|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Undrar om ni kan hjälpa mig med följande problem 1- Har bytt glödlampan som slocknat i kombinstrument sedan AIR lampan blinkar hela tiden efter bytet. 2- Medan jag kör bilen och sedan ska tex. svänga höger el-vänster, då ratten ställer inte tillbaks i mitten läge, det jag som måste ratta tillbaks det, annars det blir bara en rondellkörning, men ratten ställs i rätt om jag backar bara, i alla fall jag har kollat noga om det e styrväxel, länkar el-leden som sitter i mitten mellan hjulen, men det e helt ok, så jag och min polare misstänker på att det e fjädrarbenslager Så va säger ni om det? 3- Såg att det finns en Nokia GSM biltelefon som e inbyggt, allt e ok förutom saknas mobil modul eller hållare, "vet inte vad den heter" asså som själva mobilenheten sitter i, om ni vet hur ska jag få tag på sånt?? 4- Någon har sagt till mig att det e inte bra allts att byta till sportfilter på E34. Är detta sant? Om det e inte, vad ska jag köpa för en bra märke. Har haft K&N på min gamla e36, det var helt ok. 5- Snart kommer jag att slakta bakburken o ska skaffa mig en rostfritt sportljuddämpare o det finns mycket o välja på. Har haft OTTO med 2.5t ut på e36.an, det var kanon bra ljud men jag märkte att det var inte samma fart på bilen efter detta, det var en komplett "kellenerssportsystem" från gren till slutburken på e36.an. Bilen som jag har nu är E34-525I-93.an sedan. Tack för svaret. mvh, Mando | |
|
En sak till, har oxå inbyggt BMW larm men vet inte om den funkar eller inte, lampan lyser efter man låsa dörren, men det går inte att låsa med fjärr nyckel. mvh, Mando Länk Den här länken visar bilder på Nokia anslutning |
|
|
Mando: Din styrväxel är för hårt åtdragen, det är därför som ratten inte återgår till mittenläge efter att du har svängt. Det är bara att justera upp justerskruven lite på styrväxeln och prova dig fram tills ratten går tillbaka efter att du har svängt. Du måste dock lätta lite på muttern som sitter på styrväxeln först innan du kan justera skruven... |
|
|
Håller med "jögge38",låter som om f.d. ägaren(antagande) dragit åt styrväxeln utan att veta hur man gör,eller så att han visste kanske precis vad han gjorde,dvs ville få ratten "helt glappfri" innan försäljning o hoppades att du inte skulle ta nackdelarna(dvs ej normal rattåtergång utan viss handkraft behövs) för utsliten styrväxel. Jaja...Spekulationer naturligtvis och inget som jag vet något om egentligen. Mvh Janne. |
|
|
Hej bästa Jögge och Janne, det var snällt att ni svarde "verkligen". Ja, vet inte va ska jag säga, men det låter mycket nära, ska testa med justera upp justerskruven, men i fall att det var så, då måste jag byta styrväxel?? Tack för hjälpen. mvh, Mando |
|
|
Mando: Glapp i styrväxeln är tyvärr ett alltför vanligt problem med E34:orna... Ett konstruktionsfel skulle man nästan kunna kalla det. När du justerar upp styrväxeln, se bara till så att du inte skruvar upp för mycket. Egentligen så ska framvagnen vara uppallad och framhjulen hänga fritt, så att man kan känna att det går att vrida på ratten utan något större motstånd. Det ska gå lätt att vrida på hjulen för hand, annars så är risken stor att styrväxeln blir utsliten i förtid om den är för hårt tilltajtad. Man kan ha tur och få tag i en begagnad styrväxel som inte är glapp. En utbytes från USA kan bli betydligt billigare (trots frakten) än om man köper motsvarande i Sverige. Kolla på ebay.com vet ja.., där har jag vid ett par tillfällen sett ett amerikanskt företag som säljer renoverade styrväxlar. Minns tyvärr inte vad det heter... |
|
| 2:an - Min var som du beskriver din, innan jag gjorde en framvagnsinställning. Jag trodde också att fjäderbenslagerna var paj eller styrväxeln men det räckte med framvagnsinställning. /Peps | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.