|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har skaffat en hyffsat patinerad 518iS -88 att åka med i vinter. Då jag inspekterade fördelarlocket konsaterade jag att det satt 180 grader fel, klacken som ska låsa låg på motsatt sida... Bilen var dessutom småryckig och tvekade på gaspådrag så jag betsämde mig för att rätta till det. Med fördelarlocket på rätt håll (tändkablar ändrade till rätt) så misstände skiten ordentligt. Nu har jag plockat av allt igen och lånat hem en tändinställningslampa för att få rätt på tändning och kamvinkel. Problemet är att skiten ens startar nu så jag kan börja kolla med instrumentet. Vill någon vänlig själ hjälpa mig med ett bra utgångsläge + gärna maila foto till mig på hur era tändkablar är kopplade samt hur locket är inställt? Måste ha ett hyffsat utgångsläge så bilen åtminstone går igång! Tack på förhand! /David ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk | |
rsarits |
Det är ju möjligt att fördelaren varit bortplockad, och därför sitter åt "fel" håll. Cylinderföljden på motorn är framifrån och bakåt, tändföljden skall vara 1, 3, 4, 2. Ställ motorn i tändläge på 1:ans cyl. dvs kolven i topp och bägge ventilerna stängda, enklast att kolla med ventilkåpan av, den är lätt att ta bort på M10:an. Flytta kablarna på fördelarlocket så att du får kabeln till 1:ans cyl där rotorn pekar, sedan 3:an, 4:an och slutligen 2:ans cyl. i rotationsriktningen. Jag tror att rotorn är högerroterande på de flesta M10:or. Gör du så här så skall den starta utan problem. |
|
till 02 finns det både höger och vänstergående fördelare, men till en sådan ny bil som en -88a så är den garanterat högergående (medurs). Jag instämmer med rsarits, sätt kablarna rätt och då bör den starta utan större problem! MVH Johan K |
|
|
Hmmmmmmm... trodde alla 02:or hade högergående fördelare och att riktingen ändrades en bit in på år 1980 för M10:orna. Vänstergående fördelare i högergående kam ger en oljepump som fyller fördelaren med olja aj aj då måste man byta fördelardrev Vacuumköret funkar nog inte heller. Håkan |
|
|
Tack för svaren! Rotationsriktningen på rotorn bör jag väl se när jag drar runt motorn till ÖD? Och motorn dras väl runt medurs framifrån sett precis som på M20? Återkommer med rapport om hur det gick, det dröjer väl några dagar. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
rsarits |
Barra att titta på kylarfläktens vingar, så ser du vilket håll motorn skall dras, fläkten suger ju luft genom kylaren |
|
rsarits. Följde din beskrivning till punkt och pricka och vips så gick bilen igång, tog inte ens fem sekunder med nyladdat batteri. Tack! Problemen kvarstår, den svarar dåligt på gas och misständer på höga varv, men den är ju bara "grundinställd". Eftersom det började regna och jag snart ska iväg och jobba så får jag ta itu med tändinställningsinstrumentet en annan dag och se ifall det blir bättre. Det borde det väl!? ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
Btw, rotorn snurrar medurs. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
| Du kanske redan har kollat detta men men. Kolla så att den inte drar tjuvluft vid insugspackningarna. Spreja startgas vid insugsrören när den går på tomgång. Bytte topplockspackning på en likadan bil och min hjälpreda drog insuget. Han fick inte dit det ordentligt och bilen gick på tomgång men riktigt illa vid gaspådrag. | |
|
Tack för tipset Limpur, ska kolla med startgas också. Det är ju lika bra att kolla även detta, det är ju inte så krångligt men kan vara av stor nytta. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
Lite uppdatering om vad som hänt. Skaffade en ny fördelare med komplett med vakuumklocka (denna saknades på min bil). Men till min fasa upptäckte jag att drevet på den fördelare jag köpt är spegelvänt och således går den förstås inte att använda. Det finns som några spånat på fördelare som går åt bägge håll, jag ska ha en som går medurs. Jakten fortsätter på ännu en fördelare... Det där med vakuumklockan är troligen boven i dramat enligt en svåger som är bilmek. Det går att få bilen går hyffsat på tomgång och på låg/mellanvarv, men den tvekar vid pådrag och misständer på högre varv. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
Har kört med vacuumhistorier där slangen hoppat av men bilen ska inte misstända för det. Man får bara inte ut den jämnare tändkurvan som vacuumet ger iform av tändningsvridningen och det sista "draget" i motorn. Den tvekar på pådrag hur är det med bensinpumpen? Och tändningen ställs med bortkopplat och pluggad vacuum. Håkan |
|
|
Jag har ärligt talat inte lyckas ställa in tändningen ordentligt ännu eftersom då jag skulle komma till skott sist med stroboskopet så lade bilen bara av, sedan har jag inte brytt mig utan satsat på att hitta en ny fördelare med vakummklocka innan jag lägger ner mer energi. Så visst finns det fler orsaker som ännu inte kan uteslutas, men eftersom tändningen inte varit bra någon gång så antar jag att det största problemen ligger häri. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
Okej, då är jag med. En fungerande fördelare är naturligtvis en förutsättning. Hoppas det löser sig. Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.