AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.499

Svart BMW i diket på Bogesundsvägen igår?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Såg ut att vara intakt, men trist läge, någon som vet mer?
Hmm, i vilken stad ligger Bogesundsvägen??
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Stockholms län, Vaxholms kommun.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Bogesundsvägen är en klassisk väg som har en utmanande sträckning. Den är mycket rolig, med många kurvor och påtagliga höjdskillnader, men tyvärr också väldigt farlig, till stor del på grund av dålig sikt. Dessutom innebär en avåkning ofta att man krockar med ett träd eller något annat otrevligt.
Den som ändå vill prova tar lämpligen E18 ut från Stockholm mot Norrtälje. Sväng av mot Vaxholm (väg 274) när det skyltas mot sistnämnda ort. Kör 5-10 km och tag av till höger mot Bogesund/Ellsboda när det står skyltat. Då har du kommit till Bogesundsvägen. Håll därefter huvudet kallt.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Och glöm inte, GENA INTE I SKYMMDA KURVOR, alla andra gör det så just du kan låta bli. Förbi Ellboda håller man 50 och förbi bebyggelsen med stallet och slottet håller man 70, i övrigt råder fri fart. Kan varna för transformatorkurvan om man kör mot Vaxholm, den nyyyyyyyyper.

Min bil: Länk
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Mosse
Vilken serie är det?

mvh
Larsa
No
5.161
Nockenwelle
Oljekyld, är transformatorkurvan den sväng som ligger på ett öppet gärde, strax före Ellboda (om man kommer från norr), där det finns ett vattandrag som vägen passerar över?
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Nockenwelle: Exakt den, har stått en transformatorstation där. Numera känner man igen den på träkorsen som står uppsatta. Svänger höger och sedan är det uppförsbacke med en härligt s-kombination innan Ellboda.

No
5.161
Nockenwelle
Jo, den kurvan är lurig. Den första på ett bra tag där sikten är god. Då står man gärna på lite extra, och då blir det lätt att överraskas av att den nyper. En bekant till mig körde av där för länge sedan, men han klarade sig med hjärnskakning och naturligtvis dyra reparationskostnader.
Jag håller med om att det är härliga kurvor före Ellboda. Synd att en så rolig väg inte är avlyst bana med rejäla avkörningszoner. Men använder man insidan av huvudet kan man ha mycket roligt på Bogesundsvägen.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Kör Boge ofta med hojen, tycker den passar bättre som hojväg :) Men har kört där med min bil och polarens e46 M3. Varje gång jag smiskar krokväg med bil så slås jag av hur satans smalt det är, jag är van att sitta på hojen och då är det brett och fint. Sen att man heller inte genar där man inte ser ordentligt bidrar ju också. Jag och några kompisar mötte fyra Imprezor som åkte med fyrhjulssladd på våran körbana genom en skymmd kurva när vi körde hoj. Undrar hur de hade tänkt lösa det om de hade mött bussen... I princip varje gång jag kör Boge så möter jag folk i min fil i skymmda kurvor, får mörka tankar om att låna en långtradare och köra några varv och rensa.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.