AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.538

Däckrazzia denna vecka, någon som har blivit stoppad?

Sida 2 av 3
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Däckrazzia?,det låter som en jävla stor italiensk maa som ska kicka en maaboss.Jag lånade 4 st däck av min polare och fixade min ombesiktning.

BMW e lag
Paap Reeder
pruttgas! .. du är min idol... håller helt med dig!

Att skälla på poliser - i alla lägen - som bara gör sitt jobb är som att klappa till sin cancerläkare för att han meddelar att bukspottkörteln är slut in på bara corden efter att man supit i 19 år!!

MVH /// Paap R
parolof
håller med pruttgas!, en del inlägg är så omogna så det finns inte ord.....
Conan99
Jag blev stannad i Alvesta innan helgen. Dessvärre körde jag enbart med parkeringsljus, tänkte att nu blir det böter men när 2 poliser tittade bort innan jag stannat bilen så tände jag dimljusen.

Polisen gick framför bilen och kollade ljuset men han sa att jag ändå måste ha halvljuset på även dagtid. Konstigt tyckte jag. Jag frågade "är du säker på att man inte får ha dim+park ljus på dagen" japp sa han. Ville inte stå där och tjafsa om det, fick blåsa och sen åka iväg utan böter. Gick ju bra till slut ändå.

Conan99
När man börjar se corden på bukspottskörteln är det kanske dags att tänka om ;-)

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tror nog folk inte är lika omogna som de visar alla gånger, tyvärr finner man det roligt att skoja om ganska "omogna" många gånger brutala tilvägagångssätt för att få ur sig sin ilska över ordningsmakten som sällan lägger ner tid och resurser på saker som verkligen borde prioriteras. Har man varit med om dåligt agerande poliser så är det lätt att färgas.

Det är självklart bra med kontroller och då inrikta sig på nykterhetskontroller, men jag anser att det finns för många lagar av mindre viktig karaktär. Tex det här med mönsterdjupet på sommardäcken, stört löjligt går precis lika bra att köra med slitna däck (i övrigt god kondition) som godkända, lagliga däck. Det finns en regel man kör efter förhållanderna, stora avstånd till framförvarande och håller laglig hastighet, regnar det kör man ännu lugnare. Vem har lust att köpa nya däck helatiden? men visst i kombination med hög fart och ett något hetsigt körsätt är det ju en större risk med slitna däck, för min del blir det dock säkrare, skulle gå betydligt snabbare med lagliga däck.

Förresten utdelades det några böter? hörde aldrig om någon som blev bötfälld?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
FRIFART: Problemet är bara att vid regn och vattenplaning så är slitna däck helt värdelösa och farliga redan i låga farter.

Hur vore det med godkända däck då som tål lite vatten? Om inte annat så vi andra slipper ligga bakom när du sniglar fram i 65-70 på regnvåt 90-väg.

Hårddrar man resonemanget att köra lugnt med slitna däck så finns det ju andra trafikregler man skulle kunna ignorera bara man kör lite långsammare.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
FRIFART:

Bra däck påverkar bilens bromssträcka rätt ordentligt. Viktigt att köra med bra däck, för sin egen och andras säkerhet.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Mugge: Men han skrev ju att han anpassar farten efter förhållandena, vilket användarnamnet och motorvalet också antyder.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Säga vad man vill om däckrazzian men här har vi en som gick och köpte nya däck!

Jag köpte min 518i-87 den 3:de september och då fick jag bilen med slitna TRX däck. 2 av dem var väl godkända men de andra 2 var gränsfall.

Tänkte att ska jag betala 2000 kr i böter för att ajg har slitna däck, så kan jag lika gärna köpa nya däck för 2000 kr. Kommer garanterat att bli billigare i slutändan.

Sagt och gjort nu har jag 4 nästan nya däck på bilen. Så helt meningslöst var det inte med Razzian.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
svavelvinter
att säga:
"man borde få köra med slitna däck, det är ju bara anpassa hastigheten efter det" är som att säga att man borde få köra onykter om man kör väldigt sakta.

Det hela låter befängt
Självklart måste de dra gränsen någonstans och de minsta tillåtna mönsterdjup nu tycker jag är lagomt.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
svavelvinter där sket du i det blå skåpet, att köra onykter är någonting helt annat och kan/ får inte jämföras. Som sagt det räcker med att köra lagligt och lugn samt att hålla duktigt med avstånd så är det hur lugnt som helst. Helatiden anpassa körningen så är det i stort sett riskfritt, kanske säkrare än att ligga i 100+ med lagliga däck. Vattenplaning är heller inga problem, ökning från 80 till 90 km/h innebär en 50% större chans att få vattenplaning med lagliga däck, jag har provocerat i dessa farter och aldrig ens fått minsta släpp med mina däck vid regnkörning med rikligt med regn på vägen. Visst är bromssträckan längre med slitna däck en med lagliga men håller man avstånd så är det riskfritt.
Paap Reeder
.... men frifart ... vad gör du åt knatten som kommer ilandes efter den studsande fotbollen??
Tyvärr blev bromssträckan 1,2 m för lång ........ snyft och eländes elände!

MVH /// Paap R
parolof
"Visst är bromssträckan längre med slitna däck en med lagliga men håller man avstånd så är det riskfritt." herregud, vad duktig du är som kan se runt hörn och bakom häckar när det oväntade dyker upp
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
De som är dumma nog att dyka upp runt hörn får skylla sig själva, kan inte jag ta hänsyn till. Kör man med splitter nya däck runt om samt ett nytt fordon är ingen garanti för att undvika en kollision heller. Vad jag vet är det inge knatte som spelar fotboll på motorvägen med vaijerräcken, där det finns häckar och gathörn är det 30-50 i begränsning och därför blir bara bromssträckan något längre om det är vått väglag. Ska man tänka på detta sättet är det väl lika bra att gå.
parolof
no comment
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
I gbg-city denna veckan: Länk
FRIFART: Måste kommentera. Synd att du är så snål att du riskerar andras liv och lem.

Älgar spelar också fotboll för den delen.

parolof
"Internationell hastighetskontrollsvecka" kul, det låter som någon sorts festival för polisen;:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.