|
|
|
|---|---|
|
TJa kort enkel fråga vad betyder B:et i tex B3 Alpina eller B6 B10 B12 osv BayerischeMotorWerken | |
|
Mig veterligen har det ingen speciell betydelse mer än att det är en modellbeteckning. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Bensin. Dagbok:Länk |
|
|
Därför heter dieselversionen D10 = Diesel. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Har för mig att grundarens efternamn börjar på B...typ Bovenspie Kan ju va det B:et står för...kanske |
|
|
STEPHAN. Vad står då A och C för i de tidiga modellerna ? Tex A1-A3 och C1-2 ! Hälsningar Ando |
|
|
A.G: Ingen aning....Är ingen kung på tyska men kan de ha nån motsvarande betydelse?! M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
V12 LeMans |
Mäster heter Burkard Bovensiepen . Vad bokstäverna står för är väl lite olika A-bilarna var väl Buchloes version av 1800/2000tii och 02-serien . Det fanns ju t ex både B- och C-versioner av e30 med samma grundmotor(M20) Länk |
|
Jag har tittat lite på detta med Alpinas Bokstavsbeteckningar och jag tror nog att inte ens Herr Boevensiepen själv vet vad som gällde i början ! A1-A4 fanns i 2002 , E21 och delvis E12 , men sedan fanns E21 även som C1 och B6. Vidare så fanns det även en C1 byggd på E 30 karossen ! Tex så har modellen A4 funnits med som modellbeteckning på 3 olika karosser ! A4 -2002 tii , A4 - 520i(E12) och A4 - 320i(E21) , rörigt , nejdå :-) Men på senare år har man "styrt" upp det hela med att enbart hålla sig till B och D ( förutom Roadster modellerna) Ska försöka ta reda på vad alla dessa bokstäver egentligen står för , men då måste jag nog kontakta "gubbarna" i Alpina Gemeinschaft ! hälsningar Ando |
|
| Nya Alpina 3-serie heter tydligen Alpina D3 och är en diesel bil, Alpina B* är bensin bilar, vad är det för grymt drivmedel i A* och C* bilarna? | |
|
tokerik: Aceton och Cider... Sjöberg |
|
|
Har fått lära mig att B betyder Bau (bygge). elpe300 325'an: Länk |
|
|
sjukt bra förslag fatta köra på aceton grymt rockigt voij voij voij BayerischeMotorWerken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.