad marknad, vilket betyder att alla vi/ni som köper bil för 400tkr får vänta i 4år tills kärran är värd 150tkr och sälja först då, annars gör man en dålig affär, ty det är minimalt med kunder som köper begagnad bil för 300tkr ? Eller ? Ps. Är medveten om att sportbilar som M-bilar är undantag, dock är ju inte min kära 330Ci precis någon "sportig bil". | |
|
Förstår inte riktigt ditt resonemang. Köpte själv en beg E60 för närmare 400 tkr. Varför lägga så mycket på en beg och inte köpa nytt? Jo, för att priset jag gav "endast" var 55% av nypriset 9 månader och 900 mil tidigare. Jag betalade alltså vad en ny standardutrustad bil kostar men fick en maxutrustad istället. Och dom 350 tkr som bilen har sjunkit på 950 mil får gärna någon annan betala! Bara för att man kan göra sig råd att köpa en relativt dyr bil behöver man inte ha överflöd av pengar! Eller kanske det är för att man försöker göra bästa möjliga affärer som gör att man kan göra sig råd att köpa en relativt dyr bil. Visst finns det marknad för nästan nya begbilar, men priset måste givetvis ligga en bra bit under listpriset. Jag letade i tre månader innan jag fann "rätt" bil till "rätt" pris. |
|
|
Tror detta är från person till person. Själv köper jag också gärna begagnat fast något mer begagnat än Mats ovan. Lägger utan tvekan hellre 250' på en välutrustad bil som några år tidigare sålts ny för kanske 700' istället för en ny basutrustad A4 2.0T. Sen är det väl så att det blir svårare att sälja bilar privat när priserna börja stiga över 150'-200', pga finansiering, inbyte, garanti, trygghet, etc ___ //Ulf |
|
|
Mats 750" för en maxutrustad 530??? Sjukt mycket pengar oavsett hur mycket lull-lull den hade. Fattar ärligt talat inte vem som betalar så mycket för en sådan bil. Du gjorde i alla fall en mycket bättre affär en personen som tappade 350" på ett år och knappt 1000 mil........... |
|
|
Skulle lätt välja en ett år gammal bil framför en sprillans ny. Ännu hellre en välvårdad tre år gammal bil för under halva nypriset. För mig skulle det ta emot att plocka ut en ny bil bara för att upptäcka att man tappat runt 50' första året. Tycker det låter som Mats gjorde en bra affär. Racerbilen: Länk |
|
|
Det är svårt att sälja bilar (privat) om priset ligger 200+ och det inte är exklusiva bilar (Porsche, Ferrar etc). Jag har själv försökt sälja en BMW 330i för 289.000 (18 månader gammal, nypris 420.000), en Volvo S40 T5 för 230.000 och en Volvo V70 för 305.000. Den enda bilen det blev affär på var V70:n. På BMW:n ringde/mailade exakt 0 personer på 4 veckor. BjörnB: Tappar du 50' första året är du lyckligt lottad. Köper du en ny BMW i 400'-klassen handlar det snarare om 50' på första timmen ... och 100' första året ... :-/ |
|
|
Varför säljer man en ny bil så tidigt? Speciellt BMW med fri service i tre år.... Ok, att köpa nytt har aldrig varit en bra affär men att sälja den direkt måste ju vara en ännu sämre affär. Min ekonomi tillåter inga sådana drag, men runt 3 år gammal så börjar det bli överkomligt. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Dali: Tack, du bekräftade vad jag undrade över. | |
|
Mats: Vad har du för utrustning som är så dyr ??? Tycker att vi har nästan allt förutom, HUD, Dymanic Drive, aktiva stolar, och ändå pratar vi långt ifrån varandra när det gäller utr priset... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
heltsonika: det är definitivt en riktigt dålig affär att sälja en ny bil innan den passerat treårsgränsen, även då är det inget vidare. Ser man till ekonomi allena så är nybilsköp ALDRIG en bra affär, man ska köpa 3 år gamla japsare som aldrig går sönder och köra dem i 10 år, då har man en otroligt mycket lägre driftkostnad än på en ny bil ... man kanske hamnar på 20 kr/mil för japsaren och 80 kr/mil för den nya BMW:n ... det kostar att vara med. Å andra sidan, om man tjänar bra, är bilintresserad och inte har någon familj eller annat att lägga pengarna på ... varför inte? Så länge man inte toklånar till bilen är det ingen större fara. Om man kan sälja bilen, betala av lånet och ända ha mer än 50% kvar så är det "bara" pengar det handlar om. |
|
|
Min bil är körd som tjänstebil hos BMW AG i Munchen. Det är alltså ingen som har betalt för utrustningen med egna pengar. Simon, Utrustningslistan består av 48 positioner. Det som var dyrast är nog Dynamic Drive och "Stora" navigatorn. 18" stjärneker 124 och praktiska vinterdäck på 17" stjärneker drog också iväg ett många tusenlappar i listpriset. Efter inte alltför många mil ännu så uppskattas nog Dynamic Drive, aktiv styrning och HUD mest samtidigt som stora navigatorn är skoj och TV:n är mest onödig. (Bortsett från de Tyska telematikfunktionerna som ej är användbara i Sverige). |
|
|
Mats: 750' låter ändå mycket trots en välfylld utrustningslista. Hade tidigare en 540iAT (E39) som ska ha legat på ungefär samma pengar ny och den var välfylld med bl a navi/tv, aktiva komfortstolar, webasto samt utökad läderklädsel i nappaskinn i Individualfärg. Och då pratar vi om en bil som i grundutförande kostar över 100' mer än en 530iA -04. Din bil skulle alltså vara extrautrustad för nästan 350' ___ //Ulf |
|
|
Köper hellre nytt för dom pengarna eftersom beg köp betyder högre risker. Sen har du ju fri service i 3 år, vagnskadegaranti och köper du den på BMW så får du ju en mycket bra och billig prova på försäkring i 6 mån.. Bra om du ska krocka med ett rådjur! Sen slipper du besiktningen den är ju alltid ett risktagande... It´s a fast world... |
|
|
Och det är ju tur att vi alla är olika för annars skulle det inte funka med bilaffärer ;) ___ //Ulf |
|
|
Hej, det handlar väl om vilken bil man vill ha. Jag ville lägga 250k på en "ny" bil men jag tyckte bara om BMW, efter att ha scannat av vad som erbjöds på marknaden. Eftersom vi behövde plats så blev det en 5-serie Touring. För samma pengar kunde man få nya bilar, som t.ex. Mondeo, Passat etc men det går ju faktiskt inte att jämföra dessa bilar med min 5-serie på något sätt. Ångrar mig inte en enda sekund. /M Min bil: Länk |
|
|
Programmer, Jag är själv osäker på nypriset för min bil. Enligt BMW-handlaren där jag köpte den var nypriset 79800€. Vid kontroll mot 2004 svenska prislistan hamnade jag på knappt 700 tkr inkl vinterdäcken. Mitt beg.pris var hur som helst helt OK. Jag har fått en bil som jag njuter av varje mil och som även innehåller en hel del onödiga saker. Vid min summering är dock ett antal koder oräknade som jag ej vet om de kostar något pengar extra. Kan någon hjälpa till med följande: 0698 Area-code 2 för DVD 08SA Länderspezifische Navi-Freischaltung 08SB Länderspezifische Telematik-Freischaltung 08SC Länderspezifische Teleservice-Freischaltung 08SP ? 0915 ? 0936 BMW handy bei auslieferung anfordern 0964 Navi DVD bei auslieferung anfordern Eftersom jag inte vet vad det är har jag förmodligen ingen nytta av ovanstående koder. Och som sagt var, fria servicen och vagnskadegarantin misssar jag. I övrigt får man samma bra mottagande och service hos BMW som med svensksåld bil. Var igår och fick talstyrningen ändrad till Engelska och halvljusautomatik inlagd. I samband med det uppgraderades även programvaran. 700 kr var helt OK för detta! |
|
|
Mats, tolka mig inte fel, självklart har du gjort ett bra köp och det är säkert så att man kan stoppa in en del mer i en E60 än en E39. Håller också med att BMW numera inte höjer på ögonbrynen för att man kommer med en import. Dom har förstått att dom lever gott på alla importbilar som kommer in. ___ //Ulf |
|
|
Ingen fara för feltolkning, ville bara förklara mina grova avrundningar prismässigt och att jag inte själv vet vad nypriset hade varit i Sverige. Även om detta inte var trådens huvudämne, finns det någon språkkunnig/e60-kunnig som kan översätta ovanstående utrustningskoder. Modellguidens 0915 stämmer inte för nackskydd finns definitivt. Hälsn Mats |
|
|
Självklart skall ni få samma service som svensksålda bilar ni betalr ju för det, från första kronan. Problemet blir nog om ni vill byta in den importerade bilen mot en annan bil på en bilfirma. Då kommer ni nog få reda på att den är importerad skulle jag tro.. |
|
|
Visst betalar man för sig på BMW, men uppgraderingen till nyare programvara fick jag på köpet tillsammans med byte av språk på talstyrningen. Mer än förväntat och därigenom en nöjd kund. Ang inbyte; När jag sålde min 523 -00 i våras så var fem år gammalt och 14´ mil för gammalt för BMW och därigenom skulle bilen gå vidare till annan firma. Vid denna diskussion frågade inte någon om det var Svensksålt eller import. Således spelade inte ursprunget någon roll i detta specifika fall. Pga kombinationen av för lågt pris på inbyte och för dyrt på ny bil sålde jag privat och letade söderut igen för att finna mest prisvärda alternativ i mina ögon. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.