AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.934

BMW M3, Fundersam över kylning...

Sida 2 av 2
Okej tack, Byte av bromsvätska gör mig hyffsad nöjd, Hur mkt kan det kosta? Jag är ganska säker på att det är mosses bil jag har köpt. Fin bil är det iaf, det är en fin m3a då jag var noga med vad jag skulle köpa. = )
Jag lämnade in bilen idag för byte utav Termostat, nu går temperatur mätaren som en jävla jojo.. Som idag när jag hämtade bilen från verkstaden så åkte jag en sväng:

Efter cirka 1-2 km stog mätaren på strax över kl 11. (Vill ju ha den på kl 12)

Efter 8 km stog mätaren fortfarande på kl 11

Jag svängde av landsvägen, körde 100 m och vände, då stog mätaren på kl 12.

Åkte ut på landsvägen igen och accelererade, då gick mätaren ner till kl 11.

Släppte gasen direkt då gick mätaren tillbaka till kl 12.

Åkte hem, stängde av bilen, väntade 2 min, vrider om nyckeln, mätaren går upp till kl 11, startar då går mätaren upp, sen går den ner och sen höll jag inte reda på om den gick upp eller ner utan stängde av skitbilen och gick in.

Snälla någon som orkat läsa, orkar du hjälpa mig?

Är det luft i systemet, killen som bytte som gjort nåt fel? Är det givaren?

Tacksam för svar.
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Jobbigt problem.

Någonting med kylsystemet är det ju ändå som är tokigt. Utan kylsystemet så skulle ju bilen koka på bara en liten stund. Problemet verkar vara att systemet kyler för mycket?

På vilket sätt beter sig tempnålen annorlunda efter termostatbytet?
När bytte du kylvätska senast? (Skall göras minst vartannat år)
Termostaten är ju givaren i systemet vad jag har förstått, så den kan ju uteslutas nu när den är ny.
Det kanske är temperaturvisaren i instrumentbrädan som strular?
Ja det måste vara någonting med kylningen, och ja problemet är att den kyler för mkt. Jag har aldrig haft problemet att motorn blivigt för varm. På kvittot så står det även med en flaska glykol, så jag antar att kylarvätskan byttes i samband med termostat bytet. Och jag antar att man måste lufta systemet och vid termostat byte.

Problemet är att temperaturen sjunker vid höga/normala motor varv. (1500 - 5000 rpm.)

Så jävla tråkigt när det är det absolut enda felet/skadan på bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.