|
|
|
|---|---|
|
Jag har köpt en automat efter många år av manuell körning och ångrar inte detta en sekund, men har en fråga om det manuella läget i automatlådan. Jag har tänkt och dra husvagn med denna bil och vill då kunna låsa växellådan på den fjärde växeln, dels pga av att slippa att få upp/ner växlingar hela tiden samt att vissa säger att växellådan mår bättre av att gå på en lägre växel när man drar tungt. När man då låser automaten på tex 4:ans växel och sedan stannar så går den ner på 2:an, då man sedan kör vidare måste man växla manuellt upp till 4:an igen. Är detta riktigt ? Jag trodde att man låste växellådan på den högsta växeln man ville att den skulle gå till dvs man skulla slippa växla manuellt upp till denna växel efter stopp. Har läst instruktionsboken men inte fått fram något vettigt om detta. | |
|
Lådan är inte manuell till 100% utan lägger t ex i en lägre växel när man stannar. Likadant så kan du inte smälla i t ex 2:an i 170. ___ //Ulf |
|
|
Om du lägger i sportläget kommer växlar den ej upp till femman. Däremot växlar den mellan 1-4:an som du önskar vid husvagnsdragning. /Mats |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sportläget blockerar Lockupen inte 5 vx. det är 5vx +lockup nästan 6:) ///MVH Hasso Länk |
|
Som jag förstår så måste jag alltså hålla på och växla manuellt om jag vill låsa växellådan upp till 4:an. Hur gör ni andra som drar tungt med steptronic ? Detta med att växellådan skulle må bättre av att ligga på en lägre växel pga oljan kyls bättre. Stämmer detta ? |
|
|
Kör du på sportläget växlar det automatiskt, men högsta växeln går ej i. Dessutom växar den med högre varvatal i sportläget och det är heller ingen nackdel vid husvagnsdragning. Körde min förra 523:a en del med halvtunga släp och då använda jag sportläget ibland för att slippa den högsta växeln. Hasso, förklara närmare vad Lockupen innebär. Efter >10´ mil med 523 -00 märkte jag aldrig mer än fem växlar, varav den femte ej gick i vid val av sportläget. /Mats |
|
|
Hej Hasso! Har som sagt en 528iA-98 med steptronic. Har bar ägt den i knappt 6 månader, nu till problemet: För ett par dar sen så upptäckte jag sport knappen för första gången visste inte att det fanns. men i allafall så har jag nu märkt att min låda bär sig konstigt åt vid kickdown hon växlar ner som hon ska men sen kommer inte nästa växel förrens vid strax över 6000 varv den liksom håller kvar den låga växlen. detta är när hon är i "D" läge alltså inte vid sport "DS" det känns som hon fastnat i "DS" läge på nått sätt men sen är det så att hon inte alltid gör så här utan bara i bland. snälla hjälp mig,det är j_vligt frustrerande. /Orren |
|
|
Orren: lådan är adaptiv dvs självlärande och behöver ett par mil för att "lära känna" dig och din kör stil, likaså kan den ligga kvar i "busläge" ett bra tag om du kör flera fullgas acceleartioner mm Ett bra sätt är att nolla lådans "hjärna" genom att koppla loss batteriet i ca 20 minuter då många av bilens mer eller mindre användbara finesser går i "startläge" och man kan få väck en del märkliga olater hos bilen... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Lådans lockup-läge har det pratats mkt om i en annan tråd nyligen.. Länk (Gasar-Magnus signatur är inte helt fel.. inte i detta ämne iaf) Ha en fin.. T |
|
|
T: den är en väl etablerad sanning (likt fantomens djungel ordspråk....) *S* Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
:-) Ha en fin.. T |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Som GM påtalar så är lådan "långsint" och ett sätt är att göra en batterireset. För att få tillbaka "närminnet" dvs nolla bort det Vill dock tillägga att + och minuskabeln på batteriet ska läggas ihop efter att dom tagits bort från batteriet sedan väntar man minst 20 minuter innan man kopplar tillbaka dom. Jag har också kört en låda som hade samma divalater för sig då och då utan att det var egentligt fel på lådan.Men det var en 540 låda. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för svaren Gasar-Magnus & Hasso. /Orren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.