|
|
|
|---|---|
|
Som topic lyder, hittade en annons på blocket och ställer mig lite skeptiskt till infon som skrivs i denna. Länk Enligt ägaren så är bilen utrustad med både ABS, Antispinn och Antisladd(!) Jag är själv ägare till en 316 från 91 och denna har veterligen inget av dessa system! Inte ens ABS har jag, men gick det att välja dessa tillbehör vid nybilsköp? | |
|
Jag hade det på min men det var en okt -91 alltså en modellår 92. Antispinn var tillval har jag för mig. It´s a fast world... |
|
|
ABS blev standard på svensksålda bilar 1989 eller 1990. Antispinn på BMW 1991 är jag ytterst tveksam till. Ännu mer tveksam på en 316. Får kanske ta fram broschyrsamlingen och titta efter. Antisladd fanns definitivt inte 1991. /Mats |
|
|
Beträffande ABS så har jag det inte på min, och det är en svenskåld BMW 316. 1992 kom ABS till 316 enligt de sporadiska undersökningar som jag har gjort. Ev om bilen är en 92:a så kanske den har ABS och tillval Antispinn, men som Mats skrev så är jag också ytterst tveksam till Antisladd. Är själv inte intresserad av att köpa just bilen ifråga från annonsen, därav anledningen till att inte ringa och fråga. ;-) |
|
|
Antisladd kom som tillval på 3:Serien i samband med introduktionen av E46 1998. Jag är ganska övertygad om att ASC inte fanns 91 på 3 serien. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det gick att beställa asc+t på E36 1996. Därefter blev det standard på sexorna. It´s a fast world... |
|
|
ABS blev inte standard på alla svensksålda BMW förrän 1992. Däremot fanns det som standard på E36 redan från introduktionen dvs 1991. Jag är osäker på om ASC gick att få som tillval till E36 redan 1991 (fanns till E34 och E32). ASC+T fanns som extrautrustning på årsmodell 1993 till E36 då detta system finns beskrivet i instruktionsboken ifrån detta år, så debuten i E36 borde ha skett relativt tidigt. Hursomhelst var det ett mycket dyrt och därmed sällsynt tillval på dessa årsmodeller. ASC+T började bli vanligt först runt 95/96 på E36, i och med att det lanserades som standardutrustning till E39. |
|
|
Hmm, minnet sviktar visst. Enda 3-serie med ABS -89 som standard var visst 325. Efter att ha tittat tillbaks i broschyrsamlingen kan jag bekräfta föregående tre talares inlägg! Antisladd omnämnt i någon E36-broschyr fram till -97. |
|
| "Antisladd finns inte omnämnt i någon E36-broschyr fram till -97" skall sistsa meningen vara. | |
|
Asc+t måste finnas omnämnt eftersom det gick att beställa till min 318 -97. Får kika i mina broschyrer. It´s a fast world... |
|
|
ASC+T är ju inget "aktivt" antisladdsystem som DSC, utan mer en slags passiv stabilitets/antispinn funktion. ASC+T fanns på min 328, uttagen 96.12 nånting...dessutom fanns det (som jag skrev tidigare) skrivet om ASC+T redan 1993 i den svenska instruktionsboken till E36 till min gamla 318. Mats: Fanns DSC (äkta antisladd) som tillval till E36 1997? I min E36 broschyr från 1996 finns endast ASC+T med som extrautrustning. |
|
|
Nej, ingen äkta antisladd finns omnämnd för någon E36 i mina broschyrer och den sista är för -97. |
|
| jag har en svensksåld 318 -92 alltså en e36 men jag har ej abs... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.