AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
880

Hjälp, min 320 är död!

Visa användare
77
Untouchable_E
Z4 3.0 (ESS TS2) -03
325d E90 -07
Idag fick jag soppatorsk på stan med min 320i -89:a. När jag fixat soppa så ville den ändå inte starta... till slut så var vi tvungen att bogsera igång den och då gick den igång till slut och gick som vanligt. Men sen när jag slog av den så ville den inte starta igen, testade att bogsera igång den men den var helt död.

Testade nyss med startgas och då gick den igång men den gick ryckigt som fan och slog av direkt, den tände liksom bara till en sekund eller två.

Vad sjutton kan det vara?
NF
440
NFd
325im -87
Kan det kanske finnas kondensvatten i tankbotten som sugits in i
bränslesystemet?
Prova med karburatorsprit.

Nisse
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
När du kört torrt i tanken, sugs eventuellt slam och avlagringar in i bränslesystemet, och fastnar (förhoppningsvis) i bränslefiltret som då kan sättas igen totalt. Stämmer bra med dina symptom.
Prova att knacka på bränslefiltret med ett skruvmejselskaft eller liknande - har du tur lossnar lite av geggan och du får tryck så motorn går igång.
Byt i så fall filtret omgående....
Är det inte filtret, kan bränslepumpen vara boven. Skit och avlagringar kan fastna i pumpen och proppa till, eller så kan den ha skurit av att få gå torr.

/// Gunnar E.
Visa användare
77
Untouchable_E
Z4 3.0 (ESS TS2) -03
325d E90 -07
Tack för svaren killar, detta forum är ovärderligt!

Jo ett igenstockat bränslefiltret låter ju som en rimlig orsak, ska kolla upp det lite bättre imorrn. Pappas polare som är duktig på BMW trodde dock att det var soppapumpen och det lät ju inte så kul, iofs så hittade vi en begagnad för 500:- så det är ju rätt överkomligt. Fast att den ska ha skurit bara för att jag fått soppatorsk, är det verkligen rimligt? :| Avger soppapumpen nån form av ljud när den pumpar soppa? Typ ska den surra litegrann när man har på tändningen?
För mig är det knäpptyst, och jag har ett svagt minne av att det surrade lite när jag hade på tändningen innan...

Är det mkt jobb att byta en soppapump?
Jo det är inte alls omöjligt att den kan skära om den gått soppatorsk... hörde någon som hällde i en sån där flaska olja man blandar till moppen vet ej hur bra det är men det kanske inte gör så mycket på en fulltank.. nåja man skall nog ta reda på fakta ordenligt innan man gör det .. men det finns ju diverse smörmedel som man annars kan hälla i så varför inte

Bimmer
Daniel_M
Din pump kommer inte att starta förren du drar runt motorn

E30=Äkta Kärlek
Visa användare
77
Untouchable_E
Z4 3.0 (ESS TS2) -03
325d E90 -07
Sådärja, lägligt nog så hade en polare en soppapump i sin halvskrotade 320 så det verkar som att allt löser sig! :) *tar i trä*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.