|
|
|
|---|---|
|
Kopplade in baslådan igår,funkade jättebra tills i morse när jag kom ut till bilen och batteriet va helt slut...varför? fattar inte varför den dragit ur sig under natten.. Har ett slutsteg inkopplat sen tidigare som driver 6x9 + ett basrör,så fäste jordningen på samma punkt som de steget till baslådans steg + att jag drog remoten från de andra steget till baslådans... Någon som kan tro sig veta var felet ligger? | |
|
Nånting drar ström i avstängt läge, mät upp förbrukningen. Enklast går det med tångamperemeter som hålls runt önskad kabel, försök låna om du inte har själv. Annars kan det vara rätt tidsödande att felsöka, trots rätt inkoppling kan det ju vara fel i stegets startkretsar osv. FP |
|
|
Jo,men de känns som orsaken till felet inte kan bero på så himla många olika saker igentligen... Felet måste ju ligga någonstans i baslådans inkoppling i alla fall,vågar inte pröva över natten igen och se om de bara va en tillfällig sak,kanske man inte kommer till jobbet imorrn :) Har aldrig prövat att koppla remoten från baslådans steg på de andra steget,alltså att baslåds-steget slås av när de andra slås av...borde väl inte ligga nåt i de tycker man? Men även om nu inte ett steg skulle stängas av så borde ju inte hela batteriet va tomt efter ca 12-13 utan spelning..? |
|
| Timmar efter 12-13 kanske de ska stå också :) | |
|
Kanske inte, men batteriet kanske inte var fulladdat, det behöver heller inte tömmas helt för att inte startmotorn skall orka dra motorn. Vissa slutsteg kan dra över 1A eller mera redan i tomgång. Är inte med på riktigt hur du menar med remote osv ovan. Remoteingångarna på slutsteg osv drar knappast nån ström, man kan ha många parallellt utan problem. FP |
|
|
Nja..att batteriet inte va laddat beror de nog inte på eftersom jag körde en sväng efter allt var klart,då starta den perfekt! Ska pröva skruva dit strömkabeln igen i helgen när man inte behöver ha bilen på morgonen... Med remoten mena jag att jag kopplat den till ett annat steg,och undra mest om de fungerar bra,att de inte får något spel när man gör så..men de fungerar tydligen bra. Men är de ingen som vart me om liknande fenomen tidigare? vore kul å veta vad felet låg då i så fall,så har man någonting att börja felsökandet med. |
|
|
Det är många som skrivit om samma eller liknande problem här, men man måste felsöka logiskt, mäta osv. Det går knappast att ge generella tips, alla installationer är olika. Fel internt i steget kan ju göra att det inte slår ifrån, det kan finnas nåt annat i bilen som drar ström, lampor på dolda ställen som inte släcks osv. Fel i batteriet förekommer ibland, dåligt laddat batteri osv. Även om du körde en sväng så kanske batteriet bara har 60-70% laddning, räcker för start men kräver inte så mycket urladdning för att man skall hamna under kritisk nivå osv. Full uppladdning kräver många timmars konstant körning eller motsvarande tid med yttre laddare. FP |
|
|
Okej...men tack för svaren Folke! Ska titta över de i helgen igen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.