|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Simon, Eftersom du håller på med "värdering och import" så vet du lika väl som jag att huvuddelen av alla importerade E46 M3 har skruvade mätare. Jag säger inte att importerade bilar skulle vara sämre än svensksålda vad gäller kvalitet men oftast är det nyare importerade bilar med okänd historia och många ägare som annonseras till extremt låga priser på Blocket. Och många som handlar med importerade bilar bidrar tyvärr till fusket med mätarställningar, falska serviceböcker och andra papper för att dölja bilarnas historia och ursprung. Enligt de många företag som håller på med mätarjusteringar så är det lika vanligt att det är köparen här i Sverige som ändrar mätarställningen också och alltså inte bara handlarna. Har inte vi haft den här diskussionen tidigare i någon tråd som togs bort? Du kan ju roa dig med att kolla upp några av de billigare E46 M3 på Blocket så får du se vad jag pratar om. Väldigt många som har gått minst det dubbla, varit krockade, gått som banbilar på förarutbildningar, varit press och demo bilar, etc. Vad du än säger så är det oftast lättare att kolla en svensksåld bils historia via återförsäljare, försäkringsbolag, bilprovning och även personliga referenser. /RS2 |
|
|
Mullret, Jag har ingen aning om vilket försäkringsbolag som du har varit i kontakt med men de flesta har olika premier och vissa gör dessutom undantag för motorskador på importerade. Angående M-test på sportbilar så är det fullkommligt värdelöst då de inte har någon kunskap om sådana här bilar. De kollar tjocklek på bromsskivor, belysning, glapp i styrning och andra generella saker men har ingen aning om vad som bör kollas på just E46 M3. En kompis gjorde en M-test på en E46 M3 och de klagade på det "raspande" avgasljudet som alla E46 M3 har men missade mängder med andra viktiga saker som vi såg själva. :-) Jag säger inte att importerade bilar skulle vara sämre än svensksålda vad gäller kvalitet men oftast är skicket mycket sämre eftersom det av någon anledning de konstiga bilarna med okänd historia och många ägare som hamnar här. Som med alla sportbilar så är det därför skick, skötsel, underhåll, service, utrustning, milantal, antal ägare, mm som är det avgörande för priset. Om man inte kan se av dokumentationen att t ex oljepumpen är utbytt enligt en service aktion för vissa bilar inom rimlig tid så ska bilen värderas ned ca 50 000 eftersom ett motorbyte kommer förr eller senare, samma sak med diffen som går sönder om fel olja används, osv. På denna typ av bil så bör man därför göra oljetester för att kolla motorn (man ser direkt på halten av vissa metaller om lager i motorn är skadade). /RS2 |
|
|
RS2: Det enda jag kan hålla med dig om är att vi är oense. Du vräker faktiskt ur dig så mkt nonsens så man skulle kunna misstänka att du aldrig satt din fot i Tyskland, än mindre importerat någon bil öht. Bara en sådan sak som att vräka ur sig "huvuddelen av alla importerade E46 M3 har skruvade mätare" är ju helt befängt, detta tyder på enorm okunskap och enorma fördomar. För mig finns ingen anledning att diskutera detta ämne vidare med dig i denna tråd eftersom du tydligen har kört fast totalt. |
|
|
HFR, Tyvärr omöjligt att ge ett generellt svar då man måste göra en individuell bedömning av nästan alla bilar och priserna varierar kraftigt beroende på skick, skötsel, underhåll, service, utrustning, milantal, antal ägare, mm. /RS2 |
|
|
RS2: Jag anser att Tysk dokumentation är lika fullgod som svensk dokumentation. Därutöver gör varken länsförsäkringar eller Salus Ansvar skillnad på om bilen är svensk- eller tysksåld. Det är inte bara liken till bilar som tas hem från Tyskland, det tas hem bilar i otroligt fint skick också. Tyvärr är vissa vimeplhandlare här hemma i sverige minst lika oseriösa som deras motsvarighet i Tyskland vilket leder till att en hel del skräp plockas hem och säljs till vrakpriser. |
|
|
Rolex, Låt oss vara överens om att vi inte är överens då! :-) Hur många E46 M3 har du själv kollat upp? Och har du överhuvudtaget ägt någon E46 M3 så att du kan uttala dig? /RS2 |
|
|
Highway Star, Eftersom Länsförsäkringar är olika regional bolag I Sverige så tillämpar de olika regler. Det finns många fina direkt importerade E46 M3 så jag håller med dig i princip. Men det är inte dessa bilar som säljs till extremt låga priser på Blocket. Jag måste dock spetsa till diskussionen eftersom vissa är så förb... godtrogna och blåögda. /RS2 |
|
|
RS2: Eftersom 2 av mina kompisar tidigare varit ute efter varsin M3 e46 så har jag hjälp dem med det mesta innan köpet, exempelvis med att kontakta tyska verkstäder + tidigare ägare i Tyskland samt givetvis kolla skicket och konditionen på bilen i övrigt. Att jag personligen inte ägt någon M3 e46 ser jag inte som något handikapp i denna fråga eftersom jag ägt tillräckligt många importbilar för att kunna bilda mig en korrekt uppfattning inom ämnet bilimport osv. Med dina dåliga argument och fördomar i kombination med din kritiserande och påhoppande attityd så biter du dig själv i svansen. |
|
|
Min är en import bil. Hitta en lika fin till samma pengar med precis allt kontrollerat så lovar jag att köpa den. Tittade på fyra svensksålda bilar innan den här. Ingen slår den. MVH Patrik |
|
|
Rolax, Dvs, du har alltså noll erfarenhet av E46 M3! Bra då fick vi det utklarat också. /RS2 |
|
|
Patrik, Jag hoppas att du förstår att jag inte kritiserar alla import bilar. Det är såndana som du som själv åker runt och letar upp de riktigt fina bilarna som gör de bra affärerna. Inte de som köper liken på Blocket som haft 5-10 ägare sedan de importerades. /RS2 |
|
|
Intressant att se att det är de som själva handlar med importbilar som blir uppretade (alltså inte de som importerar för eget bruk)! Dåliga samveten kanske? :-) /RS2 |
|
|
Ditt senaste inlägg säger en hel del om vem du är, berättar en hel del om din taskiga attityd och vilket enorm social kompetens du har. Kanonbra att du meddelar detta även här på forumet så att alla får rätt uppfattning om dig.... Betvivlar för övrigt att du ens har körtkort, än mindre uppnått åldern för körkort, alltså 18 år. Försök nu att ha en trevlig dag! |
|
|
RS2: Att det är "vi som importerar bilar för eget bruk" som förespråkar import ser jag inte som udda eller konstigt, eftersom det är vi som vet vad det handlar om. Värre hade det blivit om du (exempelvis) började babbla om ytterligare en sak till som du inte har en aning om. Att man däremot skulle ha dåligt samvete förstår jag inte varför?? |
|
|
RS2: Min är importerad för eget bruk. Kunde vid inköpstillfället inte hitta en lika fin och välutrustad här i sverige. nu finns åtminstone en handfull Z3M till salu som tangerar de billigaste priserna, eller till o med är lägre än de billigaste, i Tyskland, vad det beror på vet jag inte. |
|
|
Rolex, Skrattretande! Enormt vilken kompetens och erfarenhet du har på E46 M3 utan att du ens har ägt någon. Jag köpte antagligen min första E46 M3 innan du ens gick ut skolan. :-) Kanske inte, men jag har i alla fall ägt E46 M3 i 4 år och 5 månader så jag har nog lite koll på denna bilmodell. /RS2 |
|
|
RS2: Så bara för att du ägt en sådan (antagligen sv-såld) så gör detta dig till importexpert, och du har härmed rätt att såga alla importerade M3:or?? Kan du utveckla detta lite?? Har svårt o tro dig eftersom du troligen aldrig satt din fot i Tyskland och dessutom har fördomar ända upp i halsen.... Aha! Jag vet varför du förespråkar sv-sålt och har fördomar mot import.... Antagligen bara för att du har loosat mer än halva värdet på din bil pga alla import-M3:or som fullkomligt väller in. Det kanske är lite synd om dig ändå trot allt?? |
|
|
Rolex, Varför du skulle ha dåligt samvete? Jo därför att det är de som äger importerar bilar som är de största kunderna hos de företag som håller på med mätarjusteringar. Oftast så skylls det till höger och vänster på olika handlare men det lika vanligt att det är ägarna till importerade bilar som ändrar mätarställningen. Enligt försäkringsbolagens undersökningar så svarar nyare importerade tyska bilar för 70-80% av skade kostnaderna. Beror detta på att de bilar som säljs i Tyskland har sämre kvalitet? Nej det beror på historien och skicket av dessa bilar samt de som köper och kör de importerade bilarna. Resten kan du räkna ut själv. /RS2 |
|
|
Om jag får sticka emellan här i denna diskussion. Ni har båda en poäng i det ni säger. Först RS2, jag förstår dig, har funnits många billiga bilar ex m3 e46 på blocket som har varit lite väl låga priser, dom har varit uppe på diskussion här på forumet, och då hade det kommit fram till att vissa av dom bilarna va "skumma? Sen så tror jag personligen att fusket med mätare, o falska service böcker och allt vad det innebär är lika utbrett i Sverige som i Tyskland. Klart att det finns många väldokumenterade och jättefina bilar i Tyskland som man kan hämta på egen hand, och det är ju det bästa. Jag personligen skulle ha svårt och lita på en importfirma (MIN PErsonliga Åsikt nu) då jag grundar det på att dom vill göra så bra affärer som möjligt, dvs tjäna så mycket pengar som möjligt. Därför är det bra med personer som köper sina bilar själva i Tyskland. |
|
|
RS2: Men herregud! Du verkar helt överdrivet nojjig ju... Kontakta mig via mail så kan du få reg.nr på mina senaste bilar, sedan är du välkommen o forska bäst du vill i mätarställningar och liknande. Du verkar helt besatt av att tro det sämsta om folk. Vem ska jag förresten lura om jag backar en mätare på en bil som jag köper för eget bruk, mig själv eller?? Finns faktiskt folk som INTE fuskar också! Jag är en av dem, vad andra gör eller inte gör kan jag inte svara på själv. Kan du förresten meddela vilken källa som uppger att 70-80% av alla importbilar står för skadekostnaderna hos fs-bolagen?? Har MYCKET svårt o tro på dessa siffror... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.