|
|
|
|---|---|
|
tja.. undrar om man måste plocka ner tråget ifall man ska borra anslutningar för oljetillförseln till och från turbon... o om man inte måste det.. hur ska man då gå tillväga..får man inte in en massa flitor o så i motorn etc etc.. o vart e de bästa ställena o göra anslutningarna.. skulle vara grymt tacksam ifall nån har biler + beskrivning... bilen i fråga är en 325 E30 -90.. PS:har kollat en del på forumet innan men inte hittat nåt.. (kanske jag som söker fel ;) ) | |
|
Hehe vill du ha järnflis på vevaxeln? Du kan gott kosta på ny packning o olja sen iaf..:) ner med tråget! |
|
|
man måste alltså plocka av tråget... de verkar ju vara riktigt jobbigt enligt de ja läst...eller??? |
|
| Du behöver ju inte borra nånting för oljetillförseln utan olja tar du ju bara med T-kors vid oljetryckskontakten och returen kan du köra genom oljepluggen det funkar alldeles utmärkt för min del och många andras oxå för den delen. Använd en tillräckligt stor slang så oljan har lite utrymme att fylla upp först så går det kanon. | |
|
jasså.. så de går o de blir inga som helst me problem eller??? om de e så e de ju skit bra.. dessutom kan man återställa bilen i orig. utförande om man sedan vill utan problem...inte sant?? |
|
|
Du måste ha en relativt fräsch turbo annars kommer den att blåryka rätt kraftigt om du drar den ner i pluggen... Min sida Länk |
|
|
varför blåryker den om du drar oljereturen i oljepluggen istället för nån annanstans i tråget tex bredvid den... o skulle en turbo som e fräsch slitas ifall man satte returen i oljepluggen... för övrigt.. vad innebär det när bilen blåryker... |
|
|
Blåryker innebär att olja tränger ut i avgassystemet och förbränns i de varma avgaserna. En turbo båstår i princip av två kompressordelar. Kompressordelarna är sammbyggda med en rund stång. Stången och kompressordelarna snurrar rätt snabbt... så där över 100 000 varv per minut. Det innebär att vanliga kullager inte håller. Isället är "stången" upphängd i en oljefilm. När turbon blir sliten så hålls kanske inte oljan på plats så bra. Olja tänger då ut i avgassystemet. I ditt fall dreneras eventuellt inte den slitna turbon tillräcklikt snabbt på olja vilket gör att den tränger ut i avgassystemet. Att turbokonvertera en bil är lite mer än bara... Skall man lyckas bör man läsa på rätt mycket innan man börjar. E |
|
|
E: jag vet att ett turbobygge inte e o bara.. har läst en HEL del + att jag personligen har frågat folk som verkligen vet vad de pratar om tex trimfirmor osv... tackar för förklaringen för hur en turbo fungerar, men det var inte det jag frågade efter.... ja frågade varför varför blåryker bilen skulle blåryka om man drar oljereturen i oljepluggen istället för nån annanstans i tråget tex bredvid den... o om turbon slits ifall man drar oljereturen i oljepluggen... |
|
|
oljereturen skall dras över oljenivån i tråget! detta för att oljan som kommer från turbon inte har nått tryck utan rinner bara av självfall! drar du då din retur i pluggen kommer all olja i tråget "ligga ivägen" som ett stopp och flödet kommer bli sämmre! det kan hända att det kommer funka men inget jag skulle chansa på! vart du än väljer att dra din oljererur så kommer turbon att slitas, dt der naturlagarna till! det är bara frågan om mer eller mindre slitage! varför det blåryker har E svarat på! i´m not driving too fast... ...i´m just flying too low! |
|
| Det fungerar att köra med returen i tråget under nivån för ett stort antal turbos bland annat min egen men det e klart att det finns olika faktorer som spelar in tex tjocklek på olja osv. men är du osäker så är det bara montera dit en ganomskinlig slang, veva igång bilen och kolla så det rinner igenom ordentligt. Snabbt och enkelt =) | |
| Kör in oljan i plugghålet, varför krångla till det? Funkar det så funkar det, kan säga att jag kör med dubbelturbo och matar returerna först genom varsin 8mm liten och 50mm lång strypning innan de går ihop i ett 1/2" T-kors och in i blocket, än så har jag inte haft några problem med nån blå rök och jag skulle inte kalla mina aggregat för fräscha grejor, men sen kan jag inte säga hur stort mitt retur flöde är, självklart så kommer det att skillja sig åt beroende på vilken turbo man har, men jag har för mig att det är ganska småa oljeflöden det handlar om man följer rekommendationerna. Det är dumt att plocka ned tråget om det inte behövs. Jag tycket att det verkar som att många som ger råd bara hört det av nån eller har för sig osv men ej provat själv och verkligen vet att det är så.... Och sen är klart att retur oljan från turbon inte har nåt tryck, det behövs ju motstånd för att bygga tryck, med stor slang rätt in så blir det ju inget, självklart menar jag inte att det är fel att köra med grov slang.... E det var då en konstig turbo du hade..... Med tanke på din beskrivning.... Trodde att det var en turbin del och en kompressor del, där det i teorin gäller att värme tillförseln sker under konstant entropi i turbinen och att luften komprimeras adiabatiskt (adiabat=konstant entropi=ingen värmeutbyte med omgivningen).... Men dock så är inte verkligheten, entropin är inte konstant därav att man ej har verkningsgrad på 100% under expansionen och kompressionen..... Men om man säger att allt sker polytropiskt så har man alltid rätt.... Sen så är turbinaxeln lagrad i mässingsbussningar som i sin tur är lagrad i huset, kontaktytorna bärs upp av en oljefilm, oljetrycket som behövs är enbart det som krävs för att få dit oljan, högre oljetryck innebär inte högre bärhet på filmen..... Ju högre hastighet lagringen har ju tunnare film behövs.. Tätningarna på de turbosar jag har sett har varit av kolvringstyp.... Om lagringarna blir för glapp så självklart att det släpper igenom en skvätt då spåret i turbin axeln ej längre kommer att vara vinkrät i förhållande till "axelhålet" i huset.. | |
|
Cossie: hehe.. märks att du gått ingenjörsutbildning...du pratar i ingenjörstermer, entropi o, adiabatiskt arbete osv.. men du säger att ja kan köra returen i oljepluggen.. ja nu e man bra kluven.. vissa säger att de inte går medan andra säger att de går... vill ju inte göra nåt som skadar turbon eller nåt... |
|
| Prova o koppla in den i pluggen, det är ju helt klart enklast. 2 dm oljepelare i tråget gör ett mottryck på ca 0,016bar. Och om det nu mot förmodan inte skulle fungera så får du lösa det på annat sätt. Bättre att prova själv än att följa nåt ryktes-råd..... Många har diskuterat det här med oljereturen och som jag har förstått det så fungerar det att dra in den under oljenivån för många.... Och sen har du ju ca 3 bar på oljan att trycka på med om det skulle behövas...... | |
|
xelerator Hoppas du inte tar illa upp, det blir alltid lite kryptiskt och kortfattat på forum. Frågar man varför en bil blåryker, så kanske man blir missuppfattad osv. Kan inte skriva en uppsats här. PWM3 har bra synpunkter. Tror inte min turbo är konstigare än din Cossei. Det viktiga i min förklaring var just axelns rotation. E |
|
|
turbon i fråga är en garret t04 mod "rätt stor" (ej att förväxla med td04)... om nån har provat o kört med den skulle ja va tacksam om ni kunde berätta om de funkar o köra returen i oljepluggen... |
|
|
>cossie du har inget tryck på oljan som kommer från turbon, den rinner endast av självfall! i´m not driving too fast... ...i´m just flying too low! |
|
|
PWM3: Klart att du har ett tryck på oljan från turbon. Du har ju ett oljetryck på oljan som går in i turbon. Dock så är det kanske inte så lämpligt med för högt mottryck. På en frisk turbo så är mottrycket absolut inget problem, men på en väldigt sliten turbo så får man blårök. Detta löses med en slang av grövre diameter eller en frisk turbo. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
ok... alltså kan ja pröva o köra med returen i oljepluggen utan att behöva oroa mig för att turbon (som nästan e helt ny för övrigt) ska slitas mer än om returen låg på ett bättre ställa som borras.. vad ska jag ha för slangdiameter då??? 10mm?? |
|
|
Det här med returen under oljenivån har diskuteras en hel del på detta forum. Jag lever dock med erfarenheten att vätskor vill utjämnas till samma nivå. och har man då placerat turbon så att den ligger en bit över motorns oljenivå så spelar det ingen roll om returen kommer under oljenivån. |
|
| Du ska ha en som är grövre än 10mm iaf. Jag har en slang som är 26mm invändigt. Då finns det ju nånstans för oljan att ta vägen så det inte fylls upp i slangen så man är på den säkra sidan. Fast du monterar väl din turbo högre upp än jag gör med min så du borde ju klara dej på en som är runt 16 invändigt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.