AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
472

Färddatorfart vs hastighetsmätarfart

Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag har klurat lite på en sak. Att hastighetsmätaren har lite felvisning mot verkligheten är ju inget konstigt, och jag roade mig i vintras/våras med en koll mot färddatorn. Jag ställde alltså in farten med farthållaren och nollade snittfarten på färddatorn, och resultatet blev: (H-mät/Dat) 121/120, 143/140, 200/193, 242/232. Så långt allt väl, och det känns som att felvisningen mot datorn är i sin ordning. När jag delade med mig av detta till min gode vän som har en e46 M3 så blev han förvånad, eftersom hans dator och hastighetsmätare visar exakt lika. Så frågan är, hur är det i era bilar? Kan det vara så att M3ans mätare är bättre? Eller är det min bil som är konstig? Ska ta en vända med GPS för att göra en seriös mätning, så fort jag kommer ihåg att ta med mig den.....

Min bil: Länk
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Det handlar om att han har original fälgar påsin m3 o det har inte du antar jag
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Jag testade o ställa in limit på 130 km/h . Då färdatorn plingade till för limit så visade vanliga hastighetsmätaren nästan 140 km/h . Har också bytt fälgar men trodde inte att de var sån jäkla skillnad...

Mvh Richard
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Jag menade storleken på fälgarana, om du har 17", har du bytt till 18" då??
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Nej Mocke, så enkelt var det inte. Jag har, precis som han, originalfälgar i rätt dimension och rätt profil på däcken. Jag antar att mätaren och datorn plockar signalen från samma ställe, och förklaringen jag har är väl att datorn räknar rätt och mätaren inte är kalibrerad för att visa 100% rätt, medans den i M3an är noggrannare.

Min bil: Länk
Låter lite skumt, tillverkarna brukar väl lägga in en diff med vilje av olika anledningar. Ta med en GPS i bilen och kolla så brukar man se ganska kvickt att mätaren/datorn diffar mot verkligheten.

Diffar datorn mot mätaren borde väl det gå att kalibrera?

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.