|
|
|
|---|---|
|
Vår nya bil ska rymma mindre familj med packning och fyra fullvuxna ska kunna åka skapligt. Jag prioriterar: -Säkerhet -Ekonomi -Komfort Utan att ens ha provkört Renaulten tycker jag den verkar ganska intressant på pappret. Man får en betydligt nyare (och modernare?) bil med färre mil för samma peng som BMW:n. Länk Länk Kom med synpunkter! | |
| Hej, vill isf hellre rekommendera en NY Megane, bror min köpte en dylik sedan med ett utrustningpaket inkl ACC, fälgar, metallic-lack mm = 136 kkr! (Svårt att hitta en mera prisvärd bruksbil, om man nu inte är på statusjakt...) | |
|
Lagunan ger generellt väldigt mycket bil för pengarna, precis som du själv är inne på. Jag tror det låga andrahandsvärdet återspeglas i att just Lagunan haft lite svårt att konkurrera med Citroen C5 och Pegan. Nybilsförsäljningen har inte gått särskilt bra för modellen. Tyvärr tycker jag (190cm) att stolarna har en tendens att ha för kort sittdyna i franska bilar, detta gäller både Lagunan, 406 och Citroen. Därför har dessa bilar aldrig varit något alternativ för min del. Fransoserna verkar ha ryckt upp sig vad gäller säkerhet, utrymmen, kvalitetskänsla och rostskydd. Tyvärr tycker jag bilarna börja kännas lite "dassiga" i inredningen efter ett antal tusen körda mil. En Audi eller BMW känns fräsch även om den rullat uppåt 10kmil. I många ägarundersökningar hamnar numera många av de franska märkena långt ned (lite som VAG på 90-talet), antar att servicenätet inte hängt med de senaste årens nybilsförsäljningar. En prioriteringsfråga, kanske skulle testa franskt för att vidga vyerna? Du har ju alltid M3 E30 att luta dig mot om du skulle ha tråkigt :-) |
|
|
Glömde en sak... När det gäller servicekostnader och bensinförbrukning tror jag E46 318 är billigare, särskilt när det gäller märkesverkstäder där Renault var bland de dyrare standardbilarna att serva enligt en undersökning som gjordes nyligen. Dessutom har väl Renault kamremsbyten som man slipper på BMW. |
|
|
Tack för synpunkterna! Funderar lite på den fortsatta värdeminskningen. 318iT -00 för runt 100' jmfrt med Laguna -02 för 85-90'. Servicekostnader är inte så viktigt, servar mest själv eller på fristående verkstad. Sani, var det en Megane Touring han slog till på? Begagnade touringar börjar på runt 130'. Nya Meganen verkar riktigt trevlig men lite för nyännu, dvs sjunker fortfarande en hel del. Jag brukar inte köpa bilar nyare än tre år. |
|
|
Bmw:n helt klart.Mycket bättre kvallité.. Renault en bil för två,en sitter i och en för på.. hjorten |
|
|
Väntade på den kommentaren ;) Lika så "Renault gör sig bäst på flaska!" Faktum är att jag hade en Megane -97:a och en 523iT-00 samtidigt och jag hade betydligt mer krångel med BMW:n. Nu fanns det iofs mer finesser som kunde krångla på Bmw:n men iallafall. Utan att ha provat Lagunan skulle jag gissa att ronden väghållning och körglädje tas hem av BMW:n. Men det är en ren bruksbil jag söker. Man behöver inte ha roligt varje dag ;) Fler synpunker! Någon som har eller har haft nya Lagunan? |
|
|
Som bruksbil så skulle jag utan att tveka ha valt Renaulten. Dels en mycket nyare konstruktion, bilen är nyare och har gått betydligt mindre. Jag tror dessutom att Renaulten kommer att hålla sig bättre i värde pga ovanstående. En kompis till mig jobbar i en Volvo/Renault verkstad och enligt honom så är Renault minst lika bra som Volvo om inte bättre. Om man dessutom är ute efter att ha roligt när man kör bil så tror jag inte att man ska välja varken Renaulten eller BMW:n... |
|
|
@BjörnB; nej, som jag skrev var det en sedan. Detta var kampanjpris, 136000 för en 0-milare. Mindre bil, men riktigt billig... |
|
|
Båda bilarna har sina förtjänster men om man objektivt tittar på bilarna utifrån dina priotiteringar så känns Lagunan som det logiska valet. Säkerhet: utan att ha kontollerat bilarnas krocktestresultat så är jag övertygad om att Lagunan är säkrar. Renault brukar få höga betyg och modellen är ett antal år nyare än E46. Ekonomi: servicen är säkert dyrare på märkesverkstad men löser du det på annat stället så är det ju inte samma faktor. Försäkringen bör vara billigare för Lagunan. Värdeminskningen tror jag blir ganska lika, möjligtvis något mindre med Lagunan. Komfort: Franska bilar är komfortabla även om stolarna inte alltid passar perfekt för oss som är över medellängd. Lagunan är ju en större bil och 4 vuxna lär garanterat trivas bättre i Lagunan (komfortmässigt ;). Har själv haft två nya Renaulter på 90-talet och på dom 4 åren så var jag inte på verkstad en enda gång utöver den vanliga servicen så kvalitetsmässigt har jag inget att klaga på. Sedan är det säkert sant att dom efter 10-15.000 mil inte känns lika nya som en BMW, Audi eller MB... ___ //Ulf |
|
|
Jag skulle säga ingen av de! BMW:n är för liten för fyra fullvuxna, blir ganska trångt för bena i baksätet. Lagunan verkar ha problem med kvalitén, en bekant köpte en ny 04:a, den har de snart bytt allting på! (lite överdrivet!) Allt från elektornik till rent mekaniska delar har strulat på den. Har du tittat på japanska bilar? Avensis är en tänkbar alternativ tycker jag. Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Behöver du fråga?? BMW e lag |
|
|
Råder lite delade meningar om kvaliten. Abbes erfarenheter låter oroväckande. Tror som ni andra att en Renault kan börja kännas lite trött då den börjar närma sig 20.000 mil. Riktar nog in mig på en med under 10.000 mil på mätaren i så fall. Har lite svårt för designen på de flesta japanska bilar (iochför sig inte så viktigt för en bruksbil) Men kvaliten ska ju vara på topp sägs det. Kollar också lite på Mazda 6 kombi som verkar rätt läcker men de är lite dyra fortfarande. cstjawa, du kan inte utvekla ditt svar lite mer? |
|
|
Björn: Mazda 6 är rätt så trevliga bilar. För att vara japansk så ser den rätt bra ut och är kul att köra. Det som jag upplevde som negativt är att ljudnivån är för hög för en såpass ny bil i den storleksklassen. ___ //Ulf |
|
|
BjörnB, det var inte meningen att skrämma dig! :-) Nu känner jag bara en som har Laguna och han kanske har fått en måndags ex? jag håller med dig om japanska bilar, men jag nämnde just eftersom du ville ha den som bruksbil. Jag själv kör en Avenssis till vardags, visserligen en 04, men den har inte varit något problem alls med den. Jag känner flera som har den gamla modellen och de är väldigt nöjd med sina bilar. Alternativa bruksbilar är annars Saab och Volvo, trots allt är de rymliga och man åker grymt skönt i de. Jag ville själv köpa en 95 men det blev inte av på grund av en otrevligt försäljare! Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Får man välja bil utan förnuft så väljer man ju alltid BMW... Givetvis så är Lagunan ett mer ekonomiskt köp med mil,årsmodell osv..nu kan ja i princip inget om Renault,men kvalitetskänslan känns fortfarande minst sagt bristfällig. Det är svårt att välja rätt.. Just real M-power |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.