|
|
|
|---|---|
|
Hej! När jag trycker kickdown på min 540 -e39 så växlar den inte över förrens vid 6000varv, då är den ju inne lite på de rödsträckade markeringarna. Ska den växla så sent? Den är chippad, kan det har något med saken att göra? Mvh | |
|
En del chips flyttar väl varvstoppet lite högre för att manipulera föraren att bilen går bättre/dra längre på växlarna. mvh |
|
| Men gäller det även för automataren? | |
sebbe_bmw |
Hej! Det är helt normalt! Mina bilar för likadant! Och det betyder inte att den är chippad... Fråga Asken hur mkt bättre en 540 går med ett chip! Sebbe |
| Okej...så man behöver inte vara orolig då, att den ska varva sönder? Antar att chippet inte gör någon skillnad angående prestandan? | |
| Varvstoppet hindrar motorn mot övervarv. Motorn klarar med marginal varvtal därunder. | |
| M-king: Som flera sagt så varvar den lite över 6000 när man trycker fullt (speciellt i sportläge) det är fullt normalt | |
|
Du ska kunna varva en motor vid varvstopp konstant utan att den tar skada! Det är ju därför ett varvstopp finns, rödstrecket enligt mig är mer att nu närmar du dig slutet av registret samt varvstoppet. |
|
| Betr övervarvning vet jag inte så mycket men att chippa min gamla 540iAt 98 var det sämsta jag gjort för den motorn... Fullkomligt bortkastade pengar.. | |
|
Vill man chippa så anser jag att det är så här man skall göra: Länk :) Mvh Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.