AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.300

Turbo konvertera bmw m5 -90

Ti
5
Tiasm5
Bmw m5 -90
Bmw 525im -03
Bmw 320i -86
Hade tänkt nu under vintern hitta på nånting med min m5:a har inte riktigt kollat upp vad delarna kostar för att trycka i en turbo har ni nån aning om vad det kostar om man gör det mesta själv??

Obs: bilen är i mycket bra skick motorn kollad på bmw... och av mig ;)

Tiaz
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du kan (eller vill lära dig) svetsa ett grenrör (eller göra en adapter mellan avgas och turbo) och hittar en ny turbo billigt (4-7000:-) så kan du klara dig med småpengar (under 10.000:-)

Mvh
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Kompressor då? Länk

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
rob_t_j72:

Klara sig UNDER 10 000:- när man Turbokonverterar en M5:a? Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha haaaa...

Bra pejl du verkar ha på grejer.

K.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
estorilmongo:

Detta var ju som du förstod ett förslag till snikkonvertering - inget ordentligt.
Okej...

Men 10 000:- räcker fan inte långt asså. Svindyrt o sen drar det alltid iväg så in i bomben...

K.
do
49
dolores51
M3 CAB-97
320 Turbo
Jag är uppe på bara motorbiten ca 100000:- och då fattas det grenrör och div annat.

Sniktrim:
Std stakar
Smidda kolvar(ett måste) 16500:- Köhler. finns andra att välja på men men..
Komplett packningsats ca 6000:-(Har tyvärr inte all prisinfo på dena)
Grenrör(Bygg själv) 2000:-
IC 4000:-
Turboaggregat 5000:-
Borrning och honing 1500-2000:-
Tilläggssprut:3500-30000:-(uppsjö att välja mellan)
Dumpventil 1500:-
Wastegate 1500-2500:-
Koppling/Lamell 5000:-
Svarva/Balansera svänghjul 1000:-
Rör/slangar 2500-5000:-

OBS Detta är en liten snabb kalkyl och har glömt en del men orkar inte fortsätta på detta relativt billiga exempel men du ser på ett ungefär vart det springer iväg om du inte vill se en kolv eller dylikt komma ur blocket förstås.

Så 10000:- det är nog liiiiiiiiite snålt :)

Mvh Hilda
Västerås Plast & Metallservice
do
49
dolores51
M3 CAB-97
320 Turbo
Ser ni stavfel så är det mitt äckliga tangentbord som inte hänger med......
svavelvinter
Ja exakt man får minst räkna med 80 papp...då för ett snikbygge

kolvar är ett måste, tilläggssprut är inte att föredra så ett optimalt motorstyrningssystem (läs autronic sm2) är nästan ett måste.
vad gäller turbo ska man inte spara in på pengar, och en m5 v8:a tycker jag man bör använda en holset hx70 t.ex. om man inte vill köra på turbonetics.
sen är det ju inte bara motorbiten som skall ses över, diff osv kan vara intressant.

lycka till
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk

Mvh
Visa användare
251
simon_76
BMW (projektbil)
Hör med bröderna Kilander (Falköping) dom eller iaf den ena brodern har ju skruvat mycket med 3.8 turbokonverterad.
Det är otroligt lockande att konvertera en M3 lr M5 motor!
Tyvärr så är man ju så tråkigt orginalinriktad så man mår ju nästan dåligt av extremare form av trimmning av dessa fantastiska bilar*S*

Men det lär ju som sagt kosta en hel del.....och skulle jag konvertera så vill man ju att "skiten" håller till en börja...sen så ska den ju gå riktigt bra med.
Jag tror inte det finns några genvägar som faller så väl ut om man vill ha tillförlitlighet och grym prestanda.

Just real M-power
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Om man turbokonverterar billigt så kommer kostaderna senare istället, och då är det inte ens på trim utan renoveringar därför att det nog bättre att göra det ordentligt från början. Det skulle jag göra iaf, 240 och sånt kan man ju bonna trimma, men ingen M3:a eller M5:a.

MVH: Henrik

///M3
Ti
5
Tiasm5
Bmw m5 -90
Bmw 525im -03
Bmw 320i -86
jag tycker det låter onödigt tänkte jag skulle plocka ur motorn till vintern o totalrenovera så jag tänkte när man ändå har grejerna väck trycka i nått kul tror inte man behöver byta dom redan smidda kolvarna eller växelåda eller diff dom ska klara upp till ca 450hk orginal har jag läst. men där imot kolla upp packningar och insprut osv. har jag fel rätta mig gärna... är inget för bonna mek ska jag trimma så trimmar jag annars får det kvitta...

svavelvinter
om man nu turbokonverterar en m5 så vill man väl ändå ha över 450 hästar?
Hmm 450hk är INTE lite, tycker det har blivit så stor hk hysteri.... kör du på det... tror det räcker för dom flesta
Jo
744
Jonhny
745 -85
Lite mycket komp i m5-motorn kanske, men ett par hekto laddtryck borde ju ge väldigt mycket effekt. Turbo, ic, mer soppa och nåt grenrör/adapter behövs, men det behöver väl inte bli så dyrt. Jag hade kört med RF66(ej lämpligt i en bruksbil 15kr/liter) eller annat högoktanigt bränsle(e85?). Ska man ha 800hk så är det ju klart att det kostar pengar, men varför ha dubbelt så mycket effekt som chassit kan hantera?

Jag tycker att en bil med lite eget tänkande och låg budget med 450hk är coolare än byggena för 100kkr. Har man verkligen så mycket roligare med 800hk jämfört med 400? Jag hade fått försaka mycket för att lägga 100kkr på en motor. Med 20kkr lagt på motorn hade jag kunnat åka på semester o sånt som vanligt. I en racebil är det andra krav, motivering och ekonomi.

200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet.
Ti
5
Tiasm5
Bmw m5 -90
Bmw 525im -03
Bmw 320i -86
precis Jonhny du har precis rätt då får det nog bli en turbo konvertering får se om man kan få bilen helt klar till första träffen nästa år tyvärr har jag ofta jäkligt långt och åka men men... Bara o ställa av pärlan nästa helg o se om man får tid och börja med svettet och tårarna många fula ord blir det nog innan man får ordning på det hela ;)
Jag har ju en lastbils turbo liggandes till en scania 460 -98 så får se om man kan lyckas montera en sån haha....

Tiaz
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
"Smidda kolvar(ett måste) 16500:- Köhler. finns andra att välja på men men.."

Vart är det ett måste?
PPF har väl tagit fram en mls packning till s38? Då sänker du kompet utan att behöva byta/svarva kolvarna! orginal kolvar med mls packning lär ju hålla för 450-500hk utan problem
ch
309
chrcel
m3coupe-96
bör ju hålla...är det inte bättre att vara säker?? ja kommer ha smidda kolvar stakar....varför chansa??

mvh pezen
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.