|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen gått från E39 523iA till E60 530iA. Enligt EU-normen skall E60 530i tom vara något snålare än E39 523i vid blandad körning I praktiken verkar 530:an dra 1-2 dl mer än 523:an. Har någon liknande erfarenheter och hur stor del ligger däcksdimensionen (225-16 mot 275-18) i den ökade förbrukningen? /Mats | |
| Att 530 drar mer är jag övertygad över men däcken gör nog mycket också. Vet dock inte hur mycket. Vad hade du i förbrukning på 523an? Jag körde min på 0,85 blandad körning. | |
|
523:an hade runt 0,9-0,95 på de flesta tankningar och ~0,8 på ren landsvägskörning. Har hunnit tankat två gånger nu på 530:an och dessa var 1.0 resp 1,07. Blandad körning. |
|
|
Min 530 med manuell låda tar 0,75-85 vid blandkörning. Har haft bilen sen maj och hunnit med 1300 mil. Tycker att den går snålt då jag även har rätt så tungfot :-) Om man kör med farthållaren drar bilen mycket mindre har jag upptäckt. Har provat att snålköra och fått ner den till 0,7 vid landsvägskörning vilket kördes med farthållare såklart. |
|
|
Är det inte så att när du bytt till 530 blev det lite roligare att trycka till med högerfoten.... :-) Kärran Länk |
|
|
Visst så är det roligare att trycka ner högerfoten nu än med min förra bil. Kör i allmänhet inte mycket fortare än vad hastighetsbegränsningen är satt till. Omkörningar i allmänhet känns mycket tryggare, stabilare. Tycker själv att bilar med förlite kraft är allmänt farliga. Folk kör ju om med dessa bilar också och hinner knappt köra om innan de för möte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.