AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.189

Värdering M3 -03

Sida 3 av 4
Rolex,

Nej, jag sågar inte alla importerade E46 M3! Läs vad jag skrivit! Däremot har jag hjälpt betydligt fler än dig och sett tillräckligt många av de billiga bilar som finns på Blocket för att ha en uppfattning. Kolla t ex på Patrik ovan som själv har importerat en E46 M3 i perfekt skick. Det finns väldigt många som honom. Men jag blir så förb... trött på alla jämförelser med de billiga liken på Blocket som folk inte har en aning om skick eller historia på. Och sedan påstår de att alla E46 M3 ska vara lika billiga på grund av "marknaden". Löjligt!

/RS2
Självklart är det säkrare att köpa bilen själv i Tyskland än o köpa en färdigimporterad i Sverige. Man vet exakt vad man får, man kan kolla upp allt lättare och framförallt får man ett lägre pris (oftast iaf).
Har hittils inte haft några problem att sälja av min bil i Sverige eftersom jag kan sälja den billigare än motsvarande svensksålda bil på hemmaplan. De bilar som jag tidigare ägt har varit typiska importbilar med få ex av motsvarande modell som varit svensksålda, detta har gjort att de som varit spekulanter inte har haft speciellt stort val, de har varit tvugna o köpa en importbil om de gillat bilmodellen eftersom svensksålda ex har varit sällsynta.
George,

Tack för ett nyanserat inlägg! Tyvärr börjar även fusket med mätare sprida sig på svensksålda bilar som du påpekar.

/RS2
RS2:
Kan hålla med dig om att en stor del av de billigaste M3:orna på blocket säkert är oärliga, dessa motsvarar dock endast en YTTERST liten del av alla importerade M3:or i Sverige. Att då dra alla över en kam och säga att i stort sett alla importerade är lik är således HELT FEL!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
RS2: Varifrån ahr du fått din statistik att 70-80% av de bilar som åkar i olyckor m.m. och blir försäkringsfall är importbilar av nyare modell ? Källa eller referens tack !
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag har för övrigt inte heller mixtrat med mätare på min bil :(. Har dokument som stödjer detta också.
Rolex,

Uppgifterna om att nyare importerade tyska bilar står för 70-80% av skade kostnaderna inom samma årsmodell kommer ifrån försäkringsbolagen själva. Undersökningarna har redovisats i olika bransch tidningar men har även diskuterats i vanliga motor tidningar. Det har också varit ett antal trådar här på forumet om det tidigare men de togs bort av någon anledning eftersom man tydligen inte får diskutera öppet här vad som kom fram i dessa undersökningar.

/RS2
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
RS2,

Det du säger gäller ju inte enbart M3 E46.. När jag letade 530 så
hittade jag många "för billiga" bilar på både Blocket och Bytbil..

MEN jag tycker faktiskt inte att man kan säga att "Huvuddelen av
alla importerade M3 E46 är skruvade" som du gör.. Men visst är det skumt
när en helt nyimporterad bil är är betydligt billigare än vad man kan
hitta motsvarande för i tyskland.. Det säger sig ju självt att det inte kan stämma... Tänk om alla kunde innse det och inte bara tro att
bilen är schysst bara för att den ser schysst ut..

LR som någon skrev när jag frågade om han kollat upp en bil importerad
i mitten på augusti i år

"Bilen togs in av en privatperson ,jag kollade faktisgt inte bilen innan jag köpte bilen . Men det gick ganska fort för mig att se ,att den var ärlig".

Missförstå mig inte nu, jag säger inte att bilen var skruvad, krockad LR på
annat sätt oärlig men det hade kanske inte skadat att kolla upp åtminstone
om den varit inne på garantireparationer..

Förlåt att det blev lite OT igen..

Mvh Jimmy

Rolex,

Jag har inte sagt att alla är importerade E46 M3 är lik! Men väldigt många är det! Varför har t ex extremt många av de E46 M3 som används för förarutbildningar av BMW i Tyskland hamnat just i Sverige? Det enda jag sagt är att de billiga E46 M3 på Blocket inte är relevanta för den generella prisnivån och att bilar i denna prisklass kan skilja 100-150 000 kr beroende på skick, utrustning, milantal, osv.

/RS2
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
RS2:

Är det fel på oss som importerar bilar ?!!?

Nu får du ge dig.. Citat:

Enligt försäkringsbolagens undersökningar så svarar nyare importerade tyska bilar för 70-80% av skade kostnaderna Beror detta på att de bilar som säljs i Tyskland har sämre kvalitet? Nej det beror på historien och skicket av dessa bilar samt de som köper och kör de importerade bilarna. Resten kan du räkna ut själv."

Så jag som hämtade min bil själv är en sämre bilförare än en som köpt sin sv-sålda BMW ?!?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet är att någonstans får man dra gränsen för vilka kriterier en bil ska uppfylla för att kunna säga en generell värdering. Någonstans får man se till en median som får representera en generell bil som får stå som riktlinje för prisbilden.

För BMW M3 2001 skulle det kunna vara en bil som har rullat 6.000 mil, haft 2 ägare, hyffsat välutrustad minus navi, taklucka. Där finns grundobjektet, därtill tillkommer en mängd variablar som sedan sätter priset, och där priset kan variera kraftigt pga dessa variablar. Svensksåld/import, historik/ägare, skick, utrustning, säljare. Att priserna i de bägge extremerna utav dessa variblar kan skilja så mycket som 100 kanske 150.000 tycker inte jag är konstigt. På ena sidan har du en bil som är svensksåld med en ägare, 2000 mil på mätaren med all utrustning som gick att få vid nybilsköpet. På andra sidan har du en bil som rullat 10.000 mil, har haft 4 ägare, varav 2 i tyskland där historiken inte går att spåra tillbaka hela vägen, med dålig utrustning, snart dags för insp2 service och något desperat säljare.

Dvs, den ena kan annonseras för 299.000 på blocket, den andra 420.000. Medianbilen, dvs där var värdet ligger för en "normall" M3 sett till normen borde ligga någonstans i detta spann, kanske runt 360 000.

Sen finns det självklart fall där säljaren måste sälja sin bil pga olika anledningar, osv, osv.

Men generellt sett så är det fullt logiskt hur bilarna prissätts, även om det finns pärlor bland svinen ibland.

Jemej,

Enligt försäkringsbolagen så finns det flera olika orsaker som bidrar. Bl a så är det många ägare som inte har upptäckt vilket dåligt skick bilarna varit i vid köpet, extremt mycket högre andel stöldskador, mycket större andel försäkringsfusk, men också att de som köper en importerad bil är mer riskbenägna och därför i högre grad även inblandade i olyckor. Detta är slutsatser som även jag delar. Men nu är det ju skillnad på de som själva åker till Tyskland för att hitta en perfekt bil med rätt utrustning och de som köper den billagste de kan hitta på Blocket utan att kolla upp någonting. Hoppas du ser skillnaden. Jag tror inte att vi som hänger här är riktigt representativa i statistiken då vi har extremt mycket kunskap och bil intresse. Men försäkringsbolagens statistik är ändå intressant.

/RS2
Acey,

Håller helt med. Kunde inte sagt det bättre själv. :-)

/RS2

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Ok, då är jag med hur du resonerar..

Visst håller jag med om att det är skillnad på Import och Import
Fast jag har lite svårt att se kopplingen: Köpa billig bil på blocket =
fler olyckor..

//Jemej

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Tycker det är märkligt resonemang, att M3 från Tyskland skulle vara sämre än de svensksålda. När kronan var låg i förhållande till D-marken så handlade många tyskar begagnade Porschar i Sverige. Till och med Thituson i Småland sålde Mercor till tyskarna. Inget snack då att de svenska bilarna skulle vara sämre på något vis. Visserligen ett tag sedan. Tror en välskött M3 i Tyskland är minst lika bra som en välskött M3 i Sverige. Minus saltslitaget på vintern förståss...

M3/// Mullret
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Som sagt va.
Har man inte pengarna så kommer man åka på en nit.
Jag hade pengar att slösa på det perfekta X:et. Jag sparade inte in en krona men jag testa säljare ett rätt bra tag.
Han fick inte bilen sålt då den stod lite väl högt kanske. Men jag visste att bilen lätt skulle vara värd det.
Efter tre veckor så gick han med på mitt bud och dagen efter vart det affär.
Jag har hittade en bil med.

3500mil på mätare
PRECIS ALL utrustning. Mer än vad som stod i annonsen t.o.m.

Priset gick ner 25000:- i prut men i det stora hela så vart vi båda jätte nöjda och jag har M testat den, Varit på BMW och kollat igenom all historia mm mm mm mm mm mm m mm mm mm mm mm m m mm mm Min bil är minst om inte bättre än alla svensk sålda med tanke på priset.

MVH Patrik
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
riskok

Grattis till en M3 E46. Det lönar sig kolla runt.

M3/// Mullret
Mullret,

Jag tror inte någon påstått att en E46 M3 ifrån Tyskland skulle vara av sämre kvalitet än en som sålts i Sverige. Det vi diskuterar är hela handeln med importbilar (momsfusk, justerade mätare, falska service böcker, etc.) och varför det ibland skiljer så mycket i pris. Oftast handlar det om mycket pengar och därför är många villiga att ta extra risker (både köpare och säljare). Tyskarna är perfektionister och därför är bilar som varit krockade, gått väldigt långt, använts för förarutbildningar, varit demo och press bilar, osv väldigt billiga där nere. Och därför finns det stora pengar att tjäna för de som sysslar med import på grund av att de flesta köpare aldrig upptäcker detta. Vissa bilmodeller är helt sönderimporterade (realtivt många i dåligt skick med tvivelaktig bakrund) och E46 M3 är en av dessa bilmodeller med många fler importerade än svensksålda. Tyvärr speglar detta också av sig i försäkrings statistiken med alla premiehöjningar.

/RS2

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
RS2,

Du har rätt till viss del, men inget säger man måste köpa en citat: "förarutbildningar, varit demo och press bilar, osv väldigt billiga där nere"
Såg en BMW M3 E46 med SMG på BMW Niederlassung för runt 300K. Skall det oxå anses som skumt? Tror fakttiskt att även demo och pressbilar från BMW får en ordentlig genomgång och service innan de säljs. "Tyskarna är perfektionister" säger du ju själv..

Aktar man sig för vimpelhandlare,och tar allt med sunt förnuft hittar man säkert rätt bil till rätt pris i DE.

M3/// Mullret
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
RS2, om jag fattat det rätt har du haft några stycken M3e46, var samtliga svensksålda?

Själv föredrar jag givetvis svensksålt men inte till vilket pris som helst.
Lite mer jobb att kolla upp historiken i Tyskland men fullt möjligt.
Skulle jag köpa M3e46 skulle jag nog hämta den själv i Tyskland.

Racerbilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.