AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.113

Räckvidd Fjärrkontroll

Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Har just fått igång min fjärrkontroll till originallarmet, är den som ser ut som en typ av stilettnyckel. Hur långt ifrån räcker era fjärrkontroller?

Jag måste ha fjärren max 10-20cm från bilen för att den ska fungera..är det batteribyte som gäller eller är det så kort räckvidd?
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Var nyss och köpte nya batterier vart inte särskilt mycket bättre..kanske nån cm längre räckvidd men knappt märkbart...
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Har också funderat över den dåliga räckvidden..
Med nya batterier så funkar min fjärr ca 3-4 meter från bilen om man står bakifrån/från sidan.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Paap Reeder
... det handlar om IR .... d v s avståndet sändare - sensor måste dels utgöras av "fri sikt" samt sensorns räckvidd är inte så särskilt stor.
Fördelen med korträckviddig IRE är att det är mycket svårt att spela in koderna vilket är ganska lätt med en dito radio-sändarmodell.

MVH /// Paap R
Dessutom är det en hel del som kan störa IR-överföringen, t.ex solljus, vissa lysrörsbelysningar, då kan räckvidden bli rejält kort.
Inspelad radioöverföring är möjlig men knappast användbar, varje överföringskod används endast en gång, sen är det ny igen osv (rullande kodsystem). Har använts sedan rätt länge men det kan ju även förekomma enklare system. Även radiobaserade överföringar kan relativt lätt störas ut med kort räckvidd som följd. Det finns massor med annan radioutrustning på 433Mhz-bandet, som har prioritet över fjärrkontroller o.dyl, man får alltså finna sig i ev. problem.

FP
Paap Reeder
Folke!
Med de nya radiobaserade systemen så är det så. Hade i åtanke den BMWCS medlem som i början av 90 blev av med sin M5:a ur ett larmat villagarage och varvid även bilen var larmad med den tidens Carguard ... vill jag minnas att han hade.
Samma som jag fortfarande har på min M535:a .... men det finns väl ingen idag som spelar in nån radiosignal på mitt larm .... dessutom har jag rattkrycka, vxlspakslås, radiosänt dolt larm, gömd brytare (som jag efter sommaruppställningarna alltid får leta efter) + att jag har allt installerat för att koppla ner boxen till max 20 kmh ... men har ännu inte gått in i själva boxen.
... därutöver skulle hustru rusa ut i bara särken ..... och då är det bäst å dra illa kvickt!

Har som sagt byggt på mitt skydd under åren (inkl äktenskap..).... nu är väl bilen kanske värd 10-15 000:- och syftena har väl fejdat ut s a s.

MVH /// Paap R
CarGard har jag jobbat en del med, vill minnas att de började med rullande kodsystem redan runt -90. BMW original har det efter -97, osäker på hur det är tidigare.
Visst är det illa att man måste ha både hängslor och livrem och mera därtill.

FP
m2
223
m20power
BMW 535i E28:a modifierad
BMW 530d E39:a Touring
ser att ni skrivero m larm och dyligt.. har själv moterat in ett Laserline larm i min ombyggda 520 försäkringbolaget har godkänt det men har ni någon uppfattning om hur det funkar..? lätt och kopplaförbi osv..?

//Danne
Allt är väl möjligt för "den händige", men inget som man ventilerar på öppna forum osv kanske.
Känner inte till just om Laserline är bättre/sämre än andra.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.