AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.195

Värdering M3 -03

Sida 1 av 4
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej!
Skulle uppskatta er värdering av en M3 -03;
SV-såld
1 ägare
3100mil
Gråmetallic
Skinn/Alcantara
Manuell låda
19" original
Navi

vad tror ni kan bli slutpris vid köp av privatperson?

tack på förhand!

mvh
HFR

Tippar på ett slutpris runt ca 350.000kr. Låter kanske för billigt men bilar som säljs privat i denna prisklass springer inte bort vilket medför att man får sänka priset rejält om man verkligen vill sälja.
Kan ju nästan jämföras med denna --> Länk
Visserligen är den länkade bilen import men den står hos en handlare och då får man ju garanti m.m.
HFR:

Är det ingen mera utrustningen än den som du har specat ner?

Radio?
tel?
El funktioner?
Strunta i priserna på blocket och alla importerade bilar och titta på priserna på bytbil istället!

/RS2
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
tack för era svar!

starre>
bleutooth telefon, PDC, H/K ljud, CD-vxl.

mvh
HFR

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
edit: "bluetooth" ;-)

RS2:
Priserna på bytbil stämmer ju inte riktigt eftersom bilarna där säljs av handlare som lämnar garanti, tar inbyte, kan ordna finans, bjuder på kaffe :-) m.m.
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Skall man gå efter priserna på Byt Bil så resulterar det ENDAST i att man får en bra bild av vad handlarna begär oprutat för sina bilar.

Blocket.se är ett mycket bra instrument för att få en prisindikation över vart bilen bör ligga vid en privat försäljning/köp.´
Där ligger idag en M3-03(5500mil, SMG låda,navi, taklucka, hk ljud mm) Svensk SÅLD för 305.000kr vilket i min mening är att betrakta som ett bra pris för en sådan bil.

Schnell Schneller Sterlingrau
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Om man ska köpa privat är väl blocket alldeles utmärkt att kolla på. Där finns det största urvalet i Sverige skulle jag tippa.

Men visst ska man se upp med skumma och misskötta bilar men det är väl en självklarhet?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Personligen tycker jag att 305.000 känns väldigt billigt för en bra utrustad svensksåld M3a med bra historik.
Någonstans kring 370-380.000.

Nej, jag tycker inte Blocket är relevant när det gäller prisnivån på nyare sportbilar som kostat 600-800 000 kr nya (och dit räknar jag E46 M3) av flera olika anledningar. Dels så haltar oftast jämförelsen kraftigt mellan en svensksåld bil (endast en ägare och fabriksgaranti) och en importerad (okänd bakgrund och högre försäkrings kostnader). Det kan skilja upp till 100-150 000 kr ibland på motsvarande bilar på grund av en mängd olika faktorer. Det har varit ett antal trådar uppe den sista tiden om olika E46 M3 på Blocket till relativt låga priser (som efter påvisade oklarheter eller felaktigheter snabbt tagits bort). Sen har vi trenden att många annonser på Blocket är falska! Dessa läggs oftast in av eventuella köpare som på detta sätt tror sig kunna påverka prisbilden av den bilmodell som de är intresserade av eller för att använda i ett prutnings syfte av den verkliga bil som de är spekulanter på. Så fort det diskuteras priser på E46 M3 så är det oftast någon som jämför med den billigaste bil de kan hitta på Blocket eller någon annanstans. Även annonser här på Powerbörsen har varit falska. För en svensksåld bil med ett fåtal ägare så är det bättre att jämföra med priserna på Bytbil och sedan försöka ta reda på vad de verkligen säljs för. Och det är ingen skillnad på nybilsgarantin på en svensksåld bil om den säljs av en privatperson eller en bilhandlare.

/RS2
Ge
639
George.K
330ci - 02
Måste hålla med RS2 där.

Folk har en tendens att ta den billigaste bilen, och jämföra med allt annat.
Visst har vissa handlare på bytbil, lite överpris på vissa bilar enligt mig. Men dom ger en bättre bild totalt sett. Garanti och dylikt som man får när man köper av handlare väger ju oxå ganska tungt.

Sen för att återkomma till dom "billiga" bilar som man har sett på Blocket, Powerbörsen, så har ju vissa varit väldigt tvivelaktiga.

Min personliga åsikt
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med om att man inte kan plocka den billigaste, halvskumma bilen på blocket (eller mobile) och sätta prisnivån på alla bilar efter detta.

Men faktum är att det finns svensksålda 1-ägar bilar på blocket också. Finns dessutom ganska gott om seriösa bilfirmor som annonserar på blocket.

Jag köper nästan aldrig bil på firma, då är jag följdaktligen mest intresserad av vad bilarna kostar på privatmarknaden. Vad en firma tar för bilen är inte speciellt intressant för mig (så länge det är betydligt högre), lika ointressant som vad ett upplagat lik hos en vimpelhandlare kostar i Tyskland kostar.
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
"Nej, jag tycker inte Blocket är relevant när det gäller prisnivån på nyare sportbilar som kostat 600-800 000 kr nya (och dit räknar jag E46 M3) av flera olika anledningar"

Så har Blocket en relevantare pris nivå på alla andra bilar då eller?? Utom M3 eller typ Audi S4 mm bilar i den klassen??
Jag förstår inte ditt/ert resonemang.
Givetvis finns det skumma bilar på Blocket också, men de allra flesta är helt ok(kolla noga som sagt).
Vidhåller fortfarande och kan nog säga mig "veta" att det är ett rätt bra riktmärke att kolla på Blocket så man vet UNGEFÄR vad bilarna ligger på/säljs för vid en privat affär, i reala pengar.
Man får inte 500,000 för en 2-3år gammal M3, handlarna bryr sig inte utan annonserar ut bilen och väntar, medans privatpersonerna kanske MÅSTE bli av med bilen och dessutom kan de inte erbjuda lån, inbyte mm vilket bilhandlaren kan.
I övrigt är en del köpare beredda att betala extra för "tryggheten, lån, inbyte mm" av en handlare.
Det är ofta dessa människor som klagar över ett högt värdefall 2 år senare...

Jag har sålt alla mina bilar via Blocket, har fungerat kanon.
Kollat först vad de ligger på, sedan annonserat.
Dessutom så har jag fått ungefär vad jag begärt för bilen. Kollar man 2 månader senare så ligger de hos bytbil fortfarande kvar...

Schnell Schneller Sterlingrau
RS2:
Du har en poäng i det du skriver. Visserligen så är det få bilar som fortfarande har kvar nybilsgaranti, på en -03:a så är den antagligen redan utgången.
De flesta är trots allt bara ute efter en bil med ett mkt bra pris och då spelar det mindre roll om bilen är importerad eller om man får åka till Tyskland själv. Självklart påverkar alla faktorer priset och man får ju som sagt göra en individuell bedömning på varje bil.
svavelvinter
det tråkiga med e46 m3 är att snart kommer e90 m3 ut och då kommer nog priserna rasa (eller iaf sjunka)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
än en gång, tack för svaren!
tillbaka till frågan; vilket är det av er uppskattade slutpriset vid privat affär?

mvh

Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Gissar på runt 380-390 minst
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
RS2.

Till och med bilhandlarna annonserar på Blocket, så varför gör de det om inte de får resultat? Tycker att Blocket ger en bra indikation på priserna. Kikat på en del M3 SMG för runt 350K och tyvärr, de står fortfarande osålda. Även om RS2 kan ha en poäng, så är det DEN STOR STYGGA MARKNADEN som bestämmer vad saker och ting får kosta.

M3/// Mullret
RS2,

ditt resonemang att historik är helt okänd på importbilar luktar okunskap. Mig veterligen går det fint att kontakta tidigare ägare i tyskland samt att kolla upp servicar där också. Är jag felinformerad. Att blocket inte skulle vara relevant känns väldigt långsökt. har du belägg för hur hög procent av alla bilannonser som är falska, om inte känns påståeendet grundlöst.

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
RS2,

Försäkringen är samma i mitt fall på import eller svensksåld så där kvittar det.
Sedan kan man kolla tidigare ägare i Tyskland nästan lika lätt som i Sverige.
Eftersom alla M3 är tillverkade på samma fabrik, så är en M-test ett bra sätt avgöra skicket. "Importspöket" kan man bortse från i alla lägen, om man lägger lite kraft på en grundlig koll.

Skriv gärna ner vad som är "bättre" med en Svensksåld, eller gör den mer "värd".
Inte ett dugg enligt mitt sätt att se på det. Samma bil i grunden.

M3/// Mullret
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.