|
|
|
|---|---|
|
Har en 525i e34 med förmodad spricka i toppen, någon som vet en bra firma för tryckprov av denna i Karlstad/Örebro området ? Tacksam för svar MVH Moffen | |
| Köp en egen tryckprovare, t.ex. biltemas så får du ju ett humm om den är pajj eller inte! kanske inte helt exakta men du kan urskilja ett toppras! vad du ska ha för komp står i instruktionsboken, eller så kan du söka på denna sida! | |
Paap Reeder |
.. med ett kompressionstest kan man aldrig avslöja ngn spricka om den inte är typ 1 mm eller större. Den andra metoden är att vända upp och ner på toppen och fylla förbr.rummen med diesel och låta stå över natten. Den tredja och dyraste metoden är att låta en firma trycktesta toppen. Det kommer att kosta ca 1000:- ... gissar jag. Toppen skall tvättas och en speciell platta monteras samt tryckanslutningar per varje cyl appliceras. MVH /// Paap R |
| Paap Reeder, hur mycket diesel går åt då? | |
Paap Reeder |
... vad kan det bli? .... 0,8 dl per cylindertopp. Metoden kan dock bli vansklig om ventilerna är risiga och inte tätar. Läcker ventilen kan man dock lätt se det på ventilskaften. MVH /// Paap R |
| Okej, alltså ca 50 kr för att utföra testet. Jag har hört många som anser att dieseltestet är en mkt bra metod som verkligen fungerar för att lokalisera sprickor i toppen. Jag trodde tidigare att detta endast var en skröna. Men om toppen blivit skev är lite svårare, antar jag, här gäller "dyra" mätmetoder antar jag? | |
Paap Reeder |
... jag använder en 100 cm stållinjal och ficklampa med kryptonglödlampa. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.