|
|
|
|---|---|
|
I vinter eller vår (beroende på om jag fåt atg på ett mekbart varmgarage) skall äntligen stereon in i bilen... Slutstegen skall vara inne i kupen, bakom sätena, vilket jag tror blir bäst både för viktfördelningen och för kylningen. Problemet blir då jordningen, det är lite väl långt bak till batteriet. Finns det någon vettig jordpunkt inne i kupen?? Stegen kommer att mata ca 400W resp 800W RMS så som konfiguratioen ser ut, så en bra jordning blir viktig.. | |
|
Ett vanligt ställe att fästa jordkabeln på är i bältesinfästningen. Du skall aldrig skruva jordkabeln på stegen i batteriets minus pol utan någonstans i karossen. Samma punkt för båda stegen är att föredra. Använd gärna taggbricka och dra åt ordentligt. /Fredrik |
|
| Det där men att inte jorda i batteriet det har jag då aldrig förstått riktigt. Testade med att jorda steget på en mutter som finns tillgänglig innaför skyddet för högtalarna vid passagerarstolen men det blev inte bra, fick ett vinande ljud som resultat vilket oftast beror på dålig jordpunkt. Drog bak kabeln till batteriet istället och det blev genast betydligt bättre, dock inte perfekt. | |
|
Fredrik M skrev: "Du skall aldrig skruva jordkabeln på stegen i batteriets minus pol utan någonstans i karossen." Varför? Enligt min erfarehet är ibland en välkänd jordningsväg väl så bra som en okänd (chassit) och eftersom koppar leder mycket bättre är chassiplåt är det inte alls säkert att man får högre resistans. I övrigt stämmer det bra, samma jordpunkt vill man ha och samma sladdlängd/grovlek (egentligen vill du ha dubbel sladdlängd till 400W steget, eftersom det drar halv ström så får du då samma spänningsdropp). Highway Star har rätt, bältesfästet vid bakre ändan av dörren är bra. Köp den största kabelskon du hittar.. Alltså, sätt 400W steget bakom förarstolen, 800W bakom passagerarstolen, använd dubbel längd kabel till 400W steget och jorda dem tillsammans i bilbältesfästet på passagerarsidan. Och om du tänker dra 1200W RMS, köp den största kabeln du kan hitta och lägg den dubbel, påde till plus och till jord. / Fredrik |
|
|
Tyvärr kan jag inte redogöra för varför man inte skall jorda på batteriet, vet bara att jag läst detta i fackliteratur och där stod det givetvis varför, givetvis kommer jag inte ihåg detta nu. Highway Star, att du fick ett vinande ljud kan bero på närheten till högtalarelementet och att du förmodligen inte fick ordentlig jord, de bultarna är väl inte så grova. Jag tänkte mer på fästet till själva bältet, men den bult som Zredrik tänker på är ju mycket enklare att komma åt, blir en utmärkt jordpunkt. /Fredrik |
|
|
Tackar!! Jorda på batteri eller ej har väl diskuterats i oändlighet på bilstereoforumet, jag tror vår guru Folke inte såg några problem (rätta mig om jag minns fel). Jag tänkte iofs sätta steget för front- och baksystemen (4ohm -> därför "bara" 400W) bakom passagerarstolen och den för basarna bakom förarstolen; Detta för att dra matningen där övriga feta strömkablar går (höger sida) och högtkablage till basen på vänster sida där orginal stereokablage går.. Vill inte ha 100Amp rusande bredvid högt kablaget.. Det finns ju en motsvarande bult på höger sida.. Kände inte till det där med dubbla längden för halva effekten, tack för den infon. Kablaget ligger hemma.. Det är iaf grövre än det som kommer från generatorn.. :-) |
|
|
Hallå igen Caspar. Det går naturligtvis lika bra att byta sida på stegen och jordningen. Men tänk på att även pluskabeln bör vara hälften så lång till 800W steget. Om du håller de måtten (med samma diameter och sladdkvalitet, givetvis) så får du samma spänning in till stegen, vilket bör minska problemen senare. Som du säger, 100A skojar man inte bort.. Vad har du för generator som orkar med det konstant utan att smälta? Och vilka grannar skall du spela för :o) / Fredrik |
|
|
Får fundera kring pluskabeln ett varv till då.. Vi får se hur det går för generatorn när allt är på plats, får kanske göra en uppgradering annars.. Grannar... "You can't live with them and You can't shoot them..." så.. :-) Jag har kört en liknande konfiguration, fast då med 1000W till basarna och 200W till de andra systemen.. Det gick bra, fast det var inte samma kvalité på de stegen som de MBQuart som skall in nu, så jag vet inte om deras (G.A.S Silver C2000 steg) effektangivelse stämde. Tyvärr måste man ju ha brutalt med effekt i en cab för att överrösta dånet, det går mycket till kråkorna.. |
|
|
Ett extra batteri är kanske bra att ha med sådana strömslukare. /Fredrik |
|
| Fredrik: Jo har tänkt på det, två torrcells istället för orginal klumpen borde väga lika mycket, en för stereon och en för bilen i övrigt, så man slipper riskera batteritorsk.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.