AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.517

kamrem spänning

tu
267
turboputte
320i- 84 turbo
318i- 89
håller på monterar en ny kamrem , men inte ny spännrulle , men verkar inte få rätt spänning på den , även om man drar in spännaren på max så får den inte de. När man drar runt motorn på vevaxeln så slutar de med att den kuggar över på kamdrevet hela tiden ? Hur ska man göra exakt ?
Sen också ska mellandrevet stå på något specielt sätt? Det är en E30 320i -84
mellandrevet styr oljepump och fördelare på din bil! ta väck luftboxen och ta sedan av fördelarlocket och sen skall du rotera drevet tills rotorn pekar mot en skåra i godset på fördelaren (ifall du nu har snurrat på drevet).

Ang. spänningen så skall du lägga på remmen, med bulten till spännaren släppt så den går ut max...sen drar du runt motorn ett par varv medsols och kollar för varje varv att markeringarna stämmer, tänk nu på att kammen snurrar 2 varv för varje vevaxelvarv! när du har gjort det så drar du åt bulten till spännaren, dra sedan ett par varv till och kolla så att markeringarna verkligen står rätt! jag fick vevaxeln ett kugg fel och bilen gick knappt, hur trött som helst! tydligen så kan man få det ett hack fel på en standardmotor utan att det händer ngt, men 2 kugg eller mer så kan man kasta maskinen tydligen...

MVH
Johan K
Hälge
Vad det gäller att spänna själva kamremmen, så finns det endast ett riktigt sätt att göra detta på. När remmen väl ligger på plats, så drar man det övre kamdrevets centrumbult moturs till remmen är lagom spänd, på samma gång drar man då åt bulten till spännaren.
Rätt remspänning får man precis så som Hälge beskriver...Själv brukar jag dock dra runt motorn mot dess rotationsriktning på veven...Ta de varsamt o stanna då remmen "slackar in" som mest vid spännrullen...Se till att rullen ligger an mot remmen (tryck/pressa ej emot!),fixera spännrullen o klart!!

tu
267
turboputte
320i- 84 turbo
318i- 89
har försökt gjort så som ni har sagt , men får de inte att funka och nu har dessutom vevaxeln låst sig , går bara att vrida ett typ ett drag med spärrskaft åt vardera håll , vad kan ha hänt?
Har du verkligen satt remmen rätt?
Jag brukar skruva ur stiften för att så på vis lättare kunna dra runt veven...

tu
267
turboputte
320i- 84 turbo
318i- 89
ja e ganska säker på att den sitter rätt , som innan , har precis monterat toppen efter packningsbyte så stiften är ur ... angående låsningen så kanske jag har vridit för mycket för nu stämmer inte spåren alls så den har låst sig?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.