AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.205

6 av 10 stulna BMW är X5.

Sida 2 av 2
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
SvanteE: Jag vet att det stämmer, men summan är på tok för mkt. Den går för MINDRE pengar än 200.000,- euro. Var själv nere i kroatien och vet att det är sant.
Det är en liga från ryssland som fått koderna, via en läcka i USA eller likn. Denna s k "uni-nyckel" såldes till olika ligor i europa. Det är sant att det stals många X5or under väldigt kort tid i somras i kroatien..men även i rest. södra europa.
Det går inte att försäkra dom där nere ens längre, då dom stjäls fort som bara den.
Det låter ju som något hämtat ur "Gone in 60 Seconds". =)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Larm och immobilizerna är två olika funktioner i nyckeln, öppnar du bilen med en icke initierad nyckel via dörrlåset om bilen är låst med en initierad fjärrnyckel så går larmet. initeringen är enbart till för fjärrlåsfunktionen och larm.
En olåst bil startas utan problem med en oiniterade nyckel om nycklen har rätt chip till immobilzern i bilen
När jag fick en ny beställd fjärrnyckel så kollade BMW att bilen gick att starta, sedan fick jag initerar om bägge nycklar för att fjärren till lås o larm skulle funka på bägge.

Bilen går inte att starta utan rätt chip i nyckeln som det finns ett antal nycklar tillverkade just till din bil 11 st.
Men att ingen skulle lyckats knäckad kodningen med någon specialtillverkad nyckel förvånar mig inte alls. Och det har förekommit i 20 år i öst att oseriös bmw handlar fixat fram nycklar till en viss bil som finns på färjan på väg med med svenska turister chassienumret står ju så fyndigt på regskylten sedan skuggas bilen och försvinner vid lämpligt tillfälle.

Märkta rutor och godkänd rattkrycka som fördröjer och underlättar upptäckt är nog ett av de bättre sätten att få ha bilen kvar lite längre.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Fartglad> Tack för stödet.

*BAWORAK*
hasso

Och byte av tändningslås är väl inte helt ovanligt som krav bland FB's vid import..?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag tycker det låter lite lustigt allt det där.
När en beg. bil reggas i ett annat land så borde man kunna upptäcka på något sätt eller? Det kan ju inte finnas fler tex x5:or än vad det som tillverkats! Denna typ av brottslighet kommer man alltid att finnas.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
peter78w: tyvärr så kunde man registrera stulna bilar utan att ens ändra chassinr i vissa länder. Det krävs ett större samarbete mellan poliser på internationell nivå för att kunna upptäcka den typen av brott.

Min kusin som bor i forna Sovjet hade köpt en BMW av en respektabel bilfirma komplett med alla papper, servicebok och allting. När han då lämnade in bilen på reparation under semestern i Tyskland så upptäckte verkstan via bilens chassienr att den är anmäld stulen sen ett par år tillbaka...Polisen tillkallades och han blev av med bilen och pengarna...Gissa vad som hände med bilhandlaren där hemma sen...

BMW 4EVER
Bilen: Länk
Johan Strömberg
Hade en ny x5 förra sommaren och bor på östermalm i stockholm. Stöldförsök efter två veckor. Bla hade man borrat sönder alla blinkers samt försökt bryta sig in via förardörren. Bilen blev dock inte stulen. Fick höra av verkstaden när jag lämnade in bilen att ma stulit två andra X5 i samma område den natten. Om nu man har en uni nyckel varför försöka sig på ett "mekaniskt" inbrott??
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
borrat sönder blinkers??? är det nåt nytt?

MvH Bmw 4-ever
peter78w:
I filmen "Gone in 60sec" så förstör de ju blinkersglaset och kortsluter kablarna innanför så att larmet skall sluta fungera. Kanske har de hämtat inspiration därifrån??
camata:
Att byte av tändningslås skulle vara obligatoriskt för o kunna försäkra importbilar har jag aldrig hört talas om?? Detta måste du fått om bakfoten eller??
Rolex

Missförstå mig rätt: Jag nämnde aldrig ordet "obligatoriskt".
Min bil har ett annat tändningslås än dörrlåsen och detta tog jag upp som diskussion för en tid sedan, och slutsatsen blev att det antingen var på det viset eller att tändningslåset gått sönder. (fast ett tändningslås á la BMW är ju lika dyrt som ett á la till befintliga nycklar, typ)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har aldrig hört att det pga FB skulle ske ett byte av tändningslås. Förmodligen är det väl bytt av någon annan anledning. Det är inte så att det är låsen i dörrarna som är bytta?

___
//Ulf
Programmer

Inte troligt, då dörrarnas nyckel är lite "flashigare" med lampa, medan tändningslåsnyckeln är helt platt.

Dock så måste jag köpa nytt tändningslås nu, då det gick sönder i påskas.
(jag blev tagen för fortkörning (och måste nu cykla...) och när jag skulle stänga av bilen så såg ju snutarna att jag hade själva tändnings"potentiometern" där under och DIREKT vi satt oss i deras bil så kollade de om bilen var stulen. =))

Nåja, huruvida det är spekulationer eller ej med FB så är det ju faktiskt ett sätt att lösa de "simplare" stölderna där den utländska bilhandlarn helt enkelt tar någon av de 8-11 reservnycklarna, far till ditt hem och tar tillbaks "sin" bil.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
ja men fungerar det så??? om man borrar sönder blinkers och då kortsluter kablarna så att larmet dör då borde det ju inte vara några problem för tjuvarna att ta vilken bil dom vill! Det låter inte helt otroligt men man får hoppas att det inte fungerar så.

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.