AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
873

e30 320 eller golf gti

Hej jag ska till å köpa bil och undrar vad som vore det bästa köpet av en e30 320, golf gti 16v och celica gti.
Dom får högs kosta 10-15000 kr. jag vill ha en bil som det är skaplig prestanda i och skaplig väghållning och billig att äga

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Vad har du planerat att använda den till? Vilket användningsområde så att säga? Långa sträckor? Runt i stan? Bruksbil?

Eftersom detta är ett BMWforum vore det förräderi att rekommendera något annat än E30 320. En ganska "trött" bil under 100 km/h. Gjord för landsväg och motorväg. Inget annat.

det ska vara en bruksbil som e lite smårolig att köra och billig att äga alltså den ska inte dra så mkt benis och den ska vara billig i förskring.

Billigast ägande om den är välskött, ger med största sannolikhet en Golf GTi 8V, en mycket underhållande bil, rekommenderas varmt, om det ska vara BMW skulle jag hellre välja 318iS E30 eller 528i/535i E28 än 320i E30, men när det handlar om dessa pengar är ett vettigt exemplar det viktigaste, det avgör vilka kostnader du kommer att få, till största del, så hitta ett bra exemplar, oavsett märke/modell, är mitt tips.

Mvh Stephan
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Om du hittar en fin celica som är rellativt rostfri slå till på den. Alla dina krav passar in på den bilen..förutom den känns ngt opersonlig/osportig.
Övriga nackdelar är att dom rostar på lustiga ställe.
tveklöst en golf gti 16v...kostar lite mer att äga men fan vilken kärra....136hk o låååg vikt ger en rolig o sportig kärra....hitta dock ett fint ex..
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

80-talets Golf gti 16v utan kat gav 139hk,med kat. så ger den 129hk...Skulle annars inte rekommendera dig en bil med framhjulsdrift blir bara så fel ;)

Köp dig en BMW 323i från låt säga -86,dem är roliga så det räcker,trots att de inte går 0-100 lika snabbt som en Golf Gti 16v(utan kat.) så får du en härlig bil med känsla och naturligtvis bakhjulsdrift,försök hitta en med diffbroms också..Inte dyra att äga heller(iofs så är allt relativt, men troligen dyrare än Golfen).
OBS! kontrollera bl.a. när kamremmen var bytt sist på ditt 323i objekt,KAN bli dyrt i annat fall.

Lycka till!

Mvh Janne.
tackar så mkt för alla svar nu får vi se vad det blir för nått

Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
jag har själv ägt en 320 e30 och kan bara säga att jag skulle tveklöst välja golfen. 320n var perfekt som sladdbil på vintern (haft otroligt kul med den) men annars är det inget att ha.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Äsch, klart dom är sega men inte SÅ sega. Drar ju på ganska hyffsat från 70-80. Jag hänger ju på polarens primera 2.0 16v -92 från 70 km och uppåt, vilket jag tycker är bra betyg. Primerorna har ju alltid varit känt pigga. Vid 170 segar 320 till och med om. 1:ans växel kan man dock hoppa över...
Skulle tro att de går ganska jämt med en golf gti 16v från 100 och uppåt också. I alla fall kat-versionen.
jag har först och främst tänkt att ha den över vintern och sen kanske köpa en lite dyrare bil efter att jag har sålt skotern så att det skulle ju vara kul med bakhjulsdrift i vinter ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.