AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.443

Lagning av stenskott som börjat rosta....

ge
39
gesa2
525iAX Touring -95
Jag vore mycket tacksam om någon som vet kunde ge mig tips på hur man på bästa sätt lagar stenskott som lacken "krackelerat" omkring och börjat rosta. Ska man slipa, skrapa? Med vad. Fylla i med lackstift? Vad bör man tänka på o.s.v.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag utgår ifrån att det bara är enstaka småfläckar. Om rosten har betet sig fast, så är det bästa att annvända sig av en punktbläster, så du får bort rosten helt. På med zinkfärg, sen får du bättra i det med lackstift.
ge
39
gesa2
525iAX Touring -95
Tack, vad är zinkfärg?
Zinkfärg kallas ibland kallgalvanisering eller zinkprimer.

MvH

David Löwenstein
Lahega Kemi AB
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En Temaaffär som numera inte är så mycket Bil.
Säljer i just detta fall en mycket bra Kallgalv-spray
som jag använt i många år med mycket gott resultat
följ bara anvisnigen på burken vad det gäller overmålningstider.

MVH
Hasso
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Om man inte har tillgång till en punktbläster, vad gör man då??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
ahlstedt: En punktbläster är billig runt 150-200 spänn
sedan kanske du känner nån som kan hålla med lite luft.

MVH
Hasso
Ro
131
RodM
320i -86
Någon som vet var man kan köpa sig en punktbläster. Går de att koppla in i OKQ8:s tryckluft?


//Robban
djhenk
Robban; En punktbläster kan du köpa på Biltema bl.a. men se till att du får en bra blästersand. Aluminiumsilikat är effektivt som sjutton, så det duger nog prima.
Om du refererar till tryckluften som du pumpar däcken med, så går det inte alls. Men punktblästern har en standard 10bars slangkoppling i ena änden.. (Finns på all sorts tyckluftsapparatur).
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Tror Robban syftar på truckluften som finns på OKQ8:s GDS-hallar, eller..? Vore intressant att veta faktisk. Det brukar ju vara ett litet handtag på dessa slangar. Vet inte om de går att plocka av och bara plugga in en ny anordning...? Det låter ju inte som det ska skräpa ned så mycket med en punktbläster, men även det vore bra att veta innan man börjar investera.


Mvh
///Pewe
_______________________
BMW E28-registret #157
Ro
131
RodM
320i -86
Precis Pewe. Jag menar ok:s gds-hallar.
Eftersom jag inte har nån kompressor hemma och jobbar på en OK mack så skulle det ju vara smidigt att "glida" ut i hallen på lunchen o blästra lite.



//Robban
Borde inte vara något problem.

Med billiga punktblästrar är det oftast inga problem med lågt tryck, det tar bara lite längre tid. Har man högt tryck däremot så kan man få stopp i mattaröret.

Men vad gör man med stenskott som bara är 1x6 mm. Då vill man ju inte punktblästra en hel cm2!!

Har hört nånstans att man kan skrapa ur med en knivspetts och fylla upp med plastic padding, sen drar man med en mjuk trasa över för att spacklet ska gå nästan upp till "kanten". Detta lämnar platts för ett eller två lager färg som man lägger på med pänseln som följer med lackstiftet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.