AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
749

import 320d

jimmy/bmw
Har funderat på att importera en diesel nu då bensinen är så dyr !
Och jag hitta denna Länk
är det något att ha ??
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hanldlaren känns väl inte som den mest seriösa på mobile. Handlar uteslutande med väldigt billiga bilar. BMW'n i fråga är den näst dyraste han, merparten ligger mellan 1000-3000€.

När det gäller själva bilen så är det svårt att säga om det är ett bra köp. Många mil, så där lagom med utrustning, saknar multiratt och har rost. Priset är ju lågt men jag hade personligen tittat på andra bilar. Om du är ute efter en dieselbil i denna prisklass så hade jag hellre valt en Golf eller möjligen en Passat då du får en nyare bil med mindre mil och kan köpa den hos en seiösare handlare. Men visst de är inga BMW ;)

___
//Ulf
Håller med Programmer. Bilen verkar inget vidare och saknar utrustning (multiratt) som gör den svårsåld när den dagen kommer. På en 19kmilare bör det väl dessutom stunda en hel del kostsamma reparationer och underhåll som kanske spräcker den ekonomiska vinsten med att köra diesel.
jimmy/bmw
ok hoppar nog över den da!!
Länk
den da ??
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bilen finns i Österrike men det visste du kanske? Den är vattenskadad och säljes endast för export (=handlaren vill ej lämna garanti). Således får du lägga på antingen österikisk moms (vet ej hur många %) eller den svenska på 25%.

___
//Ulf
jimmy/bmw
tänk om man kunde tyska vad mycket enklare allt vore :)
hoppar över den da !
Låter sjukt billigt, trots milen, för en faceliftad 330dT med den utrustningen och det finns säkert flera anledningar. Antar att "Wasserschaden" (vattenskador?) kan vara en av dessa anledningar.
Jag tror det är bättre att sikta in sig på ett annat märke eller modell om man skall köpa en diesel bil för dessa pengar.
Fina dieselbilar är dessutom mycket eftertraktade i Tyskland pga bränslepriserna, och är i många fall dyrare än här hemma.
jimmy/bmw
men man vill ju åka BMW :)
ne men ska man ha någon chans att hitta en bmw e46 diesel för under 100.000:- som ser någolunda bra ut så måste det nästan vara en 320d känns det som !!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vattenskador kan ju bli hur dyrt som helst att fixa till.

jimmy/bmw: Ordet "schaden" betyder skador så det är ju en start på dina tyskkunskaper. Står det "fur export" eller "nur fur export oder handl" så betyder det att dom inte vill sälja till en privatperson i samma land eftersom dom då måste ge garanti enligt lagen. För att undkomma detta så säljer dom endast för export eller till andra handlare. Inte alltid men ofta så finns det en anledning till att dom inte vill ge garanti på bilen vilket kan ses som en varningsflagga.

Som jag sa tidigare och som även Kristoffer var inne på så får du t ex en betydligt finare Golf TDI för 8000€. Går du upp till kanske 12000€ så börjar du kunna hitta helt ok 320d. Är själv inne på en 320d som andrabil och har hittat ett par intressanta för 14-15000€ men då pratar vi om 01-02 med 11-12000mil och hos en BMW-handlare.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Såg inte ditt sista inlägg innan jag skrev mitt...Det går säkert att hitta en för kring 100.000kr men då är det många mil som gäller och det blir hos mindre handlare. Det svåra är ju att hitta de som är något att ha.

Gå in på www.bmw.de (välj Gebaruchtwagen) så hittar du 88st 320d som kostar 12.500€ eller mindre. Flera bilar ligger kring 10-11.000€. I regel ett tryggare köp än hos småhandlarna samt att du får hjälp med allt du behöver för exporten till Sverige.

___
//Ulf
jimmy/bmw
Programmer
Vad tror du om denna Länk
den står väl hos en bmw handalre med ?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Länken verkar inte fungera. Brukar vara lite struligt att länka från BMW's sidor. Om du ger mig EZ (då bilen är uttagen t ex 11/01), samt färg och pris så hittar jag den.

___
//Ulf
jimmy/bmw:
Vad tror du om denna --> Länk
Svensksåld och med multiratt/klima m.m.

Dessutom slipper du besväret att åka till Tyskland!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bilen som Rolex länkar till är helt klart ett alternativ. Bilar i Tyskland är oftast inte billigare utan det är urvalet som är mycket större. Hämtar du en bil i Tyskland så ska man ju komma ihåg att det dels kostar en slant att resa ner och köra hem bilen, sen kostar det ju att registrera den (=drygt 2000kr) och skrotningsavgift (1500kr) + skyltar för några hundralappar. Totalt springer det oftar i väg till 6-10.000kr. Sen tillkommer det ofta nyckelkontroll hos BMW samt att skaffa vinterdäck som oftast inte är med.

Med andra ord så är det många fördelar med att hitta en bil i Sverige framförallt i denna prisklass men är man ute efter någon speciell modell med specifik utrustning och färg så är det oftast i Tyskland man hittar denna.

OBS! Vet inget om bilen i annonsen men värt att kolla upp.

___
//Ulf
jimmy/bmw
Programmer

bmw 320d

EZ: 10.1999 Preis: € 8.499,00
Frei ab: sofort MwSt. ausweisbar: Nein
km: 185.000
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

jimmy: är osäker på den. Det står "festpreis an Wiederverkäufer" som jag gissar beyder ungefär, specialpris för vidareförsäljning. Gissar att dom vill sälja den till en annan handlare men jag kan ha fel.

Finns ju ett antal andra bilar där under 10.000€ som dessutom har lägre mil.

___
//Ulf
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
festpreis = fastpris = prutat och klart

Tyskans fest har inget att göra med svenskans fest :)
jimmy/bmw
tror du inte man får den billigare om man tar den till sverige ??
för då slipper väl dom garantin ??
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Highway Star: Tackar för den förklaringen, har alltid tolkat detta som ett "specialpris"...

___
//Ulf
jimmy/bmw
har börjat fundera lite på en e38 740d 730d nu !! har hitta några ex!
Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.