|
|
|
|---|---|
| Jag har lite ljud i bilen som låter när man åker över dåligt väg och avloppsbrunn.jag hade skrivit om det här tidigare och har fått många svar.men jag var på bmw värkstad igår och frågade en mekaniker han sa att det brukar oftast kommer in grus mellen bromsskölden det är det som skramlar sa han.så jag skulle vilja veta hur en sådan ser ut så att jag kan själv ta bort dem grusen.. | |
| Det är ju den som sitter runt bromsskivan... Plåten som sitter bakom alltså. Brukar gnissla utav bara h_e om man får in ett gruskorn mellan bromsskivan och skölden. | |
| det här som sitter bakom alltså plåt grejen som är lite böjd ner åt.. | |
|
Just det ! Tror dock inte osm din mekaniker att det missljud du har beror på det. Det KAN säkert göra det men det KAN även bero på en annan rad saker som ex slut bakvagnsbussning. Beror ju på hur det låter. Är det ett distinkt metalliskt klonk så är det nog en bussning. Är det skrammel kan det kanske vara skölden. Du bör även kontrollera så att fjädrarna är hela. Det som oftast går av är översta varvet på fjädrarna. |
|
|
Tyvärr har jag ingen bild, men det kontrollerar du lätt genom att ta bort hjulet och kikar mellan bromsskivan o skölden,dvs den skölden som skyddar bromsskivan från slask o annat som kan tänkas störa bromsarna i normala fall.. Verkstaden har rätt,fastnar ibland smågrus mellan denna sköld o bromsskivan. Bromsskölden syns enkelt när hjulet är borttaget.. När/om du vill ta bort gruset själv,så tar du någon form av strips som du trär ner o runt gruset och sedan "rycker" lite lätt uppåt s.a.s. OBS! I många fall så kan du bara backa bort detta grus...I x-antal meter på ett "säkert ställe" :) Fanns en modifierad bromssköld som BMW monterade på garanti på min fars 523i-97 när det begav sig, dvs nya sköldar till framhjulen enbart. Bak sa BMW att "det aldrig händer"och monterade inga nya sköldar där,vilket är fel,händer att grus/småsten fastnar där också...tyvärr. Mvh Janne. |
|
|
Tack för all hjälp ..... Mvh: Bolulu |
|
| Om du ändå ska ta av hjulet och kolla bromsskölden (vilket jag har svårt att tro att det är, eftersom du beskriver skrammel i andra tråden) så passa på och kolla beläggen såatt dom sitter fast, brukar gå att pilla lite på dom uppe och nere i oket. | |
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.