AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
6.368

Lacka kjolpaket själv eller lämna in?

Jag har ganska nyligt köpt ett begagnat kjolpaket till min E30 (sido- och bakkjol), tror att det ska va nåt orginalpaket.

Nu till frågan... ska jag lämna in det till en som kan lacka eller ska jag göra det själv hemma i garaget?
Om jag gör det själv, vad ska jag tänka på då?

BMW Club Schweden, Medlem Nr: 06086

Länk
svavelvinter
Eh om du inte är lackerare själv så ska du såklart lämna in det?
jag är inte lackerare men jag har ändå lyckas riktigt bra med en gammal moppe som jag har lackat helt själv, med sprayburkar i garaget...!!

jag är inte så nog med resultatet, bara jag får dit det

Länk
Mi
209
Miklen
330Ci SMG -03
Testa då så märker du väl :) Var bara nogrann..
janli
1. Gör ett bra under arbete.
2. Tvätta ytorna noga innan du lackar.
3. Se till att du har bra belysning.
4. Ha ej bråttom.
5. Sörj för god ventilation.
6. Lägg flera lager färg. "våt i våt" vänta några minuter mellan lackningen.

FD Lackerare

jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
?? janli, du kanske ska berätta för honom vad han ska använda för färg osv, man kan inte lägga en sprayburkslack våt i våt på ett helt kjolpaket, han lär ju ha all färg på garagegolvet.

Tobbe, till att börja med vad har du för färg på bilen?
janli
Jag tog förgivet att han använder en två-komponents lack och ingen spray-flaska. Gå till en bil-lackerare så bryter han till den färgen som du ska ha, ex Standox och ska vi vara väldigt noggranna så ska du ha en viskosimeter så du får perfekt blandningsförhållande. Se till att du får rätt förtunning till färgen. Provspruta på en plåt som du ställer upp ca 45 grader. Tänk på när du sprutar en yta så släpp vid varje vändning annars så ger det dubbelt vid vändpunkten.

Krångligt använd spray-flaska och få ett resultat som du ångrar.

färgen på bilen är zinnoberrot (138/3 om jag minns rätt).

om jag gör det själv så hade jag tänkt fara på BMW och beställa efter några sprayburkar med lack, borde ju få rätt brytning då?

Länk
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
kulörkod 138 är en vanlig solid färg som går att få i 2k, det är en fördel ekonomiskt för dig. du slipper lägga klarlack också.
Men det kan hända att du får polera lite dammnoppor....:)
Jag skulle inte beställa sprayburkar, det blir dåligt resultat och jag tror det blir dyrare.
åk till närmaste färghandel som säljer standox och be dom bryt fram en halvliter bmw 138, i 2K-HS, det är en bra o ganska lättsprutad färg den behöver du ingen förtunning till, bara härdare. skulle tippa en halvliter+härdare går på 700 kr köper du grundfärg o slippapper samtidigt får du säkert ett bra "paketpris".

janli
Givetvis måste han tunna färgen, om han inte ska lägga apelsin skals yta.
För att få en sån slät yta som möjligt bör färgen tunnas men det går att lägga apelsin skal och sedan efter härning vattenslipa och sedan polera, men varför skapa mer arbete.
ca 20års erfarenhet av lackering.
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
nehe du, den färgen ska man inte tunna, man blandar den 2:1 o sen är det bara o åka.
Jag har inte 20 års erfarenhet ,men driver egen billackering sedan 5 år tillbaka. har kört standox 2 k HS till alla äldre bilar med solida färger och det funkar väldigt bra att inte tunna den, men man lägger den ju inte som en MS (2 blöta varv med luftning) utan man lägger den i 1 varv med ett "halvvarv" direkt utan mellanluftning, den blir blank o fin.
okej... som det ser ut nu så lämnar jag nog det till en som kan det, blir nog bäst så, men jag grundar själv iaf :P

det är ett sånt här kjolpaket jag har skaffat mig, fast bara sido och bakkjol (som man inte ser här tyvärr) vad är det för kjolpaket förresten?? Länk

Länk
dp
34
dp.dp
320i Touring -89
Ser ut som ett M-tech 1-paket. Har själv nyligen inhandlat en sådan front.
PM
31
PM-POWER!!
e34
3,6 m-power
Finns möjlighet att lämna in grejerna på lack hos mig.
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
jag tror det kan vara lite långt att åka från norrland till uppsala för att få ett kjolpkt lackat. Inte sant tobbe?
hehe.. jo, det är ju som lite väl långt :P

en kompis till mig som håller på att utbilda sig till lackerare skulle ta det till skolan och lacka det åt mig för en liten slant :) betydligt billigare än om jag skulle lämnat in det på en lackfirma iaf

Länk
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Låter som en bra idé.
Lycka till.
Det verkar ta lite längre tid än jag trott för att få det lackat :( Det är fullt på skolan där det ska lackas.... men bara det blir gjort till våren för då åker kjolpaketet på och en bild ska självklart läggas ut ;). Återkommer med denna tråd då kojolpaketet sitter på plats om ca 6-7 månader (då ska även neon sättas dit)

Såhär ser hon ut just nu iaf Länk

Länk
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
nä....neon....usch....
er
192
erik83
318i -92
jocke7718: håller med,de är bara lexusljusen som ska på så ser de ut som ett jä**a rymdskepp! men smaken är ju olika! jag ska inte döma :)

vad kan de kosta att lämna in det hos en lackerare då? alltså front, bak och sidor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.